ההכנות לקראת "הפגנת המיליון" של הימין בעד הרפורמה המשפטית - בעיצומן. שורה של בכירי הקואליציה כבר הודיעו כי ישתתפו וגם ינאמו בהפגנה, שתתקיים ביום חמישי בערב מול הכנסת, לקראת פתיחת מושב הקיץ.

כל סיעת הציונות הדתית צפויה להגיע. יו"ר המפלגה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ינאם, כמו גם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן. המארגנים מעריכים: "מרבית הקואליציה תהיה על הבמה".

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ הודיע כי ישתתף, וכתב בפייסבוק: "קורא לכולם להגיע כדי לאפשר הידברות מתוך עוצמה, שתוביל לגיבוש רפורמה משפטית בהסכמה".

"רוב הציבור תומך בשינויים הנדרשים במערכת המשפט, הכוללים בית משפט עליון מאוזן בהרכבו ובעמדותיו ומתן אפשרות לדרג הנבחר לייצג את עמדות הציבור בכל הקשור לנושאים אידיאולוגיים וערכיים. אני מצפה מהאופוזיציה להידברות אמיתית על מנת לגבש את ההסכמות הנדרשות", הוסיף.

המארגנים - ח"כ אביחי בוארון מהליכוד וברל'ה קרומבי, יו"ר "יוזמת תקומה 2023" - מדווחים על כ־1,000 אוטובוסים שנרשמו עד כה ממאות נקודות איסוף ברחבי הארץ.

"מחנה שלם לא יכול לחיות עם הידיעה שהוא שווה פחות", אמר בוארון. "אם לא תהיה רפורמה, זה אומר שהפתק שלנו בקלפי לא שווה. אנחנו רוב בקלפי, אבל לא באמת יכולים לנהל את המדינה. המציאות הזו חייבת להשתנות".

"נמאס לנו להיות סוג ב'. נמאס לנו שכל החלטה שהממשלה מקבלת והיא לטובת החיילים או המתנחלים או תושבי דרום תל אביב – בג"ץ הוא שיחליט אם ההחלטה סבירה או לא, ובדרך יפסול אותה או את החוק שמטיב עם האוכלוסיות הללו", טען.

"לא נעצור את המחאות ורק נרים אותן, עד לעצרת המיליון, שבה נבהיר לנשיא, לבית המשפט ולאופוזיציה - לא עוד! אחרי 75 שנה להקמת מדינת ישראל, עם ישראל יצא לחירות, וישראל תצא לדרך חדשה. הגיע הזמן", הוסיף.

תושבי היישובים שפונו בבנימין - מגרון, עמונה ותשעת הבתים בעפרה - קוראים להשתתף בעצרת. בסרטון שפורסם אתמול מסבירים תושבי הבתים שפונו את חלקו של בג"ץ בהחלטה ומדוע חשוב להעביר את הרפורמה שתמנע דברים כאלה בעתיד.

אביחי בוארון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אביחי בוארון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

תמר נזרי, שפונתה מעמונה, מספרת בסרטון: "כשעלינו פעם אחת להר הזה, היה שם משהו באוויר ובאווירה. בשנת 2015 קיבלנו את פסק הדין של בג"ץ, שהולכים להחריב את היישוב, בלי שום תביעה. לא היה שום ערבי, אף אחד לא רצה את השטח הזה, ובג"ץ החליט שאנחנו צריכים להימחק. אם לא היה בג"ץ, עמונה הייתה נשארת".

איתי הראל, שפונה ממגרון, הוסיף: "בעצם חיינו מבחינתנו בגן עדן. יותר מ־200 ילדים, מעון, גנים, מקווה, בית כנסת. באיזשהו שלב הגיעו אנשי שלום עכשיו ויש דין והגישו עתירה לבג"ץ כדי לפנות את היישוב, בטענה שזו קרקע פרטית או כל מיני דברים כאלה. היינו בטוחים שהמדינה והממשלה, שבעצם הקימה את המקום הזה, יענו להם 'אל תתערבו', ואם צריך לסדר כמה דברים פרוצדורליים או בירוקרטיה, נסדר".

"ואף שזאת הייתה עמדת הממשלה, פרקליטות המדינה ענתה בשם המדינה ואמרו שהיישוב יפונה, וזו רק שאלה של זמן קצר. ב־2012 עקרו את היישוב ופינו אותנו מהבתים", ציין.

סיפור דומה תיארו ורדית וחננאל כפיר, שביתם בעפרה נהרס בהוראת בג"ץ. "זה היה ממש הרס לשם הרס", אמרו. "הגיע הזמן לשים סוף לאלימות של בג"ץ". כולם הזמינו את הציבור להשתתף בהפגנת המיליון "נגד שלטון בג"ץ".