כמאה רופאים מהמערכת הציבורית והפרטית התכנסו היום (ד') בתל אביב והכריזו על הקמת ועד שיפעל נגד הרפורמה שמנסה להעביר שרת הבריאות יעל גרמן, לפי תוטל תקרה על הכנסות בתי החולים הפרטיים.

על פי היוזמה, שאמורה להיכלל בחוק ההסדרים, תוטל תקרה בגובה של 95% מההכנסות מפעילות פרטית של מוסד רפואי ב-2013, ומוסד שיעבור אותה ישלם היטל נוסף של עשרות אחוזים. במסגרת הרפורמה, על פעילות שבין 95% ל107% ישלם המוסד הרפואי היטל של 30% מהכנסותיו ואם יעבור גם את הכמות הזו יקפוץ ההיטל ל67%. כמו כן על תיירות מרפא יהיה היטל של 15% ויבוטל הפטור ממע"מ על הפעולה בבתי החולים הפרטיים. עם הכספים שייאספו מתכוון משרד הבריאות לממן תוכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית.
הרופאים שהשתתפו בכינוס טוענים שהיוזמה לא תועיל למערכת הרפואה הציבורית, אלא תוביל לקריסתה ותערים עליה קשיים נוספים. בתחילת השבוע הבא הם ישגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו עליו צפויים להיות חתומים אלף רופאים, בו הם יבקשו להיפגש איתו כדי להתריע בפניו על הסכנות שנשקפות לדבריהם לחולים אם הרפורמה תאושר.

"יש כאן פספוס ענק, הרפורמה תיצור את הפעולה ההפוכה", אומר פרופסור מוטי גוטמן, יו"ר איגוד הכירורגים ומנהל האגף הכירורגי בבית החולים שיבא. "התפיסה הפילוסופית של השרה גרמן היא שלא מספיק לשפר את המצב במערכת הציבורית, צריך גם לרסן את המערכת הפרטית כאילו היא הבעיה. אבל זו לא הבעיה, זו התוצאה שנולדה מכך שהמערכת הציבורית בקשיים".
"אם מערכת הבריאות הציבורית הייתה טובה מספיק, אף אחד לא היה ניגש לרפואה הפרטית והריסון היה נעשה מעצמו. על הנייר הרעיון של גרמן נשמע טוב, אבל בפועל המערכת הפרטית פשוט תצמצם את פעילותה כדי לא לעבור את הסף שנקבע ולהפסיד כסף. ומה יקרה לאותם אנשים שהרפואה הפרטית לא תיתן להם מענה? הם יצטרכו להצטרף לתור הארוך ממילא שאין לנו פתרונות אליו ברפואה הציבורית, והמצב רק יחמיר".
בכנס השתתפו גם נציגים מהרפואה הפרטית, שהבהירו כי הרפורמה לא תותיר ברירה אלא להעלות עוד יותר את מחירי הניתוחים. "זה ייצור מצב שלא יהיה כדאי לנו לעבוד מעבר לגבול מסוים", מסבירה ד"ר רונית לוינגר, מנכלי"ת רשת מרפאות "עיניים". "אנחנו נעשה את הניתוחים הרווחיים ביותר, ורק העשירים ביותר יוכלו להשיג תור, כי מכיוון שנוכל לעשות מספר פעולות מצומצם בלבד נצטרך לגבות עליהם יותר כסף".
"כל מי ששילם כל החיים שלו על ביטוח פרטי או שב"ן של קופות החולים לא יוכל להשתמש בזכות שאמורה הייתה להיות לו לעבור ניתוח במערכת הפרטית אלא במחיר הרבה יותר יקר. ההיטל הזה הוא פשוט עונש, ואם המדינה מתנערת מאיתנו בצורה כזו ומכניסה יד לכיס של יזם פרטי שלא מקבל שום תמיכה, אני לא יודעת לאן זה יגיע".
הרופאים דורשים שהרפורמה תעבור במסלול הרגיל דרך הכנסת ולא בחוק ההסדרים, דרך אותה הם מכנים "מחטף". "ועדת הכספים דרכה עובר חוק ההסדרים היא חותמת גומי", מוסיפה ד"ר לוינגר, "אנחנו מבקשים שהדיון על כך יתבצע בוועדה מקצועית, אנשים שמבינים רק ברפואה ולא רק בכספים". לבקשה הזו מצטרפים גם בארגוני החולים: "זה נושא מהותי מידי כדי להיות עוד סעיף בחוק ההסדרים", אומר מידד גיסין יושב ראש ארגון צרכני הבריאות בישראל. "צריך לבחון את זה לעומק ולהיות בטוחים שזה אכן יועיל לחולים ולא יגרום להם נזק לפני שמוצאים את זה לפועל".