היום השיטה היא ללכת בגדול. כשאתה קונה בית אחד אתה לא משפיע, לא מרגישים את זה בשטח", קובע אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים אך מי שידוע יותר בבירה בתוארו הפחות רשמי "גואל אדמות במזרח העיר".

"השינוי שחל הוא שכבר לא מדברים על עוד בית ועל עוד חדר אלא על רחוב, על שכונה. ככה עשינו את שכונת מעלה הזיתים, שכונת נוף ציון, מתחם מלון 'שפרד'. או עכשיו בסילוואן שנכנסו יהודים, רק תשעה בתים, אבל זה 27 יחידות דיור", הוא מתגאה: "זה מסה".

"השיטה הנכונה היא לעבוד על כמות", ממשיך קינג ומספק הצצה נדירה לתהליך הייהוד של מזרח
ירושלים שמטריף את וושינגטון. "ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, לדוגמה, שאני קורא לו הרובע
היהודי המתחדש, גרים המון יהודים. אבל כשאתה הולך בסמטאות אתה לא רואה אותם, כי הם סגורים בבתים, אין חנויות יהודיות ואין בתים בקומת הקרקע".

את מה שהתחילו עמותת עטרת כהנים ברובע המוסלמי ועמותת עיר דוד בסילוואן, קינג ממשיך
ומרחיב לכל שכונה וכפר, ובכל זאת "היום הרבה יותר חשובה הריבונות מעוד בית. ריבונות משיגים
בשכונה שלמה של יהודים או באכיפת חוק. תן לי היום איקס מזומנים - אם זה לא יספיק לבניין גדול
או שכונה חדשה, אני אשתמש בכסף לבג"צים נגד הממשלה, העירייה והמשטרה שלא אוכפות את
החוק במזרח העיר".


קינג. "המטרה היא לא להתסיס". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אז החלפת את עבודת השטח במזגנים של בתי המשפט?
"בכלל לא, אני עובד בערך 20 שעות ביממה", ממהר קינג להתגונן, "ההתמקדות היא במהלכים
משמעותיים". 

רחוק מהתדמית שנוצרה לך, שועל שטח שמסתובב עם כאפייה במזרח העיר.
"קשקושים של עיתונאים, אני לא מתבייש ללכת עם כיפה בשום מקום. סיפורי פוגי. "הכיוון היום בכמה רשויות במדינה הוא שחלקים ממזרח ירושלים הם דה פקטו לא שלנו אז גם לא נשקיע בהם", הוא חוזר לעניין שלשמו התכנסנו. "נכנסתי לעירייה כדי להילחם בזה, והרבה פעמים זה עובר דרך קמפיינים ודרך בתי משפט. כמה שלקנות בית מערבי נשמע הרואי, הפעילות הציבורית משפיעה יותר מבית שאף אחד לא ראה, לא יראה ולא שמע עליו - אלא אם הוא ראה את הכותרת בעיתון ‘הארץ'".

אבל את הערבים זה מתסיס.
"וזו לא המטרה שלנו, ההתססה הזאת. המטרה שלי היא שיהיה כמו עכשיו בעיר דוד, שהכניסה של
היהודים עברה בשקט מופתי". 

וכמה ימים לאחר מכן היה רצח בשכונה.
"אני מכיר את המשפחות, הנרצח לא קשור לאף משפחה שמכרה. בכלל", קובע קינג, "מפלס האלימות במזרח ירושלים לא קשור בכלל לפעולות ההתיישבות של היהודים. אין שום התאמה בין כניסה של יהודים למפלס האלימות שמושפע מחמאס, ממבצעים כמו צוק איתן וכדומה. אלה הדברים היחידים שמשפיעים על מזרח העיר. לא שום כניסה של יהודים ולא תוכנית של ראש העיר.

"בבוקר שבו נכנסו היהודים באתי לצאת מסילוואן וראיתי את האנשים משלום עכשיו ומעיר עמים עומדים ברחוב הראשי של ואדי חילווה וההלם על הפנים שלהם. היה מישהו שהראה להם: לשם ולשם נכנסו יהודים. מה שזכור לי זה שהם עומדים שם אובדי עצות".

