לפני ארבע שנים הפכה בטי ווייט פתאום לאחד השמות הכי מדוברים בטלוויזיה. אפשר היה לראות אותה בכל מקום, עם הופעות אורח בשלל תוכניות ותפקיד מרכזי בסדרה חדשה, שהפכה מאז ללהיט - "שוות בקליבלנד".

אף על פי שווייט היא אחת מחלוצות המסך הקטן שכיכבה בסיטקומים מאז שנות ה-50 , זה עדיין היה מפתיע. בהתחשב בכך שהשחקנית, שאז רק נשקה ל־ 90 (היום היא כבר בת  92 ), הייתה אמורה, מבחינת רבים, להצטרף בשלב הזה למועדון הזהב של הוליווד, או במילים פשוטות, לצאת לפנסיה, אף אחד לא באמת ציפה לראות אותה ממשיכה לעבוד בכל הכוח.

מאות שחקניות מצליחות היו שם לפניה: כוכבות של סדרות להיט בשנות ה-60 , ה-70 , ה-80 וה-90, שלבסוף מגלות שהתעשייה מוצאת אותן בלתי רלוונטיות, בעיקר מטעמי גיל. מדובר, למעשה, באחד הנושאים הרגישים והמרגיזים בהוליווד, שם ממשיכים להעסיק שחקנים גברים גם עמוק לתוך שנות הזהב שלהם, אבל פולטים החוצה את רוב השחקניות ברגע שמתגלה הקמט הראשון.

אלא שווייט עשתה אז את אחד הקאמבקים המרשימים בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית. היא מלוהקת לא רק לתפקידי הסבתא החביבה (אף שהיה לה אחד כזה בסרט "ההצעה" עם סנדרה בולוק וריאן ריינולדס), אלא גם לתפקידים מורכבים יותר שזיכו אותה במועמדויות לאמי, כמו ב"היפים והאמיצים".

היא גם כיכבה בעצומה אינטרנטית שקראה למפיקי "סאטרדיי נייט לייב" ללהק אותה לתפקיד המנחה האורחת. העצומה והבאזז הצליחו, וב-2010 ווייט אכן הנחתה את אחד מפרקי התוכנית. "את מסתכלת לתוך עדשת המצלמה הקטנה הזו והם מסתכלים לתוך הנשמה שלך, כי הם מביטים ישירות לתוך העיניים שלך", אמרה השבוע ווייט בראיון לרדיו NPR , "את לא יכולה להיות מזויפת. זכיתי לעבוד בטלוויזיה, ואני בת מזל שאני עדיין ממשיכה לעבוד. אני אוהבת טלוויזיה".

גוף של בת 30

יש שרואים בווייט דוגמה יוצאת דופן. אין הרבה שחקניות בגילה שממשיכות לעבוד ונהנות מביקוש רב ומפופולריות גואה. למעשה, גם שחקניות במחצית מגילה לא תמיד ממשיכות להצליח. רק לאחרונה פורסמה רשימת  100 השחקנים המובילים של המגזין Vulture , ובה נכללו בסך הכל שלוש שחקניות שחצו את ה-50 - סנדרה בולוק, ג'וליאן מור ומריל סטריפ.

תמונה מדאיגה, ללא ספק; ואם מציצים ברשימת השחקנים המצליחים מעל גיל 70,  מגלים שאת המקומות הראשונים מאכלסים בעיקר  גברים כמו רוברט דה נירו וג'ק ניקולסון, אבל יותר ויותר נשים מפלסות  כעת את דרכן לראש הרשימה הזו.

החל בווייט, דרך ג'ולי אנדרוז, מגי סמית', ג'ולי כריסטי ואחרות. בכלל, עושה רושם שלאחרונה הוליווד ותעשיית הטלוויזיה האמריקאית מגלות מחדש את כוחן של השחקניות הוותיקות ומספקות להן במה יותר מאי פעם.בשבועות האחרונים עלה למסכי הקולנוע הסרט "מכאן אני ממשיך" - הפקה עתירת כוכבים טלוויזיוניים כמו טינה פיי וג'ייסון בייטמן, אבל הכוכבת שגזלה מכולם את ההצגה הייתה ללא ספק ג'יין פונדה, האישה שמשנות ה־ 60 ועד תחילת שנות האלפיים נחשבה לאחת הכוכבות הגדולות על המסך, הגדול והקטן כאחד, והפכה גם לאייקון של כושר וחיטוב.

