בעקבות הלחץ האמריקני, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב (רביעי) את בקשת ארה"ב להגדיל את מכסת הדלק שמוכנס מדי יום לרצועת עזה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצביעו נגד ההחלטה.

סערה במחנה הממלכתי: במפלגה קראו לעזוב את הממשלה; גנץ זעם
מקומם או לגיטימי? התמונה של בן גביר ולוין שעוררה סערה

"הדלק הזה משמש את החמאס", אמר בן גביר במהלך ישיבת הקבינט. "אמרנו לפני כמה שבועות שלא תיכנס טיפה ופתאום משנים את הקו האדום? כדי לנצח את החמאס ואת הטרור, אנחנו חייבים להפסיק עם הקונספציה".

לעומתו, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר תמך בהחלטה ואמר כי אישור ההחלטה הינו "קריטי" כדי שישראל תוכל להמשיך ולקבל גיבוי מממשל ביידן להמשך הפעולה הצבאית בדרום רצועת עזה.

גם רה"מ לשעבר נפתלי בנט התייחס להחלטה: "הכנסת דלק לעזה בעת מלחמה מהווה זריקת אנרגיה לחמאס. זו שגיאה חמורה, בוודאי כשזה קורה בזמן שהחטופים שלנו מוחזקים בתנאים לא אנושיים וכנגד הדין הבינלאומי, ולא זוכים אפילו לביקור של הצלב האדום. ‏הדלק הוא החמצן - במובן המילולי - של חמאס. ‏בלעדיו חמאס יקרוס. ‏חמאס משתמש בדלק למערכות האיוורור והתאורה במנהרות הטרור, ‏לתנועת חמושים, ‏ולפעילות טרור נגדנו. ‏מי ששולח את חיילינו להילחם מול אויב ציני חייב לדעת לעמוד מול לחצים, גם של ידידים, בנקודה כל כך חיונית במלחמה".

סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בהתאם לדרישה האמריקנית, בשלב הראשון ישראל תאפשר להכניס לרצועה מדי יום 120 אלף ליטר דלק (4 משאיות) במקום 60 אלף ליטר (2 משאיות) שנכנסו לשטח מדי יום. 

מוקדם יותר הוחלט כי הקבינט המורחב יתכנס ביום ראשון הבא, אולם בעקבות הלחץ האמריקני, הדיון בסוגיה ההומניטרית הוקדם להערב, זו על מנת לאפשר תוספת מינימלית של דלק הדרושה למניעת קריסה הומניטרית ופריצת מגפות בדרום רצועת עזה. ע"פ התכנון, בתחילת השבוע הבא יתכנס הקבינט שוב.