את הדברים הללו קינג סיפר לי ביום ראשון שעבר, ולא גילה שלמחרת תתקיים עוד כניסה של יהודים לבתים בשכונה. בינתיים הוא המשיך ותקף את "אנשי השמאל שלא מבינים שאם יש 27 דירות שנמכרו, יש 27 מוכרים ערבים, ולהם אכפת מכסף וחיים טובים. הפוליטיקה מעניינת את הסבתא שלהם". 

אתה משלם להם יותר ממחיר השוק?
"ברוב המקרים. הערבים לא מחפשים פוליטיקה, הם מחפשים חיים טובים יותר. רק שמדינת ישראל לא נותנת להם פתח. הקמתי ארגון שנקרא הגר על שם פילגשו של אברהם, אמו של ישמעאל. אברהם עשה לה מה שנקרא בימינו טרנספר שלא מרצון. אז אני דוגל בטרנספר מרצון. תן לערבים אופק והם ירצו לצאת מפה. יש יותר ערבים שעזבו את הארץ מסיבות כלכליות מאשר יהודים".

הפעילות של קינג חובקת עולם. הדרכים שבהן הוא רוכש את הנכסים מרתקות. הוא מספר על מוסלמי ממדינה ערבית שאת שמה הוא לא מוכן להסגיר, שהתגייר בסתר. בדרך כלשהי נוצר קשר בינו לבין קינג, והאחרון, תוך שימוש בדרכונו ובשמו המקורי הקים עמותת הקדש, ווקף, במדינה שבה הוא חי והוא מסתובב במזרח ירושלים ורוכש נכסים עבור ה"ווקף" שלו.

קינג מסביר כי "הוא רשום כמותוולי, נאמן, של הווקף. מדובר על כמה עשרות יחידות דיור שהוא כבר רכש. כשהוא ינטוש את זהותו המוסלמית, יאוכלסו הבתים שהוא רכש על ידי יהודים".

"כל עסקה היא שונה", מסביר קינג. "זה תלוי במוכר, בקונה ובנכס. אני לא זוכר מקרה אחד שעסקה הייתה דומה לעסקה שקדמה לה. זה תלוי אם הקונה מהארץ, אם זו חברה, לפעמים זה כמה קונים. אם זה בית אחד או כמה בתים, מוכר אחד או כמה, ובעיקר אם המוכר יודע שהנכס נמכר ליהודים".


"בשמאל אובדי עצות". קינג, השבוע במזרח ירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כדי לגונן על המוכרים שלא ייפגעו, ישנם מקרים שבהם קניית הנכס מתבצעת בשרשרת עסקאות. "המוכר המקורי מוכר לערבי שמוכר לעוד ערבי שרק הוא מוכר ליהודי. כל זה כדי להגן על המוכר שלא ייפגע, שלא יקפח את חייו, כי זה לא טוב לנו להמשך. יש מתווכים שלא שמים קצוץ על אף אחד. חלקם לא גרים בארץ. רוב העסקאות מתאפשרות בזכות סיוע מתוך הרשות הפלסטינית", סיוע שניתן לדבריו "רק בשביל בצע כסף. היו מקרים שתקפו אותנו אנשים שחודשים לפני כן אפשרו את העסקה". 

"צעיר ערבי קנה בית באמצעות הלוואה מבנק", חושף קינג טפח נוסף מהמעטה שמונח בדרך כלל על שיטות העבודה שלו. "הבית שועבד לבנק כביטחון להלוואה, שאותה הצעיר לא החזיר. הבנק עיקל את הבית ואנחנו רכשנו אותו מהבנק". קינג מסביר כי "אנחנו נתנו את ההון העצמי ומראש סיכמנו עם הבחור שלא יחזיר את ההלוואה, ועם הבנק, שלא חייב להוציא את הנכס למכרז, שימכור אותו לנו". לשאלתי אם מדובר בבנק ישראלי, הוא מהסס ולבסוף עונה "בנק שפועל בארץ".

אם בעבר היה מושקע מאמץ ניכר באיתור נכסים ובעיקר באיתור מוכרים שיסכימו, המצב היום קל הרבה יותר. "הם מגיעים אלינו. המצב היום הוא שהפרה רוצה להיניק יותר משהעגל רוצה לינוק", אומר קינג. לדבריו, "מספר ההצעות מערבים שאנחנו מקבלים הוא בערך שתיים־שלוש ביום. מתוכן כ-15 הצעות רלוונטיות מדי חודש".