קצת לפני גיל 70, בשנת 2005 , חזרה פונדה לשחק, אחרי הפוגה של  14 שנה עם תפקיד בסרט "חותנת בהפרעה", לצדה של ג'ניפר לופז. הוליווד לא קיבלה אותה בזרועות פתוחות כפי שאפשר היה אולי לצפות, אף על פי שהיא ג'יין פונדה ועדיין מתחזקת גוף של אישה בת 30 . גם היא נאלצה להיאבק. "את מגיעה לגיל מסוים שבו אנשים נותנים בך מבט של 'אה, היא לא רלוונטית בכלל. מי זוכר אותה?'",אמרה פונדה בראיון ב-2008 , "זה באמת לא משנה איך את נראית או מי היית קודם. בתור אישה שחצתה גיל מסוים, את צריכה להוכיח את עצמך מחדש".

פונדה הוכיחה לא רק שעדיין יש לה את זה, אלא שגם יש מקום לנשים בגילה על המסך. התפקיד ב"מכאן אני ממשיך", אם משפחה שהתאלמנה ומסתובבת חצי מהסרט עם מחשוף נדיב מדי, לימד את הקהל ואת המבקרים שגם שחקנית בת  76 יכולה להיות סקסית, לא פחות משחקניות בנות 30 ו-40. ב"משפחת סימפסון" כבר זיהו את המתרחש ומיהרו ללהק את פונדה לתפקיד אורח בסדרה, שם תדובב את המאהבת הסודית של מיסטר ברנס.

לא רק סריגה ותה

שחקנית ותיקה נוספת שאפשר למצוא על המסך בימים אלה היא שירלי מקליין בת ה-80 , שממשיכה לעבוד לאורך השנים ללא הפסקה. כמו ווייט, גם היא מתחזקת קריירה הנפרשת לאורך ששת העשורים האחרונים וניכר שאין לה שום כוונה להפסיק. בשנים האחרונות אפשר היה לראות אותה בסדרות כמו "אחוזת דאונטון" ו" Glee " ובסרטים כמו "חייו הסודיים של וולטר מיטי".

בקרוב יגיע למסכים סרטה החדש - "אלסה ופרד", ובו היא מככבת בסיפור אהבה לצדו של כריסטופר פאלמר. הסרט הזה הוא רק אחד בתוך רשימה ארוכה של פרויקטים עתידיים שמתוכננים לה. "אני חושבת שזה מאוד תלוי בך, אם הקריירה שלך תמשיך או לא", אמרה מקליין בראיון ב- 2013 , "לא כל שחקנית מקבלת בהשלמה את העובדה שעכשיו היא תהיה מלוהקת לתפקידי הסבתא והנשים המבוגרות ולא לכולן קל לצפות בעצמן על המסך בגיל מבוגר.

אצלי, המחשבה העיקרית תמיד הייתה 'הכי חשוב להמשיך לעבוד'. לפני כמה שנים אפילו הציעו לי תפקיד בסרט טלוויזיה על חייה של קוקו שאנל, ופשוט שאלו אותי אם אהיה מעוניינת לגלם את 'קוקו שאנל הזקנה'. זו המציאות, אני זקנה. כששואלים אותי איך זה להיות בת 80 , אני עונה שאני הרבה יותר קרובה למוות היום מאי פעם. אפשר רק לצחוק על זה ולהמשיך לעבוד. זו זכות להמשיך לעבוד".

אייקונית נוספת שהמשיכה לעבוד גם בעשור התשיעי של חייה היא ג'ואן ריברס המנוחה, שהלכה לעולמה לפני כחודשיים כשהיא בת 81 . ריברס ידעה שנים קשות ונטולות עבודה, אבל תמיד אמרה שאין לה שום כוונה להפסיק ושהדבר הכי נורא מבחינתה הוא לראות את היומן שלה ריק.

בגיל  75 היא זכתה להצלחה כשהשתתפה בתוכנית הריאליטי "המתמחה" וזכתה בה, תוך כדי שהיא מותירה את שאר המתמודדים לאכול אבק. ב-2010 החלה להנחות את "משטרת האופנה" של ערוץ E! ובפרוייקטים רבים נוספים.

"אם תרצי תוכלי להמשיך לעבוד", אמרה, "נכון שלפעמים את תלויה גם בדעותיהם של מפיקים מטומטמים שחושבים שאישה בת 80 לא טובה לשום דבר חוץ מלסריגה ותה, אבל אם תתעקשי, תצליחי להראות להם שהם טועים, כמו תמיד. זה בכלל לא עניין של גיל, זה עניין של נחישות. אם את לא רואה את החיים שלך בלי עבודה, אז תמיד תמשיכי לעבוד. לי אין כוונה להפסיק, עד יומי האחרון". וכך באמת היה.