בוותיקן ובהנהגת הכנסייה הקתולית בישראל מודאגים מהמתיחות שנוצרה בין מתפללי מנזר סטלה מאריס הכרמליסטי בחיפה לבין קומץ חסידי ברסלב שהחלו להתפלל ליד המנזר - שבעקבותיה נעצר ביום חמישי תושב חיפה בן 53, בחשד כי תקף חסיד ברסלב וסילק אותו מהמקום. לאחר חקירתו שוחרר התושב בתנאים מגבילים.

בחיפה יודעים לספר כי מדובר בקומץ חסידי ברסלב, שחלק מהם מזוהים עם קהילת שובו בנים של הרב המורשע אליעזר ברלנד, המאמינים שבכנסייה קבור הנביא אלישע בן שפט, מתלמידי אליהו הנביא. בשבועות האחרונים החלו חסידי ברסלב להגיע לכנסייה שבמנזר סטלה מאריס ולהתפלל לצד משקוף הדלת, ולאחרונה בתעוזתם אף נכנסו לתוך הכנסייה והתפללו שם. בלי הזמנה או תיאום.

בותיקן מודאגים כאמור מההתפתחות הזו וחוששים מהסלמה, ובסוף השבוע התנהלו מגעים נמרצים בין בכירים מהכנסייה הקתולית ומשטרת ישראל להביא לשחרורו של העצור. עבור המאמינים הנוצרים מדובר בפגיעה קשה במקום קדוש, ואת התפילות של החסידים הם הגדירו כ"אגרוף בבטן".

לאחר מעצרו של התושב הוא זכה לביקורו של ראש תנועת חד"ש ותושב חיפה, ח"כ איימן עודה. לאחר הביקור הוציאו מפלגות מק״י וחד״ש הודעה שבה נכתב: ״העיר חיפה מקבלת את כל באיה באהבה, אך נתנגד לניסיונות ייהוד אתרי וסמלי חיפה הערבים, הנוצרים והמוסלמים - ונתייצב כחזית אחת נגד מתקפות כאלה״.

אתמול הוציאו פעילים בחיפה הודעה על הפגנה שתיערך היום (ראשון) בשעה 18:00 מול המנזר, לדבריהם, "במחאה על הפעילות הבלתי נסבלת והפגיעה בקדושת המנזר מצד אנשי הכת שובו בנים, אשר מטרידה את הכנסייה לאחרונה". "המנזר הזה לא קיים שנה, לא שנתיים וגם לא 50 שנה. איפה הם היו עד עכשיו? מי הפרטיזנים שבאו והחליטו שהם נכנסים להתפלל בכנסייה שלנו? לא תישאר פינה אחת שקטה במדינה הזאת?", שאל תאופיק חמאנה, תושב חיפה.

גורמים בכנסייה הקתולית אמרו כי מדובר בתופעה מדאיגה מאוד מבחינתם, וביקשו להבהיר: "אין במקום שום קבר של הנביא אלישע ושום נביא אחר, וזאת אנו אומרים מתוך אמונה בנביא אלישע שאותו, כמו נביאים אחרים, אנחנו מכבדים. מקום זה הינו מקום תפילה אך ורק לנוצרים, אם כי כל אדם מוזמן לבקר, כל עוד הוא שומר על כבוד המקום. לאור האירועים, אנחנו בקשר עם העירייה והמשטרה על מנת לנקוט צעדים קונקרטיים, במטרה לשים קץ לתופעה פרובוקטיבית זו אחת ולתמיד".

במשטרה עוקבים אחר ההתפתחויות. לדבריהם, לא הוגשה עדיין תלונה רשמית בנושא, ופגישה בעניין בין פיקוד תחנת חיפה לנזירים נקבעה להמשך השבוע.