אין כמו טעמו של מאפה, הנימוח בפה כבר בנגיסה הראשונה וחושף מלית עשירה מעניינת. כדי להגיע לתוצאות טובות ולמאפה מושלם, חייבים להשתמש בבצק באיכות טובה וכמובן לדעת כיצד לעבוד עמו. לכל בצק טכניקת הכנה שונה, והיא בדרך כלל לוקחת זמן.

כדי לקצר תהליכים תמצאו במקפיאים מרכולים שלל סוגי בצק שנועדו להקל עלינו את עבודת הכנת המאפים. שולפים את הבצק מהמקפיא, מכינים מלית מעניינת, מעצבים אותו לפי רצוננו ואופים. בתוך זמן קצר מתפשט בחלל הבית ניחוח נפלא ומזמין ומקבלים מאפים ממולאים פריכים ומפנקים.

הבצקים הבולטים הם בצק עלים, פילאס, פילו, פריך ובצק להכנת סיגרים, ג'חנון ומלאווח. לכל בצק מגוון של אפשרויות הכנה. חיפשתי את הבצק שיהפוך למנה נפלאה בלי הרבה עבודה ושיתאים לאלו שאין להם ניסיון רב במטבח. הבצק להכנת המלאווח התגלה כפתרון נפלא, המאפשר הכנת ארוחה מפתיעה וקלילה, שעשויה להתאים לסטודנטים שחוזרים בימים אלו לספסל הלימודים. טוסטר אובן הוא תנאי הכרחי להכנת המאפה.

החומרים ל־6־8 כיסנים:
1 חבילת מלאווח
למלית:
4 כפות שמן
2 בצלים גדולים, קצוצים דק
400 גר' בשר בקר (צוואר), טחון דק
1 שן שום כתושה
מלח ופלפל, לפי הטעם
1/4 כפית קינמון
2 כפות צימוקים בהירים
1 ביצה
1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה או כוסברה
להברשה:
1 ביצה, טרופה עם 1/2 כפית שמן
לבזיקה:
1/2 כוס גרגירי שומשום
1 כף גרגירי קצח

אופן ההכנה:
מחממים שמן במחבת רחבה ומטגנים את הבצל ואת השום עד להזהבה. מוסיפים את הבשר ואת שן השום, מפוררים ומטגנים עד שהוא משנה את צבעו לאפרפר. מכסים את המחבת ומבשלים 6־7 דקות על להבה בינונית, לספיגת הנוזלים.

מוסיפים מלח, פלפל וקינמון ומטגנים 1־2 דקות. מסירים מהאש, מוסיפים את הצימוקים, הביצה והפטרוזיליה ומערבבים. מצננים את המלית .

מניחים עלה מלאווח על משטח עבודה. מניחים במרכז 2־3 כפות מהמלית וסוגרים ככיסן. בדרך זו מכינים עוד אחד או שניים בהתאם לגודל תבנית הטוסטר אובן ומניחים בתבנית. מברישים את הכיסנים בביצה טרופה וחורצים 2־3 חריצים בסכין חדה לאורך הכיסן . מפזרים שומשום וקצח.
אופים בתנור שחומם מראש ל־250 מעלות במשך כעשר דקות. ברגע שהכיסנים תפחו, מנמיכים את החום ל־200 מעלות וממשיכים לאפות עוד כ־25 דקות.

רוגעלך על הדרך
נשארו לכם עלי מלאווח בחבילה? הכינו מהם כיבוד קל כמו רוגעלך או קרואסון, בלי הרבה עבודה.
החומרים:
עלי מלאווח
1־2 חבילות שוקולד מריר, שבור לקוביות
להברשה:
1 ביצה טרופה
1/4 כוס גרגירי שומשום

אופן ההכנה:
חותכים כל עלה מלאווח לשמיניות (אפשר גם לחתוך לרבעים). מניחים קובייה (או שתיים) של שוקולד בקצה הרחב של משולש הבצק ומגלגלים אל הצד הצר. ממלאים בדרך זו את כל המשולשים ומסדרים בתבנית הטוסטר. מברישים אותם בביצה טרופה ומפזרים מעט גרגירי שומשום. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני גבוה של 190 מעלות למשך כ־20־25 דקות ומצננים.

טיפסקל
עלי המלאווח הינם נטולי טעם מוגדר, מה שמאפשר להכין את הכיסנים בטעמים שונים בליווי מלית מלוחה, מתוקה, צמחונית או בשרית. כל אחד יכול לבחור את המלית המתאימה לו.