מה השתנה?
"הקושי הפסיכולוגי של הערבים למכור ליהודים דעך מאוד. במיוחד אחרי שבנו את חומת ההפרדה וגם בגלל עוד ועוד מקרים שבהם מכרו נכסים ליהודים והערבים רואים שהשד לא כזה נורא".

ובכל זאת למה למכור דווקא ליהודים?
"כסף. כסף. כסף", מטעים קינג. ויש גם מקרים שבהם המוכרים עושים "דווקא" לסביבתם. "יש כאלו שעושים את זה כדי לנקום, כאלו שהשכונה או המשפחה עשתה להם משהו ולהכניס יהודים זו הנקמה שלהם". 

נכס אחר נכס

קינג (41) גדל בקיבוץ עלומים שבנגב, בוגר לימודי אסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית. את הניסיון המעשי רכש אצל מתי דן מעטרת כהנים ודויד'לה בארי מעיר דוד ואז יצא לדרך עצמאית כשהקים את "הקרן לאדמות ישראל". שנים חרש את סמטאות מזרח ירושלים, עבר מכפר לכפר, משכונה לשכונה, רכש נכס אחרי נכס ויישב בהם יהודים. עד שלפני שנה בדיוק נבחר למועצת העירייה מטעם רשימת "שכונות התפר".

8 שנה הוא מתגורר במעלה הזיתים, מובלעת יהודית בואכה ראס אל עמוד, על דרך יריחו הישנה, זאת שאין יורד בה לים המלח. היום גדר ההפרדה בוצעת אותה בחמישה מטרים גובה של בטון.
"הדבר היחיד שהחומה הזאת יצרה הוא בעיית ריבונות בשכונות הירושלמיות שמעבר לה. אנו נותנים להם את כל השירותים אבל גביית מסים אין, אכיפת חוק אין", אומר קינג ולא מהסס לקבוע שצריך לפרק את החומה. 

"משכונת השלום יורים בנשק קל וזיקוקים על בתים בפסגת זאב מזרח, אז החומה עוזרת בביטחון? והמצב רק מחמיר. צריך לפרק  את החומה ולהחזיר את הנוכחות המשטרתית בשכונות שמעבר לה. בשב"כ אומרים שהחומה לא עוצרת את הטרור, להפך. ארגוני הטרור התחילו להשקיע בתשתית הטרור בתוך ירושלים. מאז שבנו אותה, יותר מ-90% מהפיגועים בירושלים מבוצעים בידי תושבי
ירושלים, מה ל א היה לפני כן. 
המוטיבציה שלא הייתה בעבר לארגוני טרור להשקיע בתוך ירושלים קיימת עכשיו".

שמונה שכונות ירושלמיות שוכנות בעברה המזרחי של החומה. תושביהן אומנם מחויבים בתשלום מסי עירייה, אך רמת השירותים שלהם הם זוכים נמוכה בכל קנה מידה. אחת לכמה חודשים מתארגנות העירייה, חברת המים, רשות המסים ורשויות נוספות ונכנסות לכמה ימים לשכונות,
כל אחת למשימותיה, בליווי כבד של משטרה. כל מבצע כזה מבעיר את השטח והאבנים לא מפסיקות להתעופף עד שהשוטר האחרון עוזב.

"בכל מקום שהוא שטח בריבונות ישראלית, לפחות שתחנת משטרה תהיה שם", דורש קינג. "האווירה בשטח היא שאין דין ואין דיין. לא אוכפים חנייה, תעבורה, איכות סביבה, רעש וחוקי בנייה,
כלומר המזרח הפרוע. מי שנותן לזה יד הם מצד אחד ראש העירייה ומצד שני ממשלת ישראל", הוא מאשים. "מי שיצרה בפועל את ההתנתקות ממזרח ירושלים היא ממשלת הליכוד וראש הממשלה
בנימין נתניהו שנתן הנחיה שיהודים לא ייכנסו לשמונה שכונות בירושלים. הנחיה שעד היום מיושמת, עד כדי כך שלפני שנתיים בא ברקת ואמר בוא נמסור את השכונות האלה לפלסטינים. איש ימין יגיד דבר כזה?".

