היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, השיבה הערב (שני) לבקשה לצו ביניים שהגישה האגודה לזכויות האזרח וקבעה כי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, חרג מסמכותו והתערבותו בעבודת המשטרה מהווה התערבות וניסיון השפעה פסולים.

לשכת השר לביטחון לאומי בתגובה להודעת היועמ"שית: "מצער מאוד שגם אחרי 7.10 אצל היועמ״שית לא נלמד הלקח. מדובר בהנחיה של השר שלא לאפשר תמיכה בחמאס. עובדה כי לאורך כל ההפגנה המשטרה חששה שיונפו דגלי טרור ופעלה בכל המישורים נגד הנפת דגלים אלה. אין אירוע שמגיע לפתחו של בית המשפט שהיועמ״שית לא פועלת נגד השר בן גביר. מדובר ביועמ״שית מטעם ובעלת אג׳נדה מאד ברורה".

ניצב סופר ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצב סופר ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לפי כל חוק ודין יש לשר סמכות להתוות מדיניות גם בנושא הפגנות ובוודאי שיש לשר אפשרות להורות למשטרה לאכוף את החוק ולא ולאפשר הפגנות לא חוקית. בשל השנאה לשר בן גביר היועמ״שית מתנהגת אליו כאילו הוא השר היחיד שמבקש שהמשרד יקיים את המדיניות שלו וכאילו שרי ביטחון פנים קודמים לא הנחו המשטרה לבצע את המדיניות שבה הם דוגלים. השר ימשיך להנחות את המשטרה לאכוף החוק ולא לאפשר הפגנות של תמיכה בחמאס".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון הגישה האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד יונתן ברמן, בקשה לצו ביניים בדרישה להורות לבן-גביר להימנע ממתן הוראות והנחיות בכל עניין הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה. בבקשה שהוגשה במסגרת העתירה לביטול התיקון לפקודת המשטרה, מדגישה האגודה כי בן גביר, לפי הודאתו, פועל בניגוד מוחלט להנחיות היועמ"שית שהורתה לו ולהימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף, בפרט בכל הנוגע למחאות ציבוריות כנגד השלטון.

בא כוחה של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד יונתן ברמן: "אנו מברכים על עמדת היועמ"שית, כעת נותר לבית המשפט לקבל את צו הביניים ולעצור את ההתערבות המסוכנת של בן גביר בעבודת המשטרה. התסריט ממנו חששנו כאשר עתרנו נגד השינויים שביצעה הממשלה הזו בסמכויות המשטרה מתממש לנגד עינינו. השר בן גביר מכניס שיקולים פוליטיים לתוך החלטות מקצועיות רגישות של המשטרה בתחום ההפגנות וחופש הביטוי. רק במשטרים אפלים הפוליטיקאים מחליטים מתי ואיך יפגינו נגדם ומה המסרים המותרים בהפגנה".