גובר הזעם בקרב שרים בממשלה לנוכח המשך הקפאת התקציבים של משרדיהם. זה יותר משלושה שבועות שמשרדי הממשלה נאלצים להתמודד עם המצב של ההקפאה הכוללת של הכספים, על רקע העבודה שנעשית במשרד האוצר לגיבוש הצעה תקציבית להמשך ההתנהלות במצב החירום.

ערב מתוח באילת: שלושה יירוטים בוצעו, החות'ים לקחו אחריות על הירי
תיעוד מג'נין: איש רפואה לקח לפצוע את הנשק - ונמלט

כזכור, שבוע אחרי מתקפת חמאס בדרום, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינס מסיבת עיתונאים לצד בכירי משרדו ובה הצהיר: "נתתי הנחיה חד־משמעית שאין מגבלה של תקציב לגבי דרישות המלחמה של צה"ל ושל כוחות הביטחון, ובסיוע לניצולי הטבח. לצורך כך הנחיתי את אגף התקציבים והחשב הכללי לפעול לשינוי סדר העדיפויות התקציבי בעת הזו”.

באותו הערב שיגרו מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, החשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס מכתב שבו נאמר כי "כל מנכ"לי משרדי הממשלה מתבקשים להקפיא תקציבים אשר הוקצו למשרדיהם וטרם חויבו לפעילויות חדשות שאינן דחופות בעת הזו”.

ההוראה שניתנה לאוצר על ידי ראש הממשלה הייתה: להכין בהקדם את התקציב המעודכן לתקופה עד סוף דצמבר 2023. אולם התקציב המעודכן עד סוף שנת 2023 טרם הוגש לממשלה. שרים רבים מתלוננים על תנאי העבודה הבלתי אפשריים בהיעדר תקציב ועל "יחס מזלזל" שבו הם נתקלים כאשר פונים לשר האוצר או לפקידי המשרד.

"המשרדים משותקים קרוב לחודש, ואיש לא מוצא לנכון לדבר איתנו ולשתף איתנו פעולה", אמרו השרים בכעס בשיחות סגורות. בשיחה עם נתניהו הבטיח סמוטריץ' להגיש את ההצעה התקציבית בתוך שבוע. יצוין כי לאחר סיום העבודה על טיוטת התקציב יגיע שלב האישורים בממשלה ובכנסת.

מלשכת שר האוצר נמסר: "במשרד עמלים על תקציב חדש ל־23' ו־24' ושינוי סדרי העדיפויות של מדינת ישראל. התקציב החדש של 2023 יבוא לממשלה בהקדם.

מיליארדים רבים מהתקציב הקואליציוני ומכלל התקציב מושקעים במלחמה, והתקציב ישנה את סדרי העדיפויות לטובת החזית והעורף".
בנוסף, לאחר שוועדת הכספים אישרה פה אחד את הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי לקריאה שנייה ושלישית, היא אושרה אתמול רשמית בכנסת.

מי שמחזור העסקים שלהם הוא  12,000־300,000 שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק. 
לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל; 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל; ו־4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל).

בנושא אחר, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הפנים משה ארבל, בקריאה לבטל את תשלום הארנונה לעסקים בזמן המלחמה ולשפות את הרשויות המקומיות על כך. לדברי ראש העירייה, מתן הפטור מארנונה ושיפוי הרשויות המקומיות ימנעו את קריסת העסקים ויקנו להם אוויר חיוני לנשימה.

אלי כהן המועמד לראשות העיר טירת כרמל פנה לשר הפנים משה ארבל וטען שהמתווה המוצע עדיין לא מספק הוא טוען כי בעת הזו נדרש פתרון גם לעסקים בין היתר הוא מציע פטור מתשלום ארנונה לעסקים בתקופה הזו: "בשביל לנצח את המלחמה חייבים חוסן אזרחי עצום, צריך עורף חזק ויציב ולצערי אנו רואים שבמלחמה הכלכלית אנו לא מנצחים. המצב הביטחוני ואי הוודאות עד מתי תימשך המלחמה משפיעה על כל אזרח במדינה ובפרט על העסקים בכל רחבי הארץ. אם לא נסייע להם עכשיו, אלפי עסקים יקרסו ואזרחי ישראל ישארו ללא פרנסה. הגיע הזמן שירימו את הכפפה ויקדמו מתווה איכותי מותאם למצב, יבטלו את תשלומי הארנונה ויחזקו את העורף הישראלי".