אחד החוקים הנפיצים ביותר המונחים לפתחה של הקואליציה המסוכסכת הגיע היום (ראשון) אל שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה. מדובר ביוזמה של ראשי סיעות הבית היהודי והליכוד בכנסת, ח"כ איילת שקד וח"כ יריב לוין לחוקק "פסקת התגברות" על בג"צ שתאפשר לכנסת לשוב ולחוקק את החוק למניעת הסתננות שבג"צ פסל גם את התיקון הראשון שלו, ברוב של 61 ח"כים ולתקופה מוגבלת של ארבע שנים.

שמונה שרים הצביעו בעד ורק שלושה התנגדו, שרי יש עתיד והתנועה המתנגדים בתוקף לחוק. עם זאת, שרת המשפטים ציפי לבני הגישה ערר על ההחלטה והיא לא תמשיך לחקיקה בכנסת לעת עתה, אלא תעבור לשיקולו של ראש הממשלה מתי להכריע בנושא במליאת הממשלה.

כזכור, בג"צ קבע ברוב קולות כי כליאתם ללא משפט של מהגרי עבודה ופליטים מאפריקה לתקופה של עד שנה במתקן "חולות" בדרום, עומדת גם היא בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. זאת לאחר שקודם לכן נפסל החוק שאפשר כליאה כזאת לעד שלוש שנים. גורמים בימין תקפו את בג"צ בחריפות על ההחלטה, בהם גם שר הפנים גדעון סער שהתנגד לה. ח"כים בימין בהם יוזמי החוק טענו כי מדובר בהפרה של עקרון הפרדת הרשויות ובהתערבות גסה של בית המשפט העליון באחריותה של הכנסת.

בג"צ. צילום: פלאש 90

אחת מיוזמי החוק, ח"כ איילת שקד, ציטטה בעקבות התמיכה לה זכה בוועדת השרים את נשיא בית המשפט העליון שהיה בדעת מיעוט בפסילת החוק האחרונה ואמרה: "בעת מתן פסק הדין בחוק ההסתננות הפציר הנשיא גרוניס בעמיתיו השופטים שלא לקחת את מושכות החקיקה בישראל לידיהם, על מנת שלא ליצור משבר ביחסים עם הממשלה והכנסת. באם מתגלה ויכוח מהותי בין שופטים ממונים לבין נבחרי הציבור על אם חוק מסוים הולם את ערכיה של המדינה או אם לאו, בין אם הוא מידתי ובין אם לאו- ראוי שערכיו של הציבור יכריעו ויגברו".

ח"כ יריב לוין אמר: "בישראל מתקיים מצב של בית משפט המתערב בחקיקה כמעט ללא מגבלות ולא פחות חמור הוא ששופטיו למעשה בוחרים את עצמם ללא מתן ביטוי למגוון הדעות בציבור. הכנסת היא הריבון. יש לנו מערכת משפטית שחושבת שיש לה מדינה ושהיא מעל הדמוקרטיה".

במהלך הדיון הבהירה שרת המשפטים לבני: "גם לי יש לעיתים ביקורת על בית המשפט אבל מדובר כאן על מקור הסמכות שלנו - מאבק בין בית המשפט והחוק לבין הדת והרב. לבעיית המסתננים ניתן מענה אבל לא אתן שינצלו את זה כדי לפגוע ולחרב את בית המשפט העליון. זה נעשה על מצע בעייתי מאד של לאומנות, פגיעה גוברת בזכויות מיעוטים וגזענות".

מוקדם יותר האשימה לבני את יוזמי החוק: "הצעת החוק הזאת לא תקודם לחקיקה. בג"צ האיר בעיות שאנחנו נטפל בהן בחקיקה חדשה. אנחנו צריכים לתת מענה לתושבי דרום תל אביב ואת זה נעשה. אני אמנע את החוק הזה כי קבוצה קיצונית בבית היהודי ובליכוד ינצלו כל הזדמנות כדי לפגוע בכוחו של בג"צ ולפגוע בדמוקרטיה בישראל. אני אגן על הערכים האלה כשאת המשפטים". השר יעקב פרי מיש עתיד אמר: "זו הצעת חוק חשוכה שמזכירה משטרים אפלים. צריך ואפשר לפתור את בעיית המסתננים אבל לא בדרכים חשוכות".

גם בשמאל תקפו את ועדת השרים שאישרה את החוק. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה: "ועדת השרים מופקרת וחסרת אחריות שמקבלת החלטות על בסיס פוליטי תוך פגיעה בזכויות אדם. מדובר בהחלטה מסוכנת שמבקש לפגוע בבג"צ משום שפסיקותיו אינן תואמות את השקפתם הפוליטית של חברי הממשלה. זה צעד מסוכן שיפגע ביכולת להגן על זכויות אדם מעריצות הרוב".