שופטי בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז, יצחק עמית ועופר גרוסקופף קיבלו אמש את העתירות שהוגשו על ידי ארגון אלו"ט ועל ידי מטה המאבק של הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, שהתנגדו להחלטת מנכ"ל משרד החינוך לקצר את שעת הלימודים האחרונה של מסגרות החינוך המיוחד.

על פי אותה ההחלטה, החל מהשנה הקרובה, ימי הלימודים היו אמורים להסתיים במסגרות לילדי החינוך המיוחד בשעה 16:00 במקום 16:45, כאשר הנימוק להחלטה זו של משרד החינוך הוא מחסור בכוח אדם בחינוך המיוחד. בעקבות העתירה לבג״ץ, הוחלט שהלימודים יתקיימו כסדרם ולא יבוצעו שינויים. 

בית המשפט העליון קיבל את העתירות בעקבות פגמים שהתגלו בהחלטת משרד החינוך. ההחלטה התקבלה ללא קיום חובת ההתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ומבלי לאפשר להורים למצוא טיפול הולם אחר לילדיהם.  בנוסף, ההחלטה הייתה גורפת וחלה על כל מוסדות החינוך המיוחד בארץ - על אף שישנן רשויות שבהן המחסור חמור פחות.  

״אני נורא מתרגשת מבשורה זו״, אמרה הח״כית לשעבר והפעילה החברתית שירלי פינטו, אחת ממובילות המאבק לעתירה לבג״ץ: ״אין שום הגיון בקיצור יום הלימודים בטענה שיש מחסור בכוח אדם. זה עניין של סדר עדיפויות, ונראה שנושא זה לא היה בעדיפות העליונה של משרד החינוך. כמו כן, בניגוד לחוק, ההחלטה לא התקבלה על-ידי שר החינוך. הוא אמור להיות מעורב לפחות. לא מתקבל על הדעת שהחלטה כזו משמעותית מתקבלת ללא השר. אם לא הוא קבע - אז מי כן?״, היא טוענת. 

שירלי פינטו (צילום: ליאת פיג'ו)
שירלי פינטו (צילום: ליאת פיג'ו)

״אני ערה ומודעת לכך שבג״ץ לא פתר את בעיית כוח האדם בחינוך המיוחד. המטרה שלנו הייתה שלפחות לא יסגרו את המוסדות באופן גורף לכולם. צריך לעשות את זה בצורה נכונה, וברשויות שיש כוח אדם - לא צריך לקצץ את שעות הלימודים״, פינטו הציעה. ״ברשויות אחרות, בהן יש חוסרים בצוותים - אפשר למצוא פתרונות אחרים. אם אלו בנות שירות, מדריכי תנועות נוער או מורות חיילות שיגבו את המורים. 

כזכור, זו לא הפעם הראשונה שישנם קיצוצים בכל מה שקשור לחינוך המיוחד. אם זה מחנה הקיץ של תנועת הנוער ״כנפיים של קרמבו״ שאמור היה להתבטל בעקבות קיצוץ בתקציב לתנועה, כיסאות גלגלים שלא סופקו לילדים בעלי מוגבלויות או שכר נמוך מאוד למטפלים בחינוך המיוחד שמוביל לפרישה של  רבים. ״זו התנהלות מבישה - שמראה שהנושא של החינוך המיוחד נמצא בתחתית סדר העדיפויות״, מדגישה פינטו. 

ולמרות הקשיים והמהמורות שבדרך, הוריי מטה המאבק למען ילדי החינוך המיוחד לא ויתרו: ״קיימנו הפגנות מול משרד החינוך בתל אביב, פנינו למשרד החינוך, שיתפנו פעולה עם עמותות וארגונים, ולבסוף - עמותת אלו״ט הגישה את העתירות לבג״ץ בשם כולנו״. 

״ההורים היו שותפים לעתירה באופן מלא. בפסק דין שנקבע, שמעתי את אנחת הרווחה באלפי בתים בישראל. ההורים לילדים בחינוך המיוחד לא יצטרכו לצאת מוקדם יותר מהעבודה, הילדים יהנו מיום לימודים מלא, והגנים ובתי הספר לא יעמדו ריקים״, סיכם עו״ד מיכאל זץ, מנהל חטיבת הקהילה באלו״ט שהוביל את המאבק והעתירה לבג״ץ.