הכתבה נכתבה בשיתוף עמותת "דור מוריה"

ב-27 בספטמבר בתל-אביב עמותת "דור-מוריה" קיימה דיון במסגרת הפרויקט "הפורמט החיפאי". נושא הדיון היה דיון בתוצאות הסקר "ציפיותיהם של הישראלים מתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2024".

הפרויקט "הפורמט החיפאי" נוסד ב-2017. הפרויקט היה מיועד כפלטפורמה לדיונים בסוגיות בעייתיות עבור החברה הישראלית. 

מומחים, רבנים, מומחי פוליטיקה וסוציולוגיה מארה"ב ומישראל דנו בתוצאות הסקר. נושא הניצחון של "הרפובליקנים או הדמוקרטים" יוצר פילוג בחברה הישראלית, וגם הסכנה הזו הועלתה בדיון. כמו כן, דנו המשתתפים באיומים האפשריים שטמונים בסוגיות מסוימות עבור ישראל. 

ב-27 בספטמבר הוצגו חלק מהתוצאות של ארבעת הסקרים החברתיים שנערכו במסגרת "הפורמט החיפאי". הסקרים נערכו על ידי מכון המחקר הבינתחומי "מאגר מוחות בהזמנה של "דור מוריה", החל ממרץ עד ספטמבר 2023. נושאי הסקרים:

  • יחסם של הישראלים לסכסוך בין רוסיה לאוקראינה
  • יחסם של הישראלים לרפורמה המשפטית
  • יחסם של הישראלים לסוגיית הניטרליות של ישראל 
  • ציפיות הישראלים מבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2024

הדיונים כללו סוגיות בוערות שגרמו לפילוג חברתי וסכסוכים בין ישראלים. כל הנושאים האלה גם משפיעים על דימוי העתיד אצל הישראלים ובמדינה היהודית בכלל. בהתאם לצד הסכסוך שבו בוחר הישראלי, דימוי העתיד שלו משתנה גם הוא.

הסקר הראשון דן ביחסם של הישראלים לסכסוך באוקראינה. וכאן קיבלנו נתונים מעניינים. למשל, לגבי הדאגה העיקרית של הישראלים ביחס לסכסוך בין רוסיה לאוקראינה. לדעתם של כ-60% מהנשאלים, הסיכון העיקרי עבור ישראל הוא הידרדרות ביחסים עם רוסיה. 9% חוששים מהרעה ביחסים עם ארה"ב ו-3% - מהידרדרות היחסים עם אוקראינה.

הסוגייה השנייה שגורמת לפילוג בחברה הישראלית ב-9 חודשים האחרונים הינה הרפורמה המשפטית. הסקר שנערך בנושא יחסם של הישראלים לרפורמה המשפטית הניב תוצאות מעניינות גם הוא. למשל, רק 4% מהישראלים הולכים להפגנות באופן קבוע. כ-70% סבורים שהמערכת המשפטית דורשת שינויים ורפורמות. 

הסקר השלישי הוקדש לנושא הניטרליות של ישראל בתור כלי בפוליטיקה בינלאומית. המומחים יצאו מנקודת הנחה שרב הישראלים מעדיפים ניטרליות של ישראל בסכסוך בין רוסיה ואוקראינה. לכן היה מעניין לראות, עד כמה נושא הניטרליות יכול להיות רלוונטי בסכסוכים בינלאומיים אחרים.

סה"כ 78% מהנשאלים סבורים כי על ישראל לשמור על עמדה ניטרלית בכל הקשור לסכסוכי מלחמה במדינות אחרות, וכי היא יכולה להיות ניטרלית, תלוי בטיב הסכסוך. 

54% מהנשאלים טוענים כי מדינת ישראל מוכרחה לשמור על ניטרליות בסכסוכים בינלאומיים, על מנת לשמור על יחסיה עם מדינות אחרות ועל מדיניות עצמאית.

42% סבורים כי ישראל מסרבת לספק נשק למדינות שנמצאות בסכסוך מלחמה. הדבר נעשה באמצעות שמירה על ניטרליות.

