המשטרה טוענת כי ישנה תשתית ראייתית נגד יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, בחשד לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון, כך נמסר מיחידת להב 433.

היחידה לפשעים כלכליים בשיתוף רשות המסים, סיימה חקירה, חלקה סמויה, שנמשכה כשנה, בנמל אשדוד. במהלך החקירה הגלויה נחקרו עשרות מעורבים, ונתפס רכוש בשווי 13 מיליון שקלים.

על פי ממצאי החקירה, חסן הקים בנמל מנגנון שליטה תוך ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, מרביתן באמצעות ניצול קשריו עם חברת "דנה" וחברות נוספות בבעלותו הפרטית ובתוך כך גרף רווחים כספיים עצומים לעצמו ולמקורביו.

לטענת המשטרה, חברת "דנה", המספקת שירותי תפעול ולוגיסטיקה וכן שירותי פיקוח בתחום איכות הסביבה בנמל אשדוד, כפתה את ההתקשרות עמה לחברות אשר היו זקוקות לשירותים אלו באמצעות סחיטה באיומים על ידי מנהלי החברה, ותוך מעורבות של חסן עצמו וניצול השפעתו.

>>>עד המדינה בפרשה היה יעד לחיסול


אלון חסן. צילום: פלאש 90

הלחץ גרם לכף שהחברות הבינו כי ללא ההתקשרות עם חברת "דנה" לא תתאפשר עבודתם בנמל. זאת למרות שההתקשרות עם חברת "דנה" גרמה לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת "נמל אשדוד" הציבורית ובידיעה ו/או בעצימת עיניים מצד בכירים בנמל, ביניהם מנכ"ל הנמל לשעבר יהושע סגיס, ובעלי תפקידים נוספים.

נגד סגיס ישנה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

בנוסף, חברת "דנה" זכתה להעדפות שונות בנמל על פני חברות אחרות בתחום חיוב בעלויות ובתחום אישור שימוש בשטחי הנמל.

ממצאי החקירה העלו כי מנהלי חברת "דנה" ואלון חסן עשו לכאורה שימוש בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות כאמור בשווי המוערך בלמעלה מעשרים מיליון שקלים במסגרת ההתקשרויות החוזיות של חברת "דנה" עם חברות ששכרו את שירותיה. עוד העלתה החקירה כי מחברת "דנה" בוצעו העברות כספים לחברות אחרות המצויות בשליטת אנשי "דנה", יניב בלטר ודוד חסן ומהם לחברות בבעלותו של אלון חסן.

נגד דוד חסן, סמנכ"ל תפעול בחברת "דנה", התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

במקרה נוסף, חשוד אלון חסן כי ניצל את השפעתו בנמל על מנת להביא לזכייה חוזרת ונשנית של חברת "קליר" במכרזים. הקשר בין חסן ל"קליר" הוא שאת חומרי הניקוי שהיא מספקת לנמל, רוכשת החברה מחברת "הופס", הנמצאת בבעלות מלאה של אלון חסן.

לטענת החוקרים, בחלק מהמקרים כלל לא בוצע הליך המכרז באופן הנדרש ולהצעת המחיר של "קליר" צורפו הצעות מחיר ישנות של ספקים אחרים כהצעות חלופיות לכאורה ולמראית עין בלבד.

פרשת "צ'יף אסיה"

אנשי חברת "דנה" התקשרו, לטענת החוקרים, עם חברת "צ'יף אסיה" בקשר לרכישת דלק לאוניות החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדווחה כמחויב בביצוע עסקאות מסוג זה.

את יתרת הכספים הושבו באמצעות נש"מים לכיסו של יניב בלטר, מנכ"ל חברת דנה, תוך ביצוע שורת עבירות הלבנת הון וזיוף. עוד עלה מהחקירה כי עצם העסקה הייתה נגועה בעבירה, שכן הדלקים נגנבו על ידי קברניטי אוניות מיכלית, אשר ניצלו הפרשי שקילה וגנבו מאות טונות של דלק ומכרו אותם בלב ים לשותפות "דנה"-"ציף אסיה".

מאוחר יותר ניסה בלטר לשבש הליכי משפט ביחד עם אנשי חברת צ'יף אסיה בהקשר לפרשה. נגד יניב בלטר התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט. נגד אורי בלטר, מנכ"ל חברת "דנה", התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.