עימות עם ברקת
מלכתחילה לא היו היחסים בין קינג לניר ברקת, ראש עיריית ירושלים שהחל לא מזמן את הקדנציה השנייה, סמל לידידות מופלאה ובמיוחד לאחר שקינג תמך במשה ליאון בבחירות שנערכו אשתקד לראשות העירייה. הפיצוץ קרה לפני כמה שבועות, כשקינג עתר לבית המשפט נגד תוכנית מתאר לשכונת ערב א־סוואחרה שאותה קידם ברקת. התגובה הייתה פיטוריו של קינג מהקואליציה העירונית. 

"לברקת יש מערכת יחסי ציבור משומנת היטב, והוא משקיע מאמץ ניכר כלפי הדתיים והימנים. כי השמאל כבר בכיס שלו", תוקף קינג. מההצהרות של ראש העירייה על חשיבותה של ירושלים השלמה והמאוחדת, הוא לא מתרשם. "אני בודק כל אדם במעשים. וברקת? הידיים ידי עשיו, והקול קול יעקב, מדבר ימין ועושה שמאל. הריסות הבתים במזרח העיר בתקופתו, בהשוואה לכל ראש עירייה שקדם לו, ירדו לא בעשרות אחוזים אלא במאות אחוזים. היתרי הבנייה שניתנו לערבים
עלו במאות אחוזים. לפעמים אתה מגיע לדיון בוועדה לתכנון ולבנייה ורואה שבסדר היום יש יותר היתרים לערבים מאשר ליהודים, וזה נוסף לעשרות אלפי עבירות הבנייה במזרח העיר. מצד שני, לא תמצא שום תוכנית ליהודים שברקת קידם. גבעת המטוס? זה לא הוא אלא מינהל מקרקעי ישראל".

הוא מקדם את תוכנית גן המלך בסילוואן, שגם קוממה עליו את כל העולם.
"הכל מילים יפות. במעשים מה קרה? אולי נהרס שם בניין אחד מתוך 86 , ומאז נבנו עוד
שמונה והשטח העירוני לא חזר לידי העירייה. יש הנחיה של משרד הפנים שבירושלים צריך
לשמר מאזן דמוגרפי ש 30:70 , אבל בעקבות ברקת אנחנו היום על 37.5% ערבים. אם ברקת ימשיך חס וחלילה לקדנציה שלישית ותימשך המגמה של היתרי בנייה מצד אחד ואי אכיפה של בנייה בלתי חוקית מצד שני, ב-2030 יהיה פה רוב ערבי. ברקת לא מבין את החומרה של המעשים שהוא עושה".

את בית יהונתן הלא חוקי של היהודים בסילוואן ברקת מסרב כבר שנים לאטום.
"תן לי היום את האפשרות לאטום את בית יהונתן, ואני עושה זאת בעצמי ומיד", מפתיע
קינג. "בית יהונתן זה הדבר הכי נורא שקרה להתיישבות היהודית במזרח ירושלים. משתי
סיבות. קודם כל בית יהונתן הלא חוקי הפך להיות סמל, שלוש שנים כולם אומרים ‘בית
יהונתן, הבית ההוא של העבריינים היהודים' 
אף על פי שהוא המבנה היחיד שהוא לא חוקי. 
שנית, בגלל שתי הקומות האלו אין כמעט הריסה במזרח ירושלים. אמרתי למתי דן ‘תביא את כל כלי התקשורת ותאטום את שתי הקומות האלו, ונוכל להגיד לברקת נראה אותך עכשיו אוכף את החוק על 600 עבירות בנייה בסילוואן ו-40 אלף בכל מזרח ירושלים'".

להיות ראש העירייה קינג לא רוצה, כך לפחות הוא מצהיר. אבל לו היה ראש העירייה, "הייתי קודם כל מרחיב את גבולות העיר ומספח אליה את מעלה אדומים, גוש עציון וגבעת זאב. עיר שאין לה עתודות קרקע המנוע הכלכלי העיקרי שלה כבה ודינה להתרוקן. לתושבי ירושלים אין איפה לגור".

