הקבינט המדיני ביטחוני החליט הערב (חמישי) לקזז מכספי הרשות הפלסטינית את כל הכספים שמיועדים לרצועת עזה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. "ישראל מנתקת כל מגע עם עזה. לא יהיו יותר פועלים פלסטינים מעזה והפועלים ששהו בישראל ביום פרוץ המלחמה יוחזרו לעזה", נמסר.

מנסים להפתיע מלמעלה: שיטת הלחימה החדשה של המחבלים שזוהתה ע"י צה"ל
הסכמי אברהם בסכנה? ההחלטה של בחריין נגד השגריר הישראלי

בעניין התשלומים לרשות הפלסטינית אמורים חברי הקבינט לקבל החלטה ולהכריע בוויכוח בין שר הביטחון יואב גלנט שבעד פתרון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמתנגד נחרצות. 

שר בכיר בממשלה אמר היום כי "הרעיון להעביר כספים לרשות הפלסטינית בעיצומה של המלחמה, בידיעה שחלק מהכספים מועבר לעזה - זה אבסורד והזיה", וכי "יש להחליף את הדיסקט, ובהקדם". הוא הוסיף כי "עוד לא קיבלנו מהרשות הפלסטינית הסברים לגבי תלוש משכורת מהרשות הפלסטינית שנמצא על גופת אחד המחבלים בבארי".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מתכוון לדרוש בישיבת הקבינט הצבעה על נושא הדלק והמחוות ההומניטריות לעזה. בישיבות הקבינט הקודמות עודכנו השרים על ההקלות אך לא התקיימה הצבעה. לדברי גורמים בסביבת בן גביר "כל עוד יש לנו חטופים ברצועה, אסור היה להכניס אפילו משאית אחת, כל שכן מאה משאיות דלק".

בתוך כך, מדו"ח שהופץ היום לשרי הקבינט מטעם תנועת "עורי ישראל" המוביל ח"כ אביחי בוארון, עולה כי הרשות הפלסטינית מעבירה לחמאס 1.9 מיליארד דולר מידי שנה. בדו"ח של קרן פורטלנד משנת 2022 נכתב כי הסכום שהועבר באותה השנה לחמאס עומד על 1.9 מיליארד דולר, וציינו כי מדובר בעלייה באחוזי המימון: בדיווח של סוכנות הידיעות AP שפורסם בסוף 2021, צוין כי הרשות הפלסטינית העבירה לשלטון החמאס בעזה 1.7 מיליארד דולר באותה השנה.

מוקדם יותר כתב בטוויטר שר האנרגיה והתשתיות וחבר הקבינט מדיני-ביטחוני, חבר הכנסת ישראל כ"ץ, כי "ישראל לא תאפשר לרשות להעביר כסף למחבלי החמאס בעזה. הסכום המיועד לעזה מתוך תשלומי המיסים יקוזז במלואו. מה שהיה לא יהיה".

נזכיר כי מדובר בכספים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית. עמדתה של מערכת הביטחון (שר הביטחון גלנט מביע עמדה זו) היא כי אי העברת הכספים תהווה גורם להסלמה בשטחי הרשות הפלסטינית.

בהקשר זה נזכיר כי מחר יגיע לישראל בפעם השלישית מתחילת המלחמה מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. כמו בביקורו הקודם בלינקן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו ולהשתתף בדיון של קבינט המלחמה.

בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן (צילום: עומר מירון, לע"מ)

ההערכה היא כי בין הנושאים שיעלה בלינקן יהיו המשך הסיוע ההומניטרי לעזה ואף הרחבתו, העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית, המגעים לשחרור החטופים והמשך ניהול הלחימה.