ועדת האתיקה של הכנסת סיימה לנסח את כללי האתיקה החדשים לחברי הכנסת והם יובאו לאישור בהצבעה בשבוע הבא, עם פתיחת כנס החורף. הסעיף הבולט בתקנון החדש זכה לכינוי "סעיף פואד" והוא אוסר על חברי כנסת ליטול הלוואה מאדם שאינו בן משפחתו או מגוף שאינו מורשה על פי דין לתת הלוואות.

חידוש נוסף בתקנון - ועדת האתיקה תוסמך להטיל על חברי כנסת עיצומים במקרה של עבירה חוזרת. כדי להימנע מענישה נוספה בתקנון אפשרות חדשה והיא התנצלות של חברי הכנסת בפני חבריו מעל הדוכן במליאה.

עוד חידושים בתקנון החדש: איסור על שימוש בשפה בוטה. בעניין זה נקבע כי חבר הכנסת לא יתבטא בלשון גסה ובשפה ירודה; ביטויים חריפים בעניינים שבהשקפת עולם לא יהוו הפרה של כלל זה בהיותם חלק מחופש הביטוי הפוליטי הרחב המוקנה לחברי הכנסת.

מליאת הכנסת. בקרוב - רק שפה גבוהה מעל הדוכן? צילום: דוברות הכנסת

בעניין נסיעות לחו"ל נקבע כי לחבר כנסת אסור יהיה לקבל טובת הנאה מחברת התעופה שהוא בה טס, ובין היתר הטבה הניתנת בדרך של חברות במועדון או צבירת נקודות. צירף חבר הכנסת בן משפחה לנסיעה לחוץ לארץ, יהיו כל הוצאותיו של בן המשפחה, לרבות הוצאות נסיעה או טיסה, לינה וארוחות, על חשבון חבר הכנסת ולא על חשבון הכנסת, הגוף המזמין או הגוף המממן.

הכללים החדשים קובעים עוד כי חברי כנסת יהיו חייבים להכריז על ניגוד עניינים טרם הצבעה במליאה. עוד נקבע כי הצהרת ההון של חברי הכנסת תישאר חסויה אך תיבדק על ידי גורם מקצועי. 

התקנון החדש מתבסס על הצעת של כללי אתיקה שהוכנה כבר בחודש ינואר 2014 על שולחן הכנסת על ידי יו"ר ועדת הכנסת דאז צחי הנגבי ביחד עם ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה) והן על דו"ח של ועדה ציבורית בראשות פרופסור יצחק זמיר שהוכן בכנסת הקודמת.

כעת הושלמה מלאכת הכנת כללי האתיקה החדשים לאחר דיונים רבים שנוהלו על ידי ח"כ רוזנטל וח"כ יריב לוין (ליכוד). המוצר המוגמר יובא כאמור לאישור הח"כים בשבוע הבא.

קראו את כללי האתיקה החדשים