אגב, מה המחירים במזרח העיר?
"דירה שבמערב שווה 1.6 מיליון שקל, במזרח שווה 800 אלף. במזרח העיר יש תנופת
בנייה מטורפת". 

אלא שגם קינג מבין את הסיבות שבשלן מעמד הביניים לא ממהר לרכוש דירה בג'בל מוכבר או בצור באהר, למרות המחיר האטרקטיבי. "אני מנסה בכל דרך להביא למזרח העיר אנשים בלי כיפה על הראש", הוא מספר. "יש לנו בתים בבית חנינא, יש שם מתחם שבו כולם צעירים חילונים. בבית צפפה יש לנו בית, גר בו חילוני".

"טיפת חלב" עם מאבטח על קיר משרדו שבכיכר ספרא תמונה ממוסגרת. ירושלים זוהרת בלילה. בפינה התחתונה שלה לוח מתכת עם הקדשה חרוטה. בערבית.

"אתה רואה את התמונה", הוא שואל אותי ומוסיף מיד "אני נהנה פה, כי כל החיים שלי זה ירושלים, יהודים וערבים כאחד, והתמונה פה על הקיר זה מערבים תושבי ואדי קדום, בהקדשה לכבוד הבחירה שלי. כל שבוע יושבים אצלי ערבים. כי יש מישהו אחד שנושם את הסירחון יחד איתם, ונוסע בכבישים עם הבורות ובלי המדרכות יחד איתם, ואין תאורה בדרך לבית שלו כמו בדרך לבית
שלהם. אני חי את החיים שלהם".

אתה ואשתך לוקחים את הילדים ל"טיפת חלב" בשכונה?
"לא. כי אני רוצה שאשתי תרגיש שם בטוח. האחות לא דוברת עברית. מה אני צריך לשלוח את אשתי עם מאבטח ל'טיפת חלב'?". 

החיים שם, מתברר, לא דבש.
"ברור שלא. אבל אני רואה את עצמנו כמעין עוטף מזרח ירושלים, והיום הצטרפו אלינו לצערי אנשים שלא חלמו על זה. בארמון הנציב, בפסגת זאב בגבעה הצרפתית אוכלים מרורים יותר מאיתנו. ולנו יש את הרקע האידיאולוגי, אבל בשכונות הללו יש אנשים שמגדירים את עצמם כאנשי מרצ ועכשיו הם בחזית. כי אנשי ג'בל מוכבר ממררים להם את החיים".

במצע הבחירות הבטחת לטפל בזה.
"הקמנו ומוקמים צוותי תגובה שכונתיים שמתואמים באמצעות קבוצות וואטסאפ. אם בשכונה מסוימת מגיעה אישה עם הילדים שלה לפארק ומגיעים צעירים ממזרח העיר והיא מרגישה לא נעים, היא שולחת הודעה ומגיעים אנשים ופשוט שוהים במקום כדי שהיא לא תרגיש מאוימת". קינג שולף את הטלפון הסלולרי שלו ונותן לי להתרשם.

להלן הודעה שאני רואה: "12 ערבים שמנים התעצלו ללכת 100 מטר ועקרו גדר ציבורית. יש מישהו קרוב?", ובהמשך דרישה להזעיק "תגבורת שאחרי שהמשטרה תלך הם לא ישתוללו".

מה אתה חושב על ארגון להב"ה?
"לצערי הרב, מה שהמדינה לא עושה, עושה התארגנות פרטית. המדינה צריכה לטפל בערבים שמסתובבים עם יהודיות. במוסדות החינוך צריך ללמד מה החומרה מבחינה הלכתית בזה שגבר או אישה יהודים יישאו לא יהודי".

אחרי רצח שלושת הנערים התבטאת: "מי יקום ויעשה מעשה פנחס".
"כן. נאמתי בכנס של חב"ד וזה היה בהקשר של השליחות החב"דית. אמרתי שחב"דניק אצלי זה כמו פנחס הכהן שהיה קנאי להשם. משה רבנו שראה את מעשה זמרי - גבר יהודי שלקח לו אישה גויה, ולא סתם מישהי אלא מזרע שהיה ידוע כאויב של בני ישראל, ואף אחד לא עשה כלום. כתוצאה מזה הייתה מגיפה במדינת ישראל, סליחה", הוא מתקן מיד, "בבני ישראל. עד שבא פנחס ודקר את
שניהם. מה שאמרתי", הוא מבהיר, "שאצלי חב"דניק זה מי שקנאי לכל יהודי".

