לאחר הפרסום ב"מעריב-השבוע" הבוקר (ג'), לפיו הרמטכ"ל הורה לראש אכ"א להקים וועדת בדיקה לשיפור תנאי העסקתם של אנשי הקבע ובין היתר נבחנת האפשרות להורדת גיל הפרישה, יוצאים אנשי קבע נגד המבקרים שלטענתם "עושים בהם לינץ' חברתי ולא מוצדק", כפי שאומר נגד בקבע ל"מעריב-השבוע".

"רק לפני חודשיים סיימנו מבצע מורכב, קשה ומסכן חיים, ואנשים לא מבינים שבלי אנשי הקבע ללוחמים אין סיכוי בשדה הקרב. להגיד עלינו אוכלי חינם זו בושה וחרפה וזו פרצופה של מדינה שלא יודעת להעריך את אנשיה", אומר הנגד ד', המשרת בחטיבה בתפקיד שלא נחשב כלוחם. "אני לא ראיתי את הבית והמשפחה 70 ימים, מהרגע שנחטפו הנערים ועד אחרי המבצע. אני לא מדבר על ערב אחד פעם בעשרים ואחד יום. אני מדבר על לראות, לחבק, לבלות, להקשיב להם".

"אני קורא את התגובות באינטרנט ונבהל", מספר ע', גם הוא נגד בצבא. "זו חברה כפוית טובה. אנשים לא מבינים מה זה בכלל להיות בצה"ל. אני רתך, אז מה, אני פועל שחור של מישהו? מבקשים להפריד אותנו, לעשות סלקציה, זו בושה וחרפה, תתביישו לכם. זה שאנחנו לא יכולים לשבות או לעצור נמלים ורכבות זה לא אומר שלא כואב לנו מה שאומרים עלינו. גם למשטרת ישראל עשו אותו הדבר לפני 20 שנה ותראה מה קרה. הם לא מסוגלים להכניס לכלא פושטקים שדורסים אנשים ברחוב. קיצצו עכשיו, אז שלא יבואו בטענות לרמה הנמוכה".

חיילי צה"ל בצוק איתן. צילום: רויטרס

בין מגוון הביקורות שהיו לידיעה נשמעו קולות כמו: "בזיון, הם נהיו כמו עובדי חברת החשמל", "פרוטקשיין לאור היום", "למישהו נדפק השכל במדינה", "שודדי הקופה הציבורית. בושה". בצה"ל מבינים כי ההתכנות הכלכלית של השארת אנשי הקבע למשך של שמונה שנים נוספות, עד לגיל חמישים, אינה משתלמת כלכלית בניגוד לטענות האוצר שתוחלת החיים גדלה ואין כסף בקופות הפנסיה.

גורם בבכיר בצה"ל מאשר את הפרסום ואת פרטיו, ואכן בימים אלה מתכנסת הוועדה בראשות האלוף חגי טופלנסקי ובקרוב תגיש את המלצותיה בפני הרמטכ"ל. גורם בכיר בצה"ל אמר ל"מעריב-השבוע": "כרגע במציאות הנוכחית צה"ל לא יוכל להמשיך לתפקד ואי אפשר להפריש לפנסיות אנשים. יש צוואר בקבוק שהוא לא הגיוני".

בנוסף, מוסיף הגורם כי גיל הפרישה לא ירד למקור שלו, גיל 40, אולם הוא גם לא יכול להישאר כפי שתוקן בחוק - 50. "רק עכשיו אנחנו עדים להשבתת נמל חיפה", מסכם הנגד ד'. "זו בריונות. מה שאנחנו עושים זו שליחות. וחברה שלא יודעת להבחין בין בריונות לשליחות צריכה להתבייש".

גם שר הביטחון משה בוגי יעלון אישר את פרטי הפרסום והתייחס לנושא התקציבי במהלך ביקור באט״ל ואמר כי "יש אגדות על תקציב הביטחון שנוצרות כתוצאה משיח מעוות. סופרים כחלק מתקציב הביטחון השקלי את הסיוע האמריקני, שלא מגיע מקופת המדינה, ואת הפנסיות והשיקום, שרק במשרד הביטחון הן נחשבות חלק מהתקציב, ולא באף משרד ממשלתי אחר.

"האוצר מקיים תעמולה מכוערת שפוגעת במשרתים. בשנת 2010 האוצר התמקד בהעלאת גיל הפרישה ובנה מודל קבע שמעלה את הגיל. זה העלה באופן משמעותי את ההוצאות על כוח אדם, הזקין את הצבא וגרם למי משתחרר בגיל מבוגר יחסית אך עדיין נמצא בכושר עבודה, להישאר מובטל במשך תקופות ארוכות. אנחנו הולכים להילחם על שינוי מודל הקבע, ולחזור לגיל פרישה סביר עם מדרגות יציאה מכובדות, בהן הרוב המכריע של הפורשים ייקח עימו לתפקיד הבא באזרחות את זכויות הפנסיה וימשיך לצבור אותן גם בעתיד.

"יש לנו קושי להסתכל לנגדים הצעירים בעיניים בנוגע לשכר הנמוך, וזה מחייב מענה. לנגדים אין ועד, ולכן הם ראויים להעלאת שכר שהם ממתינים לה. יש פה הלנת שכר במונחים של שוק העבודה. מה עוד שרוב גדול מקרב הנגדים למשל, מרוויח משכורות נמוכות מאוד, המחייבות השלמת הכנסה. לא צריך לספר לי כמה חשובים הנגדים. שדרת הנגדים היא קריטית וצריך לטפח אותה. צריך לוודא שנגד צעיר לא נזקק להשלמת הכנסה, כי המצב הנוכחי הוא משברי. זה גם עניין חברתי מהמעלה הראשונה״.