ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ קיימו אמש (שבת) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. במהלך מסיבת העיתונאים, השלושה התייחסו ללחימת כוחות צה"ל בזירות השונות במסגרת מלחמת "חרבות ברזל".

היום שאחרי נתניהו: הקואליציות האפשריות במקרה של הבעת אי אמון בממשלה
נתניהו אמר ש"שכח", אך האם הרוטציה במשרד החוץ תצא לפועל במועד שנקבע?

בין היתר, ראש הממשלה השיב לשאלת ״מעריב״ על כוחות צה״ל בגזרה הצפונית, והאם ניתן להבטיח לתושבי קו העימות שאכן יחזרו למציאות אחרת, בטוחה יותר לאחר המלחמה. 

"אנחנו קבענו משימה להתרכז בדרום, להשיג שם ניצחון מוחץ ולהחזיר את חטופינו, אבל גם קבענו שאנחנו רוצים הרתעה אקטיבית בצפון, ואנחנו עושים את זה. אנחנו מכים בחיזבאללה בחילופי מהלומות, ואנחנו מכים בהם באופן קשה מאוד. זה לא אומר שלא שינינו כבר מצב בצפון.  יש שם צבא לאורך הגבול. כוח רדואן הוכה קשה, פגענו במוצבים שלו. כוח ההפתעה נשלל מהם. יש דברים אחרים שאני לא יכול לפרט כאן״, אמר רה"מ.

עוד הוסיף כי ״היעד שלנו הוא להשיב את הביטחון הן בדרום והן בצפון, ולא נרפה מהיעד הזה. אני לא חושב שיש טעם להיכנס לדיונים יותר מעמיקים שמתקיימים", השיב נתניהו, אך לא נענה על השאלה הנוספת של ״מעריב״ האם במהלך המלחמה חיזבאללה יורחקו מעבר לקו הגבול ולא התחייב לכך שזה מה שיעשה. בתגובה להתעלמות משאלה בסוגייה כה מכריעה, שמותירה את מפוני הצפון שפזורים בכל רחבי הארץ עם סימן שאלה אחד גדול - הם התרעמו על כך שנותרו ללא תשובות ברורות. 

״מדברים בשפה מאוד ברורה לגבי הכרעה בעזה, של חיסול החמאס והחזרת החטופים, וזה כמובן מתבקש, הצורך החשוב ביותר כרגע. מצד שני, זה לא נתפס שלא מספקים תשובות ל-70 אלף תושבים שגרים בגבול הצפון, שהתפזרו בכל רחבי הארץ, ללא תשובות ברורות מהממשלה בנוגע לכל מה שקשור למצב הביטחוני בצפון ובנוגע לחזרה לבתיהם״, אמר משה דוידוביץ׳, ראש מועצת מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות. 

״אנחנו לא נסכים שתושבינו יחזרו הביתה מבלי שחיזבאללה וחבר מרצחיו יהיו מעבר לליטני לכל הפחות, וכל פתרון אחר, הוא לא מתקבל על הדעת. גם אם ישאירו כוחות צבא ביישובים, זה לא יעזור לנו. היישובים שלנו הם לא מחנות צבאיים, ואין לנו כוונה שיהפכו לכאלה. יש לנו כוונה לחיות בשלום ובשלווה כמו שמתבקש בכל חבל ארץ - כמו בתל אביב, ירושלים ובאר שבע. בינתיים נסראללה רק מגביר את קצב הירי של טילים, כטב״מים, נ״ט ולא נראה שהוא מתרגש מהאמירות של ראש הממשלה וחברי הקבינט״, הוא מתאר. 

מקום פגיעת הטיל במושב דובב בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
מקום פגיעת הטיל במושב דובב בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

לדבריו: ״צריכה להיות תוכנית סדורה כמו שיש בדרום, שתיושם הלכה למעשה, ותדאג לכך שנסראללה לא יוכל להרתיע אותנו יותר. אני מבקר את המפונים והם אומרים בעצמם שהם לא יחזרו לבתיהם בגבול הצפון עד שחייהם יהיו בטוחים כאן ללא איום ביטחוני ממשי".

"הזכרתי לרה״מ בביקורו בצפון בשבוע שעבר משפט חשוב שטרומפלדור טבע בלשוננו: ״במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון - שם יעבור גבולנו״, אמר. "אמרתי לו שאם לא יהיה בצפון ביטחון או הרתעה ברורה, נראה שהמשפט הזה יהפוך למשפט קלישאה שיעבור למדף האבק של ארון ההיסטוריה של מדינת ישראל. אם לא יהיה ביטחון בגבול הצפון, לא יהיה כאן קו המחרשה, תושבים ינטשו את האזור וקו הגבול יהיה אולי חיפה״. 

עוד הוסיף ראש המועצה: ״הבקשה שלי ושל עמיתיי ראשי המועצה בצפון היא שבממשלה יתנו לנו הבטחה שבתום המלחמה יהיו 3 הישגים או קווים ברורים: החזרת החטופים, מיגור וחיסול החמאס, והרחקה צפונית לליטני את חיזבאללה תוך הריסת מחסני התחמושת שלהם״. 

אל״ם ארז ברגמן, שמפונה כבר מעל לחודש עם משפחתו מביתם בקיבוץ שניר בגליל העליון הגיב והעביר ביקורת גם כן על התנהלות רה״מ: ״כשאני שומע את דבריי נתניהו, אני חש שמכינים את הקרקע במילים לכך שעם סיום הלחימה בעזה או במהלכה, לא יקרה שום דבר משמעותי שיבטיח לתושבי הצפון ביטחון - ונצטרך לחזור למציאות גרועה מזאת שהכרנו. לא התרשמתי מכך שחיזבאללה מורתע או שפגענו בו בדרך שתגרום לו לחשוב פעמיים אם ירצה להוציא משהו לפועל - לדעתי מדובר במילים ריקות מתוכן שכמותן שמענו בעבר״, אמר. 

״לא עושה רושם שחיזבאללה מוכה ונפגע באופן קשה, אלא בדיוק להפך ובטח שאי אפשר להגיד שהוא מורתע״, הוסיף ברגמן. ״היוזמה בידיו, את גובה הלהבות הוא קובע, וניתן לראות זאת בצורה יומיומית ובאסקלציה המבוקרת שהוא יוצר. הימצאות הצבא בגבול בצורה מוגברת היא זמנית, ובטח שזה לא מהווה פתרון ארוך טווח. דברים כמו שאמר ראש הממשלה - רק גורמים לי לחשוש יותר״. 

ויקי תפארת, תושבת כפר יובל, שנמצא מאות מטרים בלבד מגדר הגבול עם לבנון, לא מוכנה לחזור לביתה עד שתהיה הרתעה משמעותית: ״לפני 32 שנה עליתי לישראל מטורקמניסטן, שם היינו מסתירים את העובדה שאנחנו יהודים כדי שלא יהרגו אותנו״, היא מספרת. ״כשעליתי לישראל, הגעתי עם ההורים שלי הביתה - ישראל זו מדינה יהודית, וזה הבית שלנו. אני לא מוכנה לחיות בבית שלי בפחד שיהרגו אותי או את הילדים שלי. כל עוד חיזבאללה לא יורחק מעבר לליטני, אין לנו לאן לחזור. לחזור ולחיות בפחד על הילדים שלנו? זאת לא אופציה בכלל״, אמרה.