ואיך הרגשת כשרצחו את מוחמד אבו חדיר?
"מטורפים. מי שהרגו אותו הם חולי נפש. זה לא מעשה של יהודי לתפוס ילד שלא עשה כלום, ואמרתי את זה בכל מקום לפני ואחרי המעצרים, כי זו לא הדרך שלי. נפגשתי עם המשפחה הקרובה של מוחמד אבו חדיר אחרי שעצרו את הרוצחים. קודם כל כי הם שכנים בבית חנינא ואנחנו אכלסנו שם יהודים. רצינו שיבינו שזו לא דעתנו".

"רק שתבין", מספר קינג, "היה לפני שנתיים תג מחיר בבית חנינא. פינצ'רו 12 מכוניות לא רחוק מהבתים שלנו בשכונה. באותו יום המוכתר קיבל ממני צ'ק, פרטי שלי, על כל גלגל וגלגל. כדי להרגיע את הלהבות אמרתי לו הכל עלי, בלי לקחת שום אחריות, והאנשים הבינו שזה לא החבר'ה שגרים פה". 

חכו, חכו

לפוליטיקה שדבקה בו קינג לא נותן להפריע למשימת העל: "הקרן נפגעה קשות מאז שאני בעירייה, אבל יש שם אנשים שיודעים לעבוד, וברוך השם, יש לנו הצלחות".

יש משהו בקנה?
"יש הרבה דברים בקנה".

משהו שיזעזע את האמריקאים?
"יש דבר אחד שכן, אבל זה יקרה כשזה יקרה".

תן רמז, לפחות בשביל הקורא ג'ון קרי.
"יש לנו משהו שכשהוא יקרה, זה יהיה משהו תקדימי בכל פרמטר של התיישבות יהודית". קינג מחייך. "אני רואה את הכותרות ומאושר", הוא מודה. מצד שני, הוא גם מייחל ליום שבו עבודתו לא תזכה לסיקור ולהתייחסות. 
"כשנכנסו בסילוואן דיברו על זה יום־יומיים ואחר כך נגמר הסיפור".

ובכל זאת, באופן תדיר אתה מייצר לאמריקאים סיבות לגנות את ישראל.
"מהניסיון שלי, לא היה מקרה אחד שראש הממשלה עמד על האינטרס הישראלי והממשל האמריקאי לא יישר איתו קו, ובכל אופן, הכלבים נובחים והשיירה עוברת. וזה מצב שצריך להימשך. האמריקאים יש להם תפקיד לצעוק, והם צריכים להמשיך לצעוק, ולנו יש תפקיד היסטורי לבנות ולהתיישב, לא להתרגש".

קינג גם חושב שנכונו לנו ימים טובים יותר.
"עד שהעולם יתחיל להתפכח אנחנו צריכים למשוך זמן. זה קרה בברית המועצות וקורה באירופה, ועד 2020 אירופה תעמוד מאחורינו כי היא תבין, בגלל הגירה המוסלמית אליה. ארצות הברית מבחינתי היא משענת קנה רצוץ, אני חושב שארצות הברית צריכה אותנו היום יותר ממה שאנחנו צריכים אותה". ? 

תגובת עיריית ירושלים: "ברקת חיזק, מחזק וימשיך לחזק את ירושלים כעיר מאוחדת ולא ייתן לקיצונים להבעיר את העיר ולפגוע בבירת ישראל". גורם בכיר בעירייה הוסיף כי "קינג מתוסכל מכך שברקת פיטר אותו מהקואליציה, הוא הזוי ולוקה בחוסר הבנת המציאות ובראייה ילדותית שלפיה כל מי שאינו נמנה עם תומכיו המעטים, כולל מפלגת הבית היהודי, הם 'אנשי שמאל'.

הנתונים שמציג מנותקים והפוכים מהמציאות, ברקת שולל מכל וכל את חלוקת ירושלים ומסירת שכונות לפלסטינים, ובתקופת כהונתנו התעצמה הריבונות במזרח העיר וכן גדלה התנועה הציונית בעיר באופן חסר תקדים