כבר ביומו הראשון של שר החוץ אלי כהן בתפקיד הוא קיבל שיחת טלפון ממזכיר המדינה האמריקאי שהתקשר לברך אותו על כניסתו לתפקיד. השיחה שהייתה אמורה להיות שיחת נימוסין קצרה ארכה 50 דקות ארוכות והקשר האישי שניצת בין השניים המשיך להתחזק בביקור שערך בלינקן בישראל לפני כחודש. פירות הקשר הזה באו לידי ביטוי בפתיחת השמיים מעל עומאן לטיסות, קידום מזורז של תהליך השלום עם סודן וחיזוק החזית הבינלאומית מול איראן.

הברית בין ישראל לארה"ב מאז ומעולם הינה אחד מעמודי התווך לביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויחסי החוץ שלה. הקשר הייחודי שנבנה כעת בין שר החוץ אלי כהן לבין בכירי הממשל האמריקאי מתברר כציר חשוב לארה"ב של ממשל ביידן שמתקרב לבחירות. המרוויחה הגדולה מהקשרים המתהדקים בין שר החוץ הישראלי לבין בכירי הממשל בארה"ב היא מדינת ישראל ויחסי החוץ שלה.

עוד לפני מינוי השרים ובזמן שנרקמה ממשלת נתניהו, הביעו בממשל האמריקאי חששות מפני השרים החדשים מהימין אך יחד עם זאת הצהירו כי בממשל ביידן ישפטו את הממשלה בישראל לפי מדיניותה ולא לפי זהותם של אישים ספציפיים. שלושה חודשים לאחר כינון הממשלה ולאחר ביקורם הרשמי של מזכיר המדינה בלינקן בישראל, נראה כי בממשל ביידן רואים בשר החוץ אלי כהן כבן שיח משמעותי לקידום האינטרסים המשותפים במזרח התיכון.

האמריקאים מזהים בכהן ציר מרכזי מכמה סיבות: הסיבה הראשונה היא שכהן נחשב בעיני האמריקאים וגם בחלק גדול מהציבור בישראל לשר ימני שקול ואחראי בדעותיו. האמריקאים זקוקים לבן שיח שעמו יוכלו לדון במגוון נושאים, גם הרגישים ביותר. הסיבה השנייה היא עצמאותו של כהן בתוך מחנה הליכוד בשל מיקומו הגבוה ברשימת המפלגה (מס' 2), האמריקאים מבינים שיש כאן שר בכיר שהוא גם חבר קבינט שיש לו השפעה על המפלגה ומצביעיה.

הסיבה השלישית היא שהאמריקאים מעדיפים לנהל עם כהן דו שיח ולקדם עמו תהליכים היא העובדה שהוא נעדר היסטוריה בעייתית עם ממשלות קודמות בארה"ב. הסיבה הרביעית שחיזקה את מעמדו בעיני בלינקן והממשל האמריקאי היא שיתוף הפעולה בנושא האוקראיני שבא לידי ביטוי בביקור שערך בקייב ובפגישה שערך עם זלנסקי ושר החוץ קולבה. בנוסף, גורמים מדיניים מגדירים כיתרון גם את היכולת של כהן לייצר קרבה אישית באופן מהיר יחסית. הכל אישי, כבר אמרנו?

בביקור האחרון של מזכיר המדינה בחודש ינואר, כהן ציין בפניו את חשיבות הרחבת הסכמי אברהם למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. הפירות הראשונים של המאמצים לרתום את ארה"ב למהלך כבר באו לידי ביטוי בהנחת התשתית לחתימת הסכם שלום עם סודן וההישג ההיסטורי באישור ההיסטורי לטיסות מעל עומאן. יתרון נוסף ומשמעותי בקשרים ההדוקים וחיזוקם הוא המחויבות למאבק המשותף בתוכנית הגרעין האיראנית וקידום ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור שכה חיוניים למדינת ישראל.

אפשר לומר כי למרות החששות שהביעו בממשל ביידן לגבי קצב היחסים עם ישראל והחשש לאי מציאת שותפים בממשלת הימין על מלא של נתניהו, ארה"ב סימנה בממשלה הנוכחית את כהן כמי שמשמש כשותף מלא לקידום היציבות האזורית, הרחבת הסכמי אברהם והחזית המשותפת נגד איראן.