המפלגה הרפובליקנית בארה"ב השיגה לפנות בוקר (רביעי) את השליטה בסנאט, והטתה את מאזן הכוחות לעברה בגבעת הקפיטול מהנשיא ברק אובמה והמפלגה הדמוקרטית. הסנאטור הדמוקרטי הארי ריד בירך את עמיתו הרפובליקני מיטש מקונל על הפיכתו למנהיג הרוב החדש. 

בבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שנפתחו במהלך הלילה, נבחרים 36 סנאטורים, מספר זהה של מושלי מדינות, וכן 435 מועמדים שיאיישו את כל מושבי בית הנבחרים. 

בשעות הבוקר המוקדמות העלו המדגמים כי במירוץ לסנאט במדינת ארקנסו, ניצח המועמד הרפובליקני טום קוטון את יריבו הדמוקרטי מארק פריור. לצד ניצחונו של קוטון (על אף תמיכת הנשיא לשעבר ביל קלינטון בפריור) רשמו ניצחונות (ע"פ מדגמים) גם המועמדת הרפובליקנית שלי מור קפיטו (ניצחה את נטלי טנאנט במערב וירג'יניה), וחבריה למפלגה מייק ראונד (גבר בדרום דקוטה על ריק ווילנד מהמפלגה הדמוקרטית), קורי גרדנר (ניצח בקולורדו), סטיב דיינס (ניצח במונטנה) ותום טיליס (גבר על קיי הייגן הדמוקרטית בצפון קרוליינה) שזכו במושבים על פני סנאטורים דמוקרטיים שאיישו אותם לפני כן, העניקו לרפובליקנים את ששת המשובים שהיו דרושים להם כדי להשיג את הרוב בסנאט.

על פי רשת פוקס, המזוהה עם הימין הפוליטי בארה"ב, ג'וני ארנסט הצטרפה לסנאטורים הרפובליקנים הטריים כשניצחה באיווה את ברוס ברליי, ובכך למעשה הוכרע המאבק על השליטה בסנאט. 

במה שהיווה זריקת מרץ נוספת לרפובליקנים זכה מנהיג המיעוט בסנאט, מיטש מקונל, בכהונה נוספת בקנטאקי, כשניצח את יריבתו אליסון לונדרגן גרימס במירוץ שנחשב לצמוד עד לפני ימים אחדים. אם הרפובליקנים אכן ישיגו את השליטה בסנאט יחליף מקונל את הארי ריד מהמפלגה הדמוקרטית כמנהיג הרוב, ויחזיק בעמדה רבת השפעה בגבעת הקפיטול. בנאום הזכייה שלו אמר מקונל כי "הגיע הזמן שהמדינה תשנה כיוון".  

רשתות הטלוויזיה בארה"ב ניבאו כי השליטה בבית הנבחרים תישאר בידי הרפובליקנים, הצפויים להגדיל את יתרונם בו, העומד כעת על 199:233. אם ישיגו את ששת המושבים המבוקשים בסנאט, יהיו הרפובליקנים בעלי רוב הן בבית הנבחרים והן בסנאט. מקרה שכזה יביא לשינוי הפוליטי הדרמטי ביותר מאז נכנס אובמה לבית הלבן בתחילת 2009, ויאלץ את הנשיא לבצע ויתורים רבים ליריביו משהיה מעדיף. 

הנשיא הדגים מבעוד מועד את נכונותו לשאת ולתת עם הרפובליקנים, כשהזמין את מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים משני בתי הקונגרס (הסנאט ובית הנבחרים) גם יחד לפגישה בבית הלבן ביום שישי. 

הדמוקרטים השיגו ניצחון חשוב בניו המפשייר, שם זכתה ג'יאן שהין בכהונה נוספת. עימות שטרם הוכרע בצפון קרוליינה בין הסנאטור הדמוקרטי קיי הייגן לבין יריבו טום טיליס, נחשב גם הוא על ידי הדמוקרטים לבעל משמעות רבה. אובמה עצמו אמר בראיון רדיו כי "אם נפסיד בצפון קרוליינה, נפסיד את הסנאט. ואם נפסיד את הסנאט, הרפובליקנים ייקבעו את האג'נדה". בשעות הבוקר המוקדמות (שעון ישראל) דיווחה רשת CBS על ניצחונו של טיליס בצפון קרוליינה.

במדינות בהן מתמודדים יותר משני מועמדים על המושב בסנאט, דוגמת לואיזיאנה וג'ורג'יה, על הזוכה להשיג יותר מ-50 אחוזים מהקולות, ובמקרה של תוצאות שאינן עומדות בתנאי זה, עשויה המערכה להגיע לסיבוב נוסף בדצמבר ובינואר בהתאמה.