הפילוג החברתי ויחסיה המורכבים של מדינת ישראל עם הממשל הנשיאותי הנוכחי של ארה"ב (מטעם המפלגה הדמוקרטית) מביא באופן טבעי להנחה שסוגיית הבחירות לנשיאות ארה"ב עלולה להפוך גם היא לשנויה במחלוקת, בנוסף לרפורמה המשפטית, היחס בין הדת והמדינה ולסכסוך בין רוסיה ואוקראינה. 

ההשערה הזו נתמכת על-ידי התוצאות. הסקר הראה שהחברה הישראלית מפולגת באופן דומה על-ידי הציפייה לניצחונם של הרפובליקנים או הדמוקרטים:

  • ההבדל בציפיות מהבחירות לנשיאות ארה"ב – פילוג נוסף בחברה הישראלית, יחד עם הסתירות המשמעותיות שביררנו קודם ביחסם של הישראלים לרפורמה המשפטית. הסיבה לניגוד הנוכחי יכולה להיות טמונה, בין השאר, בהפגנות חודשיות סביב הרפורמה המשפטית. הדמוקרטים האמריקאיים תמכו בהפגנות ובאופוזיציה.
  • ישראלים חילוניים ודוברי ערבית מעדיפים את הניצחון של הדמוקרטים (43-45% כנגד 18-29% של יהודים דתיים במידה זו או אחרת). יהודים דתיים מעדיפים את הניצחון של הרפובליקנים (33-0% כנגד 8-24% בין דוברי הערבית והישראלים החילוניים). הבדלים דומים ניתן לראות גם בקרב ישראלים עם העדפות פוליטיות שונות. הימין וימין-מרכז מייחלים לניצחון הרפובליקנים (39-40%  כנגד 21-29% - שמחכים לניצחון הדמוקרטים(.
  • הנשאלים רואים את האפקט החיובי מניצחון הרפובליקנים בתחומים שונים של "מדיניות החוץ העצמאית של ישראל". ישנה הסכמה מסוימת בנוגע לתחום הבטחון הלאומי – העדפתם של הנשאלים היא לניצחון של מועמד מטעם הרפובליקנים בבחירות בארה"ב.

משתתפי הדיון דנו בנושא חשוב נוסף. במסגרת ישיבה של "הפורמט החיפאי" דנו בתהליך הרישום של הלובי בכנסת – לובי לתמיכה בניטרליות של מדינת ישראל בסכסוכים בינלאומיים. לאחר עיון בתוצאות הסקרים החברתיים שנערכו, שורת חברי כנסת הביעו נכונות לרישום הלובי. כמו כן, המומחים הביעו את דעתם בנוגע לעמדתה הניטרלית של מדינת ישראל. הניטרליות נתפסת ככלי להשפעה בינלאומית בדאגה לאינטרסים של מדינת ישראל.

סכסוכים בשטחי ברה"מ לשעבר (אוקראינה, ארמניה, אזרבייג'ן, מולדובה וכו'). סכסוכים באזור המזרח התיכון ואסיה הרחוקה. הדוגמאות האלה מצביעות על ההיגיון בשימוש פעיל בכלי הניטרליות על מנת לשרת את האינטרסים של ישראל. אפשרות להסכם גדול עם ערב הסעודית בתיווך ארה"ב. אפשרות ארוכת-טווח להסכם עם איראן בתיווך רוסיה. כל הסכנות והאפשרויות האלה הופכות את ישראל לשוחרי שלום באזור, שוויץ ים-תיכונית, המרכז הלוגיסטי והפיננסי.

החוכמה בת אלפי שנים של התורה והמוסר הרוחני שלה! זה מה שמאפשר לישראל לגלם תפקיד של מתווכת בסכסוכים, תפקיד שוחרת שלום. עמדה כזו של ישראל תהיה הרבה יותר מועילה במדינה היהודית בזירה הבינלאומית. 

דור מוריה - אתר: https://dor-moriah.org.il/he   
דור מוריה - פייסבוק: https://www.facebook.com/dormoriah  

הכתבה נכתבה בשיתוף עמותת "דור מוריה"