חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש) הודיע הערב (ראשון) כי הוא הצטרף לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין לצדק שבהאג. לדבריו, "חובתי החוקתית היא לחברה הישראלית ולכלל היושבים בה, לא לממשלה שחברים בה ובקואליציה שלה קוראים לטיהור אתני ואף לרצח עם ממש. הם אלה שפוגעים במדינה ובעם, הם אלה שהובילו לפנייה של דרום אפריקה להאג, לא אני וחבריי". 

בהודעתו, הוסיף חבר הכנסת כסיף: "כאשר הממשלה פועלת נגד החברה, המדינה ואזרחיה, קל וחומר כאשר היא מקריבה אותם ומבצעת בשמם פשעים על מזבח שמירה על קיומה שלה, זכותי ואף חובתי להתריע על כך ולעשות ככל יכולתי במסגרת החוק כדי לעצור זאת. לא אוותר על המאבק למען קיומנו כחברה מוסרית. זאת הפטריוטיות האמיתית – לא מלחמות נקם וקריאות להשמדה, לא שפיכות דמים מיותרת, ולא הקרבת אזרחים שנחטפו וחיילים במלחמות שווא".

עופר כסיף (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)
עופר כסיף (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

מוקדם יותר היום פורסם כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, נבחר לשפוט מטעם ישראל בתביעה שהגישה דרום אפריקה באשמת "רצח עם" בעזה.  כזכור, התביעה הדרום־אפריקאית נגד ישראל בבית הדין בהאג מתבססת על האמנה למניעת רצח עם מ־1948, שישראל חתומה עליה לצד 142 מדינות נוספות.

לטענת דרום אפריקה, מעשי ישראל בעזה, נוכח המלחמה, הם "רצח עם באופיים" - ובכך, הפרה, לטענתם, ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. בקשת דרום אפריקה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה.

במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה, עולה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות על התבטאויות בכירים בארץ, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואף זמרים ושירים. בכתב התביעה אף קיים פרק המכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים".