הדרמה הפוליטית סביב חוק הגיור נמשכת. הכנסת התחלקה היום (שני) מחדש כשהקרע בקואליציה מוחשי מאי פעם - 'קואליציה' חדשה נגד חוק הגיור של הליכוד והבית היהודי ביחד עם הסיעות החרדיות מהאופוזיציה נחלה מפלה, כנראה זמנית, מול 'קואליציה' חילונית חוצת מפלגות שתמוכת בו.

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את נוסח החוק להצבעה סופית במליאת הכנסת. עם זאת, ההערכה בקרב גורמים בבית היהודי היא שראש הממשלה יעצור את תהליך החקיקה וישיב לדיון בממשלה את הצעת הפשרה ממנה נסוג בשבוע שעבר כדי למנוע קרע בקואליציה המקרטעת בלאו הכי.

אחרי שנתניהו הטיל פצצה פוליטית כשנסוג מהחלטתו לקדם את הפשרה שהוסכמה בין התנועה לבית היהודי על חוק הרפורמה במערך הגיור כהחלטת ממשלה, כדי שלא להסתכסך עם הסיעות החרדיות שבאופוזיציה, התכנסה ועדת החוקה בראשה עומד ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו ובתמיכת מפלגתו, כדי להחליט על קידומו של החוק המקורי שיזם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), לו מתנגדת הבית היהודי, לקריאה שנייה ושלישית. העברת החוק למליאה התאפשרה הודות לתמיכה של שלוש מחמש סיעות הקואליציה - התנועה, יש עתיד וישראל ביתנו ביחד עם סיעות השמאל באופוזיציה.



הצעת החוק הפרטית של שטרן מאיימת לקרוע קרע בקואליציה עם סיעת הבית היהודי כשפלג 'תקומה' בסיעה בראשות השר אורי אריאל מתנגד לה בתוקף ואף מאיים לפרוש מהקואליציה אם החוק יעבור. היא אושרה בתום הדיון כשששה חברי כנסת התנגדו לבקשות הסיעות הדתיות והחרדיות לדחות את ההחלטה שכבר התקבלה בוועדה ורק חמישה תמכו בה. שני חברי הכנסת מהסיעות הערביות החברים בוועדת החוקה, ג'מאל זחאלקה ואבראהים צרצור, שהח"כים החרדים קיוו כי יהוו לשון מאזניים בהצבעה ויאפשרו להם לגייס רוב נגד החוק, נעדרו לבסוף מההצבעה.

במהלך הדיון התקיים ניסיון לגיבוש פשרה ביוזמת גורמים בבית היהודי ובליכוד להחזיר לסדר היום את הדיון בממשלה על הרפורמה בגיור, אבל אלה הפסידו לבסוף מול האגף החילוני משום שישראל ביתנו, כידוע סיעה עצמאית בימים אלה לאחר ההיפרדות מסיעת הליכוד, התגייסה חד משמעית בעד החוק של ח"כ שטרן לצד סיעתו התנועה ולצד יש עתיד כשלא רק הנושא העקרוני של הרפורמה בגיור, שבליבו עומדים צעירים עולים שאמם אינה יהודייה, עומד על הפרק אלא גם הפערים העמוקים בנושאי דת ומדינה בין ישראל ביתנו לבין המפלגות הדתיות והניסיון של ראש הממשלה והליכוד לשמר את הברית עם החרדים שמחוץ לממשלה כשהשר אביגדור ליברמן מטיל וטו על כניסתם אליה.

