נמל הדרום יוצא לדרך: היום (ג') הונחה באשדוד אבן פינה לנמל החדש במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, שר האוצר, יאיר לפיד ונכבדים אחרים.

ראש הממשלה ניצל את המעמד כדי לדחות את הביקורת על הבניה בירושלים ואמר: "נמשיך לבנות בירושלים בירתנו הנצחית. בנינו בירושלים, אנחנו בונים בירושלים, ונמשיך לבנות בירושלים. שמעתי טענה שהבניה שלנו בשכונות היהודיות בירושלים מרחיקה את השלום. הביקורת היא שמרחיקה את השלום. האמירות הללו שמנותקות מהמציאות, הן אלה שמטפחות אמירות שווא בקרב הפלסטינים" .

דבריו ביחס לנמל הינו הרבה יותר קצרים: "נמשיך לפתח את נמלי הים כדי להוזיל את מחירי הסחורות".


מימין: לפיד, נתניהו וכץ בטקס. השקעה של 3.3 מיליארד שקלים. צילום: חברת נמלי ישראל

חתן השמחה, ישראל כץ, לא החמיץ את ההזדמנות לעשות חשבון עם ועד עובדי נמל אשדוד: "מהרגע שנכנסתי לתפקידי פעלתי לקדם את הרפורמה בנמלים. היום זה קורה: קוברים את אבן הפינה ומולידים נמל חדש. אחרי שנים של קידום ותכנון בקרוב נקיים טקס דומה גם בחיפה. שני נמלים חדשים, שיופעלו על ידי חברות ענק בינלאומיות, יוסיפו אלפי מקומות עבודה, יוזילו את מחירי הסחורות והמוצרים, ויסייעו בשינוי המציאות הכלכלית והחברתית במדינת ישראל".

כץ תקף את הוועדים ואמר: "מול כל זה עומדים קומץ בעלי עניין שרוצים לשמר את המונופול, את היד שמחזיקה את השאלטר, את היכולת לשתק, למנוע תחרות וכמו שראינו: גם לנצל לרעה. זהו, היום זה ניגמר! הספינה יצאה לדרך!"

עלפי התכנון, "נמל הדרום" יוקם בהשקעה של כ-3.3 מיליארד שקלים ויבנה מצפון לנמל אשדוד. העבודות להקמתו בשלב הראשון כוללות הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1500 מטרים, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטרים ובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על שטח של 640 דונם וקיבולתו תעמוד בשלב הראשון עד 1.1 מיליון מכולות. 

תגובת העובדים הייתה מינורית. יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אבינועם שושן, אמר שעובדי הנמל נוהגים בהתאם לפסיקת נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, כב' השופט פליטמן, אשר אסר על עובדי הנמלים לנקוט בצעדים ארגוניים נגד הקמת הנמל החדשים: "אנחנו מצפים מממשלת ישראל לקיים את חלקה שלה ושתנהג אף היא על פי החלטת בית הדין, שהורה למדינה לפעול למען שדרוג הנמלים כדי שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים וכדי ליצור 'רשת ביטחון' לעובדים".

ואילו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "הרפורמה בנמלים חייבת להיות מוסכמת לטובת הציבור. לא נסכים להתנהגות חסרת אחריות שתמוטט את הנמלים הקיימים ותשפיע לרעה על כלכלת ישראל".