שרת התחבורה מירי רגב השתתפה ביום חמישי האחרון בכנס תחבורה ראשון מסוגו בעיר מע'אר שבגליל, שבו הוצגה התקדמות התכנית האסטרטגית לתשתיות תחבורה בחברה הערבית וביישובי העדה הדרוזית. בכנס השתתפו ראשי העדה הדרוזית, גורמי המקצוע של משרד התחבורה ובראשם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן וחברות התשתית המבצעות את הפרויקטים.

ביישובי הדרוזים מקודמת מהפכה תחבורתית בהיקפים שטרם נראו, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. התוכנית כוללת מספר רב של פרויקטים, הכוללים שדרוג תשתיות והסדרה בטיחותית בצירים מרכזיים,  וכן תוספות שירות ומסלולי תחבורה ציבורית. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב הדגישה את הערכתה לעדה הדרוזית ולתרומתה הרבה למדינה: "הקשר בינינו הוא לא רק קשר דמים אלא קשר חיים – ואנחנו נוכיח זאת באמצעות ההשקעות הגדולות בפרויקטי התשתית שאנו מבצעים. כל מי שינסה לתקוע טריז בברית בינינו, לא יצליח".

השרה רגב חזרה על מחויבותה לטפל בבעיות התחבורה המאפיינות את היישובים הדרוזיים: "נלחמתי על הוספת מיליארד שקלים לתקצוב התוכנית האסטרטגית למגזר המיעוטים, ועל הגדלת החלק היחסי המופנה ליישובי החברה הדרוזית. בעוד שהממשלה הקודמת הקצתה ליישובי הדרוזים רק 10% מהתקציב, אנחנו נגדיל את הסכום ונעניק לכם לפחות 15% מהתקציב, שהם יותר מ-100 מיליון שקלים נוספים."

השרה הוסיפה כי "בהתאם להנחייתי, אנחנו מקצרים את הזמנים לשנה לתכנון ושנה לביצוע, כדי שפרויקטים מורכבים יתקדמו מהר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומלא תוך הקשבה לתושבים ותיאום והסדרה עם הרשויות, כדי להבטיח מצב של win-win לכולם."

התוכנית האסטרטגית לחברה הערבית וליישובי העדה הדרוזית הושקה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב ב-2020, במטרה לקדם את פיתוח  התשתיות ולשדרג את תנאי הדרך ביישובי החברה הדרוזית, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים.

המרכיבים העיקריים של התוכנית הם הגברת הבטיחות באמצעות שיפורים בטיחותיים והסדרת תשתית סלחנית לצמצום נפגעי תאונות דרכים; פיתוח כלכלי של אזורי המסחר בצדי הכבישים החוצים את היישובים; שיפור זרימת התנועה בכבישים הבין-עירוניים ביישובי המגזר; והנגשת התחבורה הציבורית ביישובים, לרבות שדרוג והחלפת סככות אוטובוס והגברת הנגישות להולכי רגל.

במסגרת התכנית תקדם חברת נתיבי איילון פרויקטים ביישובים אבו סנאן, ראמה, חורפיש, ירכא, ג'וליס-אלזית ואבו סנאן, הכוללים חיבור שכונות באמצעות כבישים חדשים והסדרת מקטעים קיימים, הסדרת מדרכות ותמרורים, הוספת חניות וחניונים לרכב כבד במבואות היישובים, שיפור והקמת מערכות ניקוז, עבודות פיתוח נופי וסלילת שבילי אופניים.

בנוסף לכל אלה, תקדם חברת נתיבי ישראל במסגרת תוכנית החומש שאושרה לאחרונה, את הפרויקטים הבאים: כביש 8533 עוקף ירכא (כחצי מיליארד ש"ח, בשלב התכנון); כביש 672 עוקף דלית אל כרמל-עוספיא (כ-300 מיליון שקלים, לפני תכנון); כביש 85 כרמיאל-חנניה (כ-390 מיליון שקלים, בביצוע).

בשנים האחרונות בוצעו ביישובי העדה הדרוזית פרויקטים תחבורתיים בהיקף של כ-230 מיליון שקלים, מהם 140 מיליון באמצעות חברת נתיבי ישראל ו-90 מיליון באמצעות נתיבי איילון במסגרת התוכנית האסטרטגית למגזר המיעוטים.

הפרויקטים שבצעו על ידי נתיבי ישראל וכבר נפתחו לתנועה כוללים: בוקעתא - הרחבת ושדרוג כביש 98; חורפיש - הסדרת כיכר בכביש 89; עוספיא - ביצוע כיכר בכביש 762, הסדרת כביש 672; כביש 864 חוצה ראמה; מג'דל שמס - הסדרת כביש 989; כביש 98 חוצה מסעדה; יאנוח ג'ת - מעגל תנועה בכביש 8721; פקיעין מערב - מעגל תנועה בכביש 864; שפרעם מזרח - מעגל תנועה בכביש 781.

השרה רגב במע'אר (צילום: משרד התחבורה)
השרה רגב במע'אר (צילום: משרד התחבורה)

הפרויקטים שבוצעו במסגרת התוכנית האסטרטגית על ידי נתיבי איילון כוללים: ג'וליס - כביש כניסה; מע'אר – חיבור כביש 806 לכביש 1; דלית אל כרמל – שדרוג וביצוע מעגלי תנועה על כביש 672; בית ג'ן – הסדרת כביש 22; עוספיא – סלילת כבישים 1 ו-4 כדרכי גישה לבתי הספר.

נושא חשוב נוסף שעלה במפגש היה הסדרת דרכי הגישה לקבר הנביא יתרו, נבי שועייב, המקודש לעדה הדרוזית, שבו החל הסיור. הנושא עלה לבקשת השייח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, במטרה להבטיח את שלומם של אלפי עולי הרגל המגיעים למתחם מדי שנה בחודש אפריל. 

למרות שהמתחם לא נכלל בתוכנית האסטרטגית, הנחתה השרה את חברת נתיבי ישראל להרחיב ולשדרג את הגישה מכביש 7717, ולבצע עבודות שיפוץ, גינון ותחזוקה בצומת, במטרה להטיב עם הבאים לקבר. בנוסף, הנחתה השרה לבחון כניסת אוטובוסים ומיניבוסים למתחם, כדי לאפשר להמוני החוגגים להשאיר את הרכב הפרטי בחניון מסודר בכפר זיתים. לפרויקט הוקצו כ-34 מיליון שקלים. כמו כן, השרה רגב חנכה את כביש חוצה ראמה, המשדרג ללא היכר את זרימת התנועה ואת הבטיחות ביישוב.

כביש 864 - חוצה ראמה, שנחנך היום במעמד שרת התחבורה, ראש מועצת ראמה, מנכ"ל משרד התחבורה ונציגי חברת נתיבי ישראל, הושלם לאחרונה בעלות של 29 מיליון שקלים. 

הפרויקט, באורך של 1.2 קילומטרים, הפך כביש ישן, מוזנח ומסוכן לכביש חדש ובטיחותי, המותאם לתחבורה ציבורית ומאפשר פיתוח אזורי תעסוקה ומגורים לאורכו. הפרויקט כלל הוספת מדרכות ומפרצי חניה, תחנות אוטובוס, סימון מעברי חצייה, תשתיות תאורה, חידוש מערך הניקוז, שדרוג תשתיות תת-קרקעיות (תקשורת, ניקוז, מים וחשמל), והסדרת צמתים באופן בטיחותי.