לאחר אישור החוק לצמצום עילת הסבירות ולקראת פגרת הקיץ, בקואליציה מעוניינים בהרגעת הרוחות ובחזרה למו"מ עם האופוזיציה, והפעם על החוק שהוא ליבת הרפורמה המשפטית - החוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
על פי הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, על חברי הקואליציה "להימנע מכל פעולה שמסוגלת להבעיר את המחאה".

בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? "ביידן נתן אור ירוק לעסקה"

כך למשל, נעצרו שתי יוזמות חקיקתיות של חברי הקואליציה: חוק יסוד "לימוד התורה", אשר הגישו חברי יהדות התורה, והחוק לפיצול תפקיד היועמ"ש של חברי הכנסת מהליכוד, ובראשם ח"כ אלי דלל.
בהוראת ראש הממשלה פורסמו הבהרות מטעם הליכוד, ובשני המקרים הובהר כי החוקים הם פרטיים, לא מתואמים עם ראשי הקואליציה ולא נתמכים על ידיה.

במקרה של דלל, הוא נאלץ למשוך את הצעת החוק, ואתמול הוא הודיע: ״לאור אי־כוונתי לקדם אותו בכנסת הנוכחית ומרצון אמיתי וכן לשיחות, פשרות והגעה להסכמות עם חבריי לאופוזיציה, החלטתי למשוך את החוק. כולי תקווה שנדע ימים טובים ומאוחדים ושנגיע להסכמות רחבות בכל הקשור לאיזון הנדרש בין הרשויות".

בכירים בקואליציה זעמו על היוזמות המדוברות, שלטענתם גרמו נזק בתקופה הכי רגישה ונפיצה.
גורמים בקואליציה אמרו ל"מעריב": "מזעזע לראות איך כל ח"כ מנסה לנהל את הקואליציה על דעת עצמו. לא יקרה. נושאים רגישים בתקופה רגישה יקודמו אך ורק בהסכמת ראש הממשלה וראשי הקואליציה".

גורמים רבים, כולל מהצוות של בית הנשיא שהובילו את ההידברות בין הצדדים, פועלים בימים האחרונים ליצירת בסיס למו"מ על הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לטענת הגורמים, הלך הרוח בקרב שני המחנות, למעט הפלגים הקיצוניים בשני הצדדים, דומה: חשש מפני ההידרדרות הביטחונית, הכלכלית, הדיפלומטית והחברתית. ומכאן הרצון להגיע להידברות בין הצדדים.

"המצב הוא של אין ברירה - להגיע להסכמות, או להידרדר בפרק זמן קצר לאי־יציבות כלכלית, ביטחונית, דיפלומטית וחברתית שתסכן את המדינה. זה או הסכמה או תסריטי אימה", מבהירים הגורמים.

שורה של בכירים בליכוד מקבלים בימים אלה פניות מגורמים ומארגונים ותנועות המזוהים היסטורית עם השמאל. "האנשים פונים אלינו ואומרים שהם רוצים להיכנס לתמונה ולהוביל לפשרה, משום שהם חוששים שהקיצונים מובילים את המדינה לאסון", הם אומרים. עם זאת, הפער בין הצדדים לא צומצם - ולעת עתה נראה גדול מדי בשביל פתיחת השיחות.

בכיר בליכוד אמר ל"מעריב": "אנחנו מוכנים להידברות עם האופוזיציה. הם צריכים לדעת דבר חשוב: ברגע שיימצא פתרון מוסכם לנושא ההרכב השוויוני של הוועדה למינוי שופטים, אפשר לוותר על כל שאר הרפורמה. אולי לא יוותרו לגמרי, כי זה לא ייראה טוב בעיני הבייס, אבל בטוח נמצא פשרות סמליות לגבי יתר הנושאים. ככל שהצד השני יהיה גמיש יותר – כך יהיה הסיכוי לחולל מהומה בליכוד יותר גדול".

אולם בקואליציה לא מוכנים לקבל את תנאי האופוזיציה לפתיחת ההידברות. נתניהו ושר המשפטים יריב לוין כבר הבהירו כי הם מוכנים לאפשר לשיחות להתנהל עד סוף נובמבר. אם עד אז המו"מ לא יניב פרי, הקואליציה תחזור לקידום החקיקה באופן חד־צדדי. 


באופוזיציה דוחים על הסף את העמדה הזאת וטוענים כי זה סימן לחוסר הרצינות של נתניהו, לוין וחבריהם. בכיר באופוזיציה אמר ל"מעריב": "אנחנו לא עובדים אצלם בלהרגיע את ביידן ואת חברות הדירוג. ניסינו להגיע איתם לפשרה, והתברר שביבי לא מחליט והם ברחו ברגע האחרון. עכשיו, אם הם רוצים הידברות, צריך להקפיא הכל ל־18 חודשים".

בתוך כך, אחרי הדוח החריג של מודי'ס, גם סוכנות הדירוג S&P מצטרפת לאזהרות המשקיעים מאי הוודאות סביב הרפורמה המשפטית. בדוח שפרסמה אמש היא מתריעה כי המחלוקת המתמשכת בישראל מגבירה את אי הוודאות והסיכון לפגיעה בצמיחה הכלכלית.
סוכנות הדירוג מציינת כי הקיטוב הפנימי בישראל צפוי להישאר גבוה בעקבות אישור החלק הראשון של הרפורמה. "אם הממשלה תמשיך לחוקק את הרפורמה ללא הסכמות עם האופוזיציה, זה עלול להחריף עוד יותר את העימות הפנימי בישראל ולהכביד על הצמיחה הכלכלית בטווח הבינוני", נאמר בהודעת הסוכנות.