ערב פרישתו מהחיים הפוליטיים חתם אתמול שר הפנים גדעון סער על הוראה המאפשרות לרשות מקומית להשתמש בקרקע ציבורית (המכונה "קרקע חומה") לצורך בניית פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. השימוש יכול להיעשות בקרקעות הנמצאות בקרבת גני ילדים, בתי ספר, גנים ציבוריים ועוד. 

רשימת השימושים המותרים בקרקעות ציבוריות הייתה מוגבלת עד כה ולא כללה פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. עתה החליט סער לכלול גם פרויקטים לשכירות במניין "המטרות הציבוריות". מבחינה כלכלית, פרויקטים כאלה אינם כדאיים לבנייה על קרקעות פרטיות בגלל מחירן הגבוה. 

יזמי הפרויקטים לשכירות (שיופעלו באמצעות הרשויות המקומיות) יחויבו להציע את הדירות במחירי שכירות נמוכים ב-20% בהשוואה למחירי השוק. עדכון דמי השכירות יבוצע אחת לשנה, אך לא יעלה על מדד בתוספת 1% לשנה. יש לציין כי סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה מאפשר לרשות המקומית להפקיע קרקעות ובלבד שהשימוש בהן הוא "לצורכי ציבור". 


מגדלים בתל אביב. מנסים להמנע מהפקעה. צילום: פלאש 90

כדי להימנע מהליך של הפקעה תובא ביום שני הבא למינהל מקרקעי ישראל הצעת החלטה המסמיכה את המינהל להקצות את הקרקעות לדיור במחיר סמלי של 18 שקל לשנה, לתקופה של 48 שנים. 

שר הפנים מקווה כי הקריטריונים החדשים יעודדו את הרשויות המקומיות ליזום פרויקטים להשכרה שיקלו על הזוגות הצעירים לגור בערים. 

סוגיית הדיור להשכרה מעסיקה גם את תנועות המחאה. דפני ליף, שהובילה את המחאה החברתית האחרונה, ארגנה קבוצה הקוראת להכניס לפיקוח את מחירי השכירות ולאפשר לזוגות צעירים מגורים בתנאי שכירות שלא ישתנו לתקופה של שלוש שנים לפחות.