מליאת הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ההחלטה לביצוע רפורמה במערך הגיור על בסיס גרסה מרוככת של חוק הגיור של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) והסכמות בין התנועה לבית היהודי.

ההחלטה מקבעת הקמת הרכבים אורתודוכסיים נוספים לגיור ברחבי הארץ בני שלושה דיינים בראשות רבני ערים ויישובים שחלקם מקלים בגיור ויאפשרו לתושבים מיישובים אחרים להתגייר אצלם כל עוד הרכב הגיור פועל במחוז מגוריו של המתגייר, מבין שלושה מחוזות שלא כמו במצב הקיים היום בו המתגייר כבול למועצה הדתית של מקום מגוריו.

כל השרים הצביעו בעד ההחלטה להוציא השר אורי אריאל, ראש תקומה בסיעת הבית היהודי. בהצעת ההחלטה נכתב כי כל עוד היא בתוקף, הממשלה לא תקדם את חוק הגיור בכנסת שנמצא על סף אישור סופי בתמיכת התנועה, יש עתיד וישראל ביתנו ונגד עמדת ראש הממשלה נתניהו והבית היהודי.


ניצחון גדול. ח"כ אלעזר שטרן. פלאש 90

שר הדתות ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר אחרי ההצבעה: "ההחלטה תשים קץ לגל הפופוליזם בנושא והיא אחראית ומאוזנת. הצעה שנותנת יד לאחינו המתגיירים לעבור את התהליך כחוויה חיובית ותומכת, תוך כדי קיום ההלכה במלואה". בנט הוסיף: "עתיד העם היהודי הוא לא נושא לקומבינות פוליטיות של קיצוני משני הצדדים ואני שמח שההחלטה עברה".

הצעת ההחלטה לרפורמה במערך הגיור חזרה לסדר היום של ישיבת הממשלה כנגד רצונו של ראש הממשלה נתניהו שביקש לפני שבועיים להסירה כדי שלא להסתכסך עם המפלגות החרדיות. תחת זאת קיבל נתניהו את הצעת חוק הגיור המקיפה יותר של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) על סף אישור בכנסת לאחר שיש עתיד וישראל ביתנו חברו לתנועה נגד נתניהו, הליכוד והבית היהודי.

לפיכך חזר בו ראש הממשלה והחליט להעניק לשותפיו הקואליציוניים את הרפורמה בגיור כהחלטת ממשלה ולא בחקיקה ראשית, אולי במחשבה שהחלטת ממשלה היא הפיכה יותר מחוק וכי בעתיד ניתן יהיה לשנותה.

אבל יוזם חוק הגיור, ח"כ אלעזר שטרן מבהיר: "הרפורמה תצא לדרך לפני חג החנוכה. תהיה החלטה ותתחיל עד אז העבודה על הקמת הרכבי גיור חדשים בעידודם של רבנים מאד מרכזיים בציונות הדתית".

יו"ר התנועה, השרה ציפי לבני הבהירה כבר בסוף השבוע: "אם החוק לא יעבור בממשלה, "נמשיך לקדם אותו בכנסת לקריאה שנייה ושלישית. המשימה שלנו היא להעביר את חוק הגיור בממשלה או בכנסת - זה לא משנה - החוק יעבור. למרות ההתנגדות של החרדים ולמרות תרגילים פוליטיים שנעשו על גבם וחשבונם של עשרות אלפי ישראלים".

לפני ישיבת הממשלה שהתכנסה לדון בהצעת ההחלטה שהביאה לבני בשיתוף והסכמה של שר הדתות ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, המתנגד לחוק הגיור אך תומך בהחלטת ממשלה מרוככת, אמרה השרה לבני: "יש כאן מסר מאד חשוב. כשאומר לי חייל בצה"ל 'עליתי לארץ מכח חוק השבות, אני לא יהודי אבל נלחם למען קיומה של המדינה ואני רוצה לדעת שאם אהרג בקרב אני אקבר לצד חבריי, ואם אצא מהצבא אוכל להתחתן כמוהם' אז היום אנחנו עושים צעד ענק כדי לאפשר לו לפחות להתגייר גיור ידידותי, מקבל. יהדות כפי שצריכה להיות על פי הבנתי".

השר נפתלי בנט אמר לפני הישיבה: "המשמעות היא כבירה לרבבות מתגיירים שיוכלו להיכנס לעם היהודי. למעשה משמעות ההחלטה היא הקמת הרבה יותר הרכבי גיורים בערים והיא תתקבל בקונצנזוס גדול".

יו"ר יש עתיד, השר יאיר לפיד, אמר לפני ישיבת הממשלה: "זה חוק טוב שאומר שיותר מרבע מיליון ישראלים, חלקם לוחמים בצה"ל, יוכלו להיות חלק מהעם היהודי בלי להרגיש זרים בארצם". ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) אמרה לפני הדיון: "אני קוראת לשרי המשלה בבואם לדון בהחלטה, לשים לנגד עיניהם את יהודי התפוצות ואת אלו המעוניינים לקשור את גורלם עם עם ישראל ולפתוח בפניהם את השער לעם היהודי. סגירת השערים היום, כמוה כמתן גט ליהדות העולם ועלולה לגרום לפיתוחה של זהות יהודית מנותקת ומנוכרת".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד) ניסה להקהות את העוקץ של חבירת השר ליברמן ומפלגתו לתנועה וליש עתיד נגד נתניהו בנושא הרפורמה בגיור והכחיש בקול ישראל כי הניסיון של ראש הממשלה לעכב את חוק הגיור נעוץ בניסיון פוליטי לחזר אחר המפלגות החרדיות כדי לחדש את הברית איתן.

"ראש הממשלה קשוב לכל הקולות וחושב שמן הראוי כי כל שינוי ביחסי דת ומדינה יהיה לפחות בהסכמת הרבנים הראשיים שהם מוסד ממלכתי ולא פוליטי. המפלגות החרדיות הן שחקן משנה כאן אבל זה לא סוד שלא אנחנו בחרנו שלא לצרפם לקואליציה אלא היתה כאן מציאות פוליטית של חרמות ששרים הטילו".