הצעות בקונגרס הציוני המיוחד, המציין 75 שנים למדינת ישראל, התקבלו הערב (שלישי), ובניהן החלטת אי שינוי חוק השבות, הצהרה כנגד הרפורמה המשפטית, החלטה בנוגע למגילת העצמאות ועוד. את ההחלטות יזמו סיעות ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, יש עתיד, רפורמים, קונסרבטיבים והנוער הציוני.

לאחר מאבק משפטי של סיעות הליכוד וש״ס בדרישה לבטל את ההצבעה על ההחלטות, בית המשפט דחה את הבקשה, וההצבעה התקיימה באופן מקוון. 

דרישה לא לשנות את חוק השבות

הקונגרס הציוני קורא לממשלת ישראל שלא לשנות את חוק השבות. כך נכתב בהחלטה: ״הואיל ונשמעים כעת קולות הקוראים לשינוי חוק השבות ולצמצמו; והואיל ושיניו שכזה של חוק השבות ידחק מאות אלפי בני אדם שהם מזרע ישראל וגם יפגע אנושות בעלייה למדינת ישראל; על כן, הקונגרס הציוני קורא שלא לשנות את חוק השבות, ולא לנסות להצר את תכולתו.ההסתדרות הציונית תפעל להגן מכל שינוי של חוק השבות שהוא סלע הציונות.״

הצהרה כנגד הרפורמה במערכת המשפט

הקונגרס הציוני העביר החלטה אשר תוקפת את השינוי שיוזמת ממשלת ישראל, וכתב: "הקונגרס הציוני מאמין ששינוי המבנה החוקתי של מדינת ישראל יכול להיעשות אך ורק בהסכמה ציבורית רחבה, כתוצאה מהידברות כנה ואמיתית וכחלק מתהליך של  איחוי הקרעים בחברה הישראלית כולה".

עוד הוסיפו כי "הקונגרס הציוני קורא לממשלה להגיע להסכמות שיבצרו את אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל ואת האיזונים והבלמים של המבנה השלטוני, תוך הגנה על זכויות אדם, מיעוטים ונשים".

החלטה בנוגע למגילת העצמאות

״עקרונות מגילת העצמאות ינחו את דרכי פעולתה של ההסתדרות הציונית העולמית ויהוו מקור השראה מרכזי בחזון הציוני", הוחלט.

החלטה על הגדלת הייצוג הנשי

על פי ההחלטות, חוקת ההסתדרות הציונית העולמית תתוקן ויתווסף לה סעיף בנוגע ייצוג נשי, לפיה: הייצוג הנשי יעלה ל-50% ויותר. במידה ולא מצליחים, יש להעלות את הייצוג ול40% לפחות.

החלטה על חיזוק הקשר עם קהילת הלהט״ב

במסגרת ההחלטה יש שלושה סעיפים, משמעותיים:

1. התנועה הציונית והמוסדות הלאומיים יהיו בית לכל יהודי ויהודייה, מכל רחבי תבל, ומכל מגזר ומגזר.

2. הקונגרס קורא להגביר פעילות של חינוך מודעות והכלה: העמקת המודעות והפעילות החינוכית הקשורה בהכלת קהילת הלהט"ב, בתוך הפעילות הציונית בארץ ובתפוצות, באמצעות סדנאות, סמינרים ויוזמות חינוכיות אחרות.
 
3. מתוך רצון להעמיק את הקשר בין אוכלוסיית הלהט"ב והציונות בכל רחבי העולם, הקונגרס הציוני קורא למוסדות לאומיים בכלל, ולסוכנות היהודית ולהסתדרות הציונית והעולמית בפרט, למצוא "דרך ראויה לציין את שבוע הגאווה".

דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, מסר: "הקונגרס הציוני, המוסד העליון של העם היהודי, העביר הערב שורה של החלטות חסרות תקדים ומהותיות לעתיד הארגון. ברוב ענק עברו החלטות אשר יחזקו את עבודתנו עם הקהילה הגאה ואוכלוסיות מוחלשות, יגדילו ייצוג לנשים, יישמרו על אופייה הדמוקרטי של ישראל על ידי התנגדות להפיכה המשטרית ויקבעו את מגילת העצמאות כמסמך המכונן של הארגון והמדינה, אשר לפי ערכיו יתנהל הארגון".

הוא הוסיף: "אני מודה לחברינו בקואליציה המשותפת מהאגף הימני ובפרט לסיעת ארץ הקודש החרדית ולחברי הכנסת מדגל התורה - משה גפני ויצחק פינדרוס - אשר מעורבים בעצמם או באמצעות בני משפחתם באופן אינטנסיבי בפעילותה וימשיכו לפעול איתנו בקואליציה להצלחת הארגון״.

מגוסטי יהושע ברוורמן חברת הנהלה של ההסתדרות הציונית, נציגת התנועה הרפורמית, נמסר: ״השולחן הציוני אמר את דברו. כן לערכי מגילת העצמאות, כן לפלורליזם דתי ורעיוני. אנחנו שמחים כי הניסיונות של גורמים אנטי ציונים לשנות את אופייה של התנועה הציונית נחלו תבוסה מוחצת".