ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה היום (א') היתה סוערת במיוחד בעקבות דרישת מערכת הביטחון לקבל תוספת של מיליארדים לתקציב הביטחון. שר הביטחון דרש לקבל עוד בשנת 2014 תוספת של 4.6 מיליארד שקל כדי לממן הסכמים מן העבר שנעשו, כפי שטען בדיון, עם משרד האוצר.

יעלון זעם על התנגדות האוצר להעברת התוספת המדוברת: לטענתו, האוצר אינו עומד בסיכומי עבר ומנהיג מדיניות של "הכל כלול" בכך שהוא מכליל במסגרת תקציב הביטחון גם הסכמים והבנות שאינם קשורים כלל לפעילות המובהקת של המערכת ובהם פרויקטים לאומיים כמו המעבר של צה"ל דרומה. בלהט הדיון האשים יעלון את משרד האוצר ב"מעשה רמייה".

במערכת הביטחון מתמרמרים זה תקופה ארוכה כי חלק מתכנית המעבר של צה"ל דרומה "תקועה", בגלל סירוב משרד האוצר להקצות להן את הסכומים הדרושים. בין התכניות שביצוען מתעכב: הקמת קריות התקשוב והמודיעין בבאר שבע ובעומר. "מדובר בהסכמים חוקיים שמשרד האוצר התחייב במסגרתם להעביר את הכסף. לא יתכן מצב שבו עושים הסכמים - ומתעלמים מהם. זה לא רציני", אמר לאחר הדיון גורם ביטחוני.


האשים את האוצר ברמייה. יעלון. צילום: מרק ישראל סלם

מנגד, טען ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, כי הסכום של 4.6 מיליארד שקל שאותם דורש יעלון לשנה זו כבר כלול בתקציב הביטחון לשנת 2015.

ראש הממשלה הורה לראש המטה לביטחון לאומי יוסי כהן ולמנכ"ל משרדו הראל לוקר לבחון את המחלוקת החדשה בין שני המשרדים ולגבש מתווה שיוביל לפתרונה. זאת, כשבו זמנית ועדה בראשות האלוף (במיל') יוחנן לוקר בוחנת את מבנה תקציב הביטחון - בניסיון להגיע להבנות בין משרדי הממשלה על התאמת התקציב של מערכת הביטחון לשנים הבאות בהתאם לצרכיה.