אני בת 52, סובלת ממעי רגיז ומקשיי עיכול שגורמים לי לגזים, בחילות וחוסר תיאבון. הייתי אצל נטורופתית והיא נתנה לי פרוביוטיקה בתוספת FOS (פרוקטואוליגוסכרידים). מה ההבדל בין הסוגים השונים של התוספים הפרוביוטים? 

"ראשית אעשה סדר בדברים ואסביר את המושגים השונים: הפרוביוטיקה (פורמולה פרוביוטית) מכילה מגוון של חיידקים ידידותיים שאנו לוקחים בשביל לשפר את אותה מיקרוביוטה. כדי שיהיה שינוי, וכדי שהחיידקים האלה יתיישבו במעיים שלנו, אנחנו צריכים פרה ביוטיקה, שחלק ממנה נקרא FOS (פרוקטואוליגוסכרידים), וכאמור אלו חומרים (בין היתר סיבים מיוחדים) שגורמים לפרוביוטיקה להתיישב במעי. 

אפשר ליטול פרוביוטיקה לבד ויש גם שמוסיפים פרה ביוטיקה FOS לפרוביוטיקה, שכביכול עוזר לנו לקבל את מלוא התועלת מהכדור הזה. אנשים שיש להם מעי רגיז יכולים להיות רגישים ל-FOS והוא יכול לגרום להם לגזים ולתופעות מציקות נוספות. לפי הדברים שאת מתארת נראה שאת אכן סובלת מחוסר איזון בחיידקים במעיים. אדם כמוך זקוק לדיאטה מאוד ספציפית וקפדנית, שבמהלכה רק אחרי שיפור מסוים יהיה אפשר להוסיף לך בהדרגתיות מאכלים נוספים לתפריט עד שתתגלה הבעיה.

אני ממליצה שכרגע לא תיקחי את הכמוסות עם ה-FOS אלא שתיטלי רק פרוביוטיקה נקייה. בשלב של התקפי גזים כדאי להוריד כל דבר שמכיל הרבה סיבים, הימנעי מלחם חי ואכלי רק לחם אחיד, הימנעי מירקות חיים למיניהם והקפידי לאכול רק ירקות מבושלים כמו גזר, סלק, דלעת, דלורית וקישואים". 


צילום: פסקל פרץ רובין

אני בת 60, סובלת מפטרייה חוזרת בנרתיק. האם שינוי תזונתי יכול לעזור לפתור את הבעיה? 

"פטרייה בנרתיק זו בעיה שנשים רבות סובלות ממנה באופן כרוני, וכאשר משתמשים הרבה פעמים בתרופות נגד פטרייה, הן פשוט מפסיקות לעבוד. מה שיכול לעזור לך לפתור את הבעיה זה שינוי חיידקי בתוך הגוף. אכילת יוגורטים שיש בהם חיידקים (ביו) יכולה לשפר את המצב, וכמו כן יש מחקרים שמראים שגם להכניס יוגורט עם חיידקים לתוך הנרתיק יכול לעזור. ישנן כמוסות המכילות חיידקים והן יכולות להואיל לך גם כן, הן מיועדות לנשים. את יכולה ללכת לבית מרקחת ולבקש מהרוקח שימליץ לך על תכשיר כזה. 

לגבי תזונה - כשיש איזושהי בעיה של ירידה בתגובה חיסונית, ובתגובה של התמודדות עם כל מיני אורגניזמים לא רצויים כולל פטרייה, תמיד רצוי לנסות ולהימנע מדברים מתוקים. כלומר, לא לאכול דברים מתוקים באופן שגרתי, לא להמתיק משקאות, לא לשתות משקאות ממותקים, ולהפחית בעוגות, וופלים וכדומה עד למינימום. השפעתו של קמח לבן על הגוף דומה מאוד לסוכר ולכן עדיף לאכול ממנו כמה שפחות, אם את כבר אוכלת לחם, תבחרי בלחם יותר בריא ויותר מלא. את צריכה להקפיד לאכול בצורה בריאה עד כמה שאת יכולה. 

אין ספק שהתופעה שאת סובלת ממנה היא מציקה ומטרידה, דלקת בנרתיק זו בעיה שקשה לפתור כי היא חוזרת, ועדיין לא נמצאו לתופעה זו פתרונות מלאים".  

יש לי מחסור בסידן, והרופא הורה לי ליטול כדורי סידן כדי לאזן את הגוף . נתקלתי במאמר באינטרנט שלפיו קליפות של ביצים יכולות להיות תחליף טוב לסידן. האם אכן מומלץ לצרוך קליפות ביצים? האם זה יכול לגרום לי לנזק? 

"אני לא יכולה להיות חד-משמעית מכיוון שאין הרבה ספרות בנושא הזה. קליפות ביצים אכן מכילות הרבה סידן, אבל קיימת בעייתיות בספיגה של הסידן בגוף, כלומר לא ברור כיצד אפשר לגרום לו להיספג כמו שצריך ובצורה אופטימלית. בכל מקרה, עובדתית אני יודעת שלא בדקו את הנושא הזה לעומק, ואינטואטיבית אנילא הייתי עושה את זה. כשאני מכניסה כדור או כל חומר אחר לגופי, אני מעדיפה לדעת בדיוק מה המבנה שלו, ולהיות בטוחה שבדקו אותו ועשו עליו ניסיונות. כשאת נוטלת תרופה מסוימת את יכולה להיות בטוחה שהיא "נקייה", אבל במקרה כזה את לא יכולה לדעת באופן מוחלט מה את מכניסה לגוף, כי מדובר בחומר אורגני שאין לדעת מה יש בתוכו. אני אישית לא הייתי לוקחת את זה". 

אני מתלבט בין אורז בסמטי לאורז יסמין, איזה אורז משני הסוגים עדיף? 

"בין אורז בסמטי לאורז יסמין כדאי לבחור באורז הבסמטי, וזאת מכיוון שהמדד הגליקמי שלו נמוך יותר והוא פחות מעלה את הסוכר בדם. כמו כן באורז בסמטי יש עמילן עמיד שפועל בגוף כאילו הוא סיב, אף על פי שהוא לא. אני תמיד ממליצה על אורז בסמטי לבן, אפילו לעומת אורז מלא (אף שגם אורז מלא הוא בסדר). ולכן בשלב הזה, בעקבות מחקרים שנעשו בנושא, אני הייתי ממליצה על אורז בסמטי בעיניים עצומות".