פרסום ראשון: לאחר ששר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאיאני חשף כי מדינתו הטילה חרם נשק על ישראל מאז ה-7 באוקטובר, כעת מקודם בפרלמנט ברומא מהלך שיאפשר למדינה האירופית לחדש את מכירת הנשק לישראל.

ההחלטה של איטליה יצאה לפעול בעקבות חוק מיוחד שאושר באיטליה לאחר לחמת העולם השנייה האסור למכור נשק למדינה שמנהלת מלחמה. על אף החוק המדובר, לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, הפרלמנט האיטלקי אישר החלה מיוחדת שמאפשרת להתגבר על החוק, ומאז איטליה מספקת נשק לאוקראינה באופן קבוע.

שר החוץ האיטלקי אנטוניו טיאיני (צילום: WPA Pool/Getty images)
שר החוץ האיטלקי אנטוניו טיאיני (צילום: WPA Pool/Getty images)

בתוך כך, אנריקו מאירוב, הנשיא של העמותה הדמוקרטית לידידות בין ישראל ואיטליה, פנה לשורה של חברי פרלמנט בבקשה לדרוש משר החוץ הבהרה מיידית לדבריו. כמו כן, העמותה מתכננת לפנות שר החוץ בבקשה לקדם בפרלמנט החלטה דומה לזו שהתקבלה לגבי אוקראינה, שתאפשר לרומא לחדש את מכירת התחמושת לירושלים. על רקע המתיחות, שר החוץ האיטלקי צפוי להגיע לביקור רשמי בישראל, ובמהלכו צפוי להיפגש עם מקבילו השר ישראל כ"ץ. לקראת הבירות, פנה מאירוב לכ"ץ בבקשה לבקש מטאיאני הבהרה מדויקת להצהרתו על אי מכירת הנשק לישראל. 

יצוין כי דבריו של שר החוץ האיטלקי מגיעים ברקע הבחירות למוסדות האירופאיות הצפויות להתקיים בחודש יוני. אנטוניו טאיאני מעוניין לעזור למפלגתו ה-PPE, המתמודדת בבחירות למוסדות האירופאיות, כאשר היא  נחשבת לבעלת הברית של המפלגה הסוציאליסטית הידועה בעמדתה הפרו-פלסטינית.

כאמור, שר החוץ האיטלקי וסגן ראש הממשלה אנטוניו טיאיני חשף בשישי, לאחר דרישה של הפרלמנט האיטלקי להפסיק למכור נשק לישראל נוכח המלחמה בעזה, כי מדינתו כבר הפסיקה את מכירת הנשק לישראל החל מה-7 באוקטובר. "החלטנו לעצור את משלוחי המערכות מאז ה-7 באוקטובר", אמר טיאיני וחשף את ההחלטה שנשמרה בסודיות.

מטוס אימונים מדגם לביא (צילום: מנהל הרכש במשרד הביטחון)
מטוס אימונים מדגם לביא (צילום: מנהל הרכש במשרד הביטחון)

אם האו"ם יבקש זאת, הוסיף טג'אני, איטליה תוכל לפרוס את צבאה בעזה כחלק מכוח שמירת השלום ברצועה. "בינתיים צריך לסיים את המלחמה וליצור מנהל זמני בעזה בחסות האו"ם, משימה שלדעתי צריכה להיות מובלת על ידי מדינה ערבית. בהקשר זה, אם נבקש, אנו מוכנים לפרוס את הצבא שלנו למשימה של שמירת שלום. יתרה מזאת, אנו נוכחים בשליחות יוניפיל בלבנון, יש לנו נוכחות של קאראביניירי בגדה המערבית. לאיטליה יש ידע טוב על האזור. לאחר המלחמה עלינו ליצור מדינה פלסטינית שתכיר בישראל ומוכרת על ידי ישראל. אני מתכוון לכך: בשלב המעבר אחת ההשערות היא קיום נוכחות של כוחות האו"ם שיבטיחו שלום ויציבות", אמר השר.

לפי מכון SIPRI השבדי, איטליה היתה אחראית לכ-5% מהרכש הצבאי של ישראל בעשור החולף. בין היתר, משרד הביטחון רכש מהאיטלקים 30 מטוסי אימון סילוניים מדגם אלניה אירמאקי M-346, שהחליפו את מטוסי הצוקית הישנים, וקיבלו בחיