שר האוצר יאיר לפיד מתנגד לעסקה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרי הבית היהודי וראשי מועצת יש"ע עליה דווח הערב בערוץ 2 ולפיה תופשר הקפאת הבנייה בגושי ההתיישבות וייבנו כ-2000 יחידות דיור תמורת מתן שקט קואליציוני.

לפיד אמר כי "התוכנית בעת הזו תוביל למשבר חמור ביחסי ישראל-ארה"ב ותפגע במעמדה של ישראל בעולם".

לפיד הדגיש כי אינו מתנגד בדרך כלל לבניה בתוך הגושים ולסיוע לאוכלוסיה במסגרת הגידול הטבעי, אולם בעת הזו יגרום הדבר לנזק כבד לישראל. כל נסיון לבניה מחוץ לגושים, הדגיש לפיד, יתקל בהתנגדות חריפה כמו גם יישום התוכנית הקיימת.


"נזק כבד לישראל". לפיד. צילום: פלאש 90

על פי הדיווח נועד נתניהו בשבוע שעבר עם השרים נפתלי בנט ועם אורי אריאל מהבית היהודי. בפגישה שבה נכח גם זאב (זמביש) חבר, מראשי מועצת יש"ע, דרשו בנט ואריאל מנתניהו להפשיר את ההקפאה ולחדש את הבנייה. הם אמרו כי בנסיבות הפוליטיות הקיימות אין סכנה שיש עתיד והתנועה יפרשו מהקואליציה בגלל כמה אלפי יחידות דיור. כזכור בשבוע שעבר איימו בכירים בבית היהודי להביא לפרוק הקואליציה אם ההקפאה בבנייה תמשך.

בלשכתו של שר השיכון והבינוי, אורי אריאל, אישרו כי אכן מתקיימים מגעים בנושא אך אמר כי "משא ומתן על חידוש הבנייה ביהודה ושומרון מתנהל כבר חודש. יש מגעים מתקדמים בנושא אך אין עדיין סיכומים". עוד נמסר כי הפגישה ביום ד' בלשכת ראש הממשלה אמורה לעסוק בעיקר עבודות תשתית ותחבורה.

בלשכת ראש הממשלה סרבו להתייחס לנושא.

נתניהו זימן ליום ד' הקרוב דיון שיעסוק בעבודתו תשתית נרחבות ביהודה ושומרון. במקביל הוא מנהל מגעים עם מועצת יש"ע ועם ראשי הבית היהודי על בניית כאלפיים יחידות דיור בגושי ההתיישבות.

במכתב הזימון שהפיץ מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט לקראת הדיון נכתב כי הדיון יעסוק בכבישים, תשתיות מים, מבני ציבור, קידום הליכי סקר להסדרת מאחזים, ביצוע עבודות תשתית טרם השלמת הליכי תכנון ובן בעבודות בינוי במערת המכפלה הכוללות ריצוף, בניית מעלית נכים וקירוי.

בין היתר תדון הממשלה בבניית טיילת בגוש עציון לזכר אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל, שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בחודש יוני.

באופוזיציה מתחו ביקורת נוקבת על "הקומבינה" המתרקמת בין נתניהו למתנחלים. במפלגת העבודה אמרו: "נתניהו מוכר את כל האינטרסים המדיניים של מדינת ישראל בתמורה לעוד כמה חודשים על כסא רה"מ. אם זה הפיתרון של נתניהו למשבר המדיני החריף, או למצוקת יוקר הדיור בישראל, אז הוא איבד לגמרי את הכיוון. אנו קוראים ללבני ולפיד להסיק את המסקנות הנדרשות ולעשות מעשה. הטיפות שנופלות עכשיו על ראשם הן לא גשם".

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי "נתניהו עובד אצל המתנחלים ומוכיח שוב שכל הדיבורים שלו על אופק מדיני הם מס שפתיים לצרכים מדיניים כשבפועל הצרכים הפוליטיים שלו משועבדים למתנחלים".


"נתניהו עובד אצל המתנחלים". גלאון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר כי "בנט, אריאל וזמביש ניצחו את ציר לבני-לפיד והוכיחו שוב כי הם ששולטים במשלת ישראל. ההחלטה להשקיע הון עתק מעבר לקו הירוק ולהחריף את העימות עם ארצות הברית מוכיחה כי נתניהו שוב העדיף את טובת המתנחלים על פני האיטרס של כלל אזרחי המדינה".