הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבתה השבועית, במהלכה דנו השרים ביוזמת "עוצמה יהודית" על עיגון הציונות "כערך מנחה בממשלה", הצעה שכבר זכתה להתנגדות היועמ"שית. הישיבה הייתה סוערת במיוחד, כאשר השר איתמר בן גביר תקף את היועמ"שית וטען כי "מי שמתנגד לחוק מתנגד לציונות", וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו הרים את קולו במהלך הישיבה ותקף את הייעוץ המשפטי בחריפות. 

אחרי הדיון הסוער ובעיקר נוכח ההתנגדות המשפטית וההסתייגות של המפלגות החרדיות, ההחלטה של עוצמה יהודית בנוגע לציונות כערך המוביל בהחלטות הממשלה לא אושרה בישיבת הממשלה, אלא הועברה לדיון ההמשך שיתקיים בישיבת ראשי הקואליציה. 

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "נאבק ביוקר המחייה"

עוד קודם לכן בפתח הישיבה אמר נתניהו: "בשבוע שעבר העברנו את התקציב הדו-שנתי ואת חוק ההסדרים. זהו צעד חשוב ליציבות כלכלית ולמאבק ביוקר המחיה. זהו צעד ראשון. הנחיתי את מזכיר הממשלה להביא לישיבתה הבאה של הממשלה הצעת החלטה להקים ועדת שרים למאבק ביוקר המחיה".

הוא הוסיף: "אני אעמוד בראש הוועדה הזאת, יחד עם שר האוצר, שר הכלכלה, שרים נוספים וגורמי מקצוע. אני מבקש מוועדת השרים להביא לי תכנית עבודה עם לוח זמנים מפורט וברור במאבק ביוקר המחיה בכל האמצעים, ובכללם: עידוד התחרות, הורדת מכסים ושבירת מונופולים.

"המלחמה ביוקר המחיה נמצאת בראש סדר העדיפות הלאומית של הממשלה שלנו. אנחנו נפעל בנחישות ובעוצמה כדי להוריד מחירים בכל התחומים. אני משוכנע שבעבודה משותפת, עם התקציב שהעברנו ועם הרפורמות בחוק ההסדרים, אנחנו נצליח לבלום את יוקר המחיה ולסייע לכל אזרחי ישראל".

"בנוסף", הוסיף, "אנחנו נקים היום ועדת שרים לטיפול בצרכי העדה האתיופית בישראל. זה המשך לוועדות השרים שהקמתי בממשלות שבהן כיהנתי כראש ממשלה, שהתמקדו בצרכים של הקהילה והביאו הישגים חשובים. אני מודע לכך שיש עוד אתגרים, אבל הוועדה הזאת היא המכשיר להמשיך לקדם את אחינו ואחיותינו, בני ובנות העדה האתיופית בישראל. אני יודע שאזכה לשיתוף פעולה מכל המשרדים, כפי שהיה עד עכשיו", סיכם רה"מ.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, היועמ"שית גלי בהרב מיארה הביעה התנגדות נחרצת ליוזמת "עוצמה יהודית" על עיגון הציונות "כערך מנחה בממשלה" והבהירה כי "ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מחייבים את כלל משרדי הממשלה, יחידותיה ועובדיה, וממילא אין צורך בעיגונם בהחלטת ממשלה. משכך, ההצעה היא למעשה הצהרתית". 

עוד נטען כי "קיים קושי נוסף מקביעתם בהחלטה של שיקולי חובה, אשר יחולו באופן גורף על מגוון רחב של החלטות מנהליות, גם כאשר אין לכך רלוונטיות או שהרלוונטיות היא מאוד מוגבלת בנסיבות העניין. ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוקי יסוד, יהיו ערכים מנחים, בעלי משקל נכבד כנדרש לאור מעמדם החוקתי ובהתאם לנסיבות העניין, זאת מבלי לתת דגש מיוחד לערך הציונות".

השר איתמר בן גביר התייחס בכניסה לישיבת הממשלה להתנגדותה של היועמ"שית  לעיגון הציונות כ"ערך מנחה": "אני שומע שיש כל מיני קולות שמנסים להתנגד לחוק. מי שמתנגד לחוק ומתנגד לחיילי צה"ל הופך את עצמו למתנגד לציונות", טען. 

נתניהו נגד היועמ"שית: "המצב אבסורדי, אני לא רוצה להנחות לקיים דיון, אני רוצה לקבוע מדיניות"

במהלך הדיון הסוער אמר בן גביר: "מבין לגמרי למה היועצת לא כתבה חוות דעת כתובה כי קשה לה להודות שהיא נגד הציונות. אני צובט את עצמי שאני צריך להסביר החלטה כל כל חשובה והיסטורית! אנחנו מאבדים את הנגב והגליל. ההחלטה הזו תאפשר להעדיף ערכים של יהוד הגליל - בהתיישבות ואת חיילי צה"ל וכוחות הביטחון.

השר יצחק וסרלאוף טען: "יש אפליה נגד יהודים. אם אתה מוסלמי או דרוזי, אז אתה מקבל 91 אחוזים הנחה על הקרקע אם אתה יהודי, אתה מופלה לרעה. בשם ערך השיווין מאבדים את המדינה, אני כשר לא יכול להקים ישובים יהודים. מנחם בגין הקים תוכנית של מצפים, היום אי אפשר".

השר משה ארבל: "החלטת הממשלה צופה את פני העתיד. ערך מכריע לחיילי צה"ל, זה מסוכן, זה דמוגרפיה שעולה יום אחרי כהונת השר יאסרו עדיפות ליוצאי צבא. צריך למצוא את הנוסח הנכון". עמיחי שיקלי: "גני ילדים נסגרים. במשגב, ב-2010 היו 500 ילדים, היום רק 200 יהודים. הכל נסגר".

רה"מ נתניהו צעק: "לא מוכן לסבול דבר כזה, (צועק) מוסדות התכנון קובעים מדיניות בעצמם. אומרת לי המשנה ליועמ"שית "בוא נקיים דיון", אני לא רוצה להנחות לקיים דיון, אני רוצה לקבוע מדיניות. המצב אבסורדי. בכל מקרה ההצעה הזו חשובה, צריך להעביר אותה כאן בנוסח שהובא".

המשנה ליועמ"שית גיל לימון הוסיף: "השאלה היא האם הצעה לפתרון נכון. הכנסת קיבלה החלטה שהערכים באותו מדרג".

כאמור, בתום הדיון הסוער ובעיקר נוכח ההתנגדות המשפטית וההסתייגות של המפלגות החרדיות: ההחלטה של עוצמה יהודית בנוגע לציונות כערך המוביל בהחלטות הממשלה לא אושרה בישיבת הממשלה, אלא הועברה לדיון ההמשך שיתקיים בישיבת ראשי הקואליציה.