בוורשה, בירת פולין, נחנך בטקס מרגש המוזיאון לתולדות יהודי פולין השוכן מול אנדרטת גיבורי מרד גטו ורשה, ונבנה על אדמת הגטו המסמל יותר מכל את חורבן יהדות פולין.

הטקס נפתח בהנחת זרים על האנדרטה בידי נשיא פולין, ברוניסלב קומורובסקי ונשיא המדינה ראובן ריבלין כשחצוצורנים של צבא פולין משמיעים תרועת אשכבה.

"אי אפשר להבין את ההיסטוריה של פולין בלי להכיר את ההיסטוריה של יהודי פולין ואת התפקיד אותו מלאו בכלכלה במדע ובתרבות לאורך אלף שנים ואי אפשר להכיר את ההיסטוריה הפולנית" אמר נשיא פולין.

הוא הזכיר כי בתקופה מסוימת בהיסטוריה הפולנית מרבית יהודי אירופה חיו בגבולות הממלכה הפולנית ואף ציין בגאווה את תרומתם של יהודי פולין להקמת מדינת ישראל ואת העובדה שבכנסת הראשונה למעלה ממחצית הח"כים היו ילידי פולין.


ריבלין ונשיא פולין קומורובסקי. טקס מרגש. צילום מארק ניימן, לע"מ

קומורובסקי ציין כי מוזיאון כדוגמת זה שנחנך היום לא ניתן היה להקים בתקופה הקומוניסטית אולם כיום בפולין הדמוקרטית והחופשית החלום הזה הצליח ופולין מנציחה את ההסטוריה רבת השנים של יהודיה. המוזיאון הוסיף קומורובסקי מאשר לפולין של היום להתמודד עם פרקים אפלים בעברה ולהעלות על נס את תרומתם של היהודים לפולין.

אחריו נשא הנשיא ריבלין נאום נרגש בעברית שבו אמר: "גם אם נותקו היהודין מפולין הרי שקשה עד בלתי ניתן לנתק את פולין מהיהודים. אי אפשר למחוק היסטוריה עשירה כל כך מלאה כל כך כואבת כל כך.

"בסיום דבריו חבש כיפה והקריא בכל חנוק מהתרגשות מדברי הנביא יחזקאל: בדמייך חיי ואומר לך בדמיך חיי". בתום הדברים יצאו שני הנשיאים לסיור בתערוכת הקבע של המוזיאון כשמובילים אותם ניצול אושוויץ מריאן טורסקי ונערה בת 13 מהקהילה היהודית בורשה.


שחזור בית הכנסת העתיק בפולין. באדיבות המוזיאון היהודי בוורשה