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין, אמר בדיון ליוזם החוק, ח"כ אלעזר שטרן: "עשית דבר חשוב כשהעלית את הנושא הזה לסדר היום ועשית מאמץ גדול להגיע להבנות, אבל אין שום טעם ושום הגיון להביא החלטה שאף אחד בממסד הרבני לא מוכן לעמוד מאחוריה ובצורה כוחנית. אני מצר על כך שאנחנו לא מצליחים להגיע להסכמות בנושא".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הטיח: "הכל הצגה, התנועה גיבשה אג'נדה חדשה משום שבנושא המדיני הם כבר לא שווים שום דבר אז הם גיבשו ברית עם יש עתיד. ח"כ שטרן לוקח על עצמו אחריות לחתוך את העם היהודי ולא נדע מי יהודי ומי גוי. "הנושא, הינו ציפור הנפש של היהדות. אם ההצעה תתקבל, לא יהיה שום ערך לגיור". יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, הביעה ביטחון לפני ההצבעה כי החוק לא יגיע להצבעה במליאת הכנסת: "הניסיונות לקדם את החוק ייכשלו ובסוף תהיה החלטת ממשלה בנושא כפי שהיה אמור להיות מלכתחילה. הצעת החוק קודמה בחוסר הסכמה עם הבית היהודי ולכן רה"מ יזם לפני מספר חודשים דיון בינינו לבין התנועה על נוסח מוסכם להחלטת ממשלה והגענו אליו. הפשרה הזאת תעלה להצבעה בממשלה". ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי-תקומה) אמרה בדיון: "לנו יש ציבור שלם וגדול שהוא הציבור של היהדות הנאמנה ורבנים שכולם קראו לנו לא לתת יד לחוק הזה. ראש הממשלה לא נותן שום מתנה לחרדים אלא מתנה לחבריו הרפורמים".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה לח"כים החרדים: "אם הייתם באמת דואגים לעם ישראל לא היינו צריכים להגיע בכלל לחוק הזה מלכתחילה. הקרעים כבר נקרעו כי אתם משאירים את המצב על כנו. החובה שלנו כמחוקקים הוא לדאוג לאלה שאין מי שיגייר אותם והחוק הזה הוא המינימום שבמינימום" והוסיפה: "התורה מסיני ניתנה לעם היהודי ולא לבית היהודי. מן הראוי שיבוטל לגמרי החוק שיכתיב מי ראוי לגייר ומי לא." שר החינוך, הרב שי פירון (יש עתיד), מסביר את תמיכת יש עתיד בחוק ואומר: "יש כאן עוול כלפי מי שטוב למות בקרב אבל מי שבכלל לא משרתים בצבא יגידו להם מיהו יהודי. קודם כל צריך להסיר את החרפה הזאת ולהפוך רפורמה בגיור - שהוא עדיין גיור אורתודוכסי - לעניין פוליטי".

יוזם החוק, ח"כ אלעזר שטרן, אמר אחרי אישור החוק להצבעה במליאת הכנסת: "יש פה בשורה עצומה לעם ישראל .אלפי ישראלים יוכלו להתגייר בקרוב בדרך יהודית, מכבדת ומתחשבת. זהו תיקון של כשל מוסרי וערכי". החוק מציע בין היתר מתן סמכות לרבני ערים להקים בתי דין מקומיים לגיור ופתיחה של אזורי הרישום לגיור כדי לאפשר לאזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה להירשם להליך גיור אצל רבנים מקלים יותר ולא להיות כבולים לממסד הרבני באזור מגוריהם.

בוועדה היה רוב לאישור הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה). החשש של הבית היהודי שהחוק יגיע להצבעה במליאת הכנסת ויאושר אומת. 

ח"כ ציפי לבני אמרה בישיבת הסיעה: "מי שלא רצה את חוק הגיור בממשלה, קיבל אותו היום בכנסת, מי שמפר הסכמים, שלא יופתע שהוא נתקל בחומת מגן בקואליציה למען חקיקה ראויה, ובין היתר, יהדות סובלנות.

"כשרה"מ מפר את ההחלטות שלו, יש חזית אחרת, אני רוצה להודות לאלעזר שטרן, שהתאבד על החוק הזה, ולשני השותפים, לליברמן ול"יש עתיד". ביחד פעלנו לעשות את היהדות מקרבת יותר וטובה יותר. זה חשוב גם ליהדות בחו"ל. זה עדיין לא סוף הדרך, אבל שת"פ והנחישות הביאו לתוצאה הזאת".

"זה הולך להיות מושב קשה, בקואליציה יש פערים גדולים עם השקפת עולם שונות, ניאלץ להתמודד עם זה. אחדות בעם היא חשובה, אבל עדיף להגיע להסכמה ואם אי אפשר אז להכרעה. התנועה תמשיך להוביל את אותם נושאים שחשובים לנו בממשלה ובכנסת וכמובן נוביל את הנושא המדיני באחריות.

"חשוב לומר שאנחנו קמים להכרזות כאלו ואחרות, הוויכוח הוא לא על זכותה של ממשלת ישראל לבנות במקום כזה או אחר, אנחנו אומרים ורה"מ שמע את זה ממני היום, שיש זמן לכל דבר. כאשר ירושלים תוססת, האחריות שלנו דורשת להימנע מפרובוקציות, כניסות ליליות לבתים בסילוואן או הצעות חוק שמעוררות מחלוקת לא רק בתוך המדינה, אלא גם במדינות אחרות.

"בעת הזאת צריך לגלות את אותה תבונה, לא רק באחריות מדינית, אלא גם ביטחונית. זאת המדיניות הנכונה עכשיו. במושב הזה נמשיך להגן על הדמוקרטיה, לא אתן לחוקק הצעות חוק שפוגעות בה. ועדת שרים לחקיקה אישרה חוק העוקף את בג"צ, אבל אני לא משאירה כאן מקום וסיכונים - ערר מוגש לוועדה בראשותי, לא אתן לזה להגיע לעוד דיון נוסף. ההחלטה בעיניין תישאר בידיי.