לראשונה תוספת זמן ללא אבחון מקצועי בכיתות י', כך פרסם היום משרד החינוך, במסגרת מסמך התאמות חדש , לתלמידים עם לקויי למידה בחינוך הרגיל. המתווה החדש יפחית בצורה ניכרת את הצורך באבחונים לסוגיהם, לצד הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים ומתן כלים להעצמת התלמיד. בשלב הראשון, ההנחיות בדבר התאמות בהיבחנות מתייחסות לתלמידי כיתה י' בלבד. בשלב הבא, תותאם התכנית לכלל המערכת, נמסר ממשרד החינוך.

עוד נמסר, כי לראשונה, ועדה בית ספרית תאשר התאמות לתלמידים (תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב) ללא צורך באבחונים חיצוניים. במשרד מדגישים כי מדובר בחסכון של אלפי שקלים לציבור ההורים.

במידת הצורך, הצוותים החינוכיים בבתי הספר יוכלו לאשר לתלמידים התאמות בהיבחנות (שהן: תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב) ללא צורך באבחונים. במקרים בהם התלמידים זקוקים להתאמות אחרות (בהן: הקראה ו/או הכתבה, היבחנות בעל פה ומובחן מותאם), תבחן הועדה הבית ספרית את נחיצות ההתאמה, ועל פי שיקול דעתה תאשר אותה או תפנה את התלמיד להמשך טיפול הכולל אבחון מקצועי, ובמידת הצורך ועדת התאמה מחוזית.


 שיר פירון בהשקת תוכנית "למידה משמעותית" של משרד החינוך. צילום:
  
השינויים בהנחיות ייכנסו לתוקף כבר בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה, כנדבך נוסף בהטמעת התכנית הלאומית "למידה משמעותית". במשרד מציינים כי כי במסגרת מתווה התכנית למידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. לפיכך, שנה זו מהווה הזדמנות לצוותי המורים לערוך, תצפיות בתהליכי הלמידה להתבונן ולעקוב אחר, הקשיים התפקודיים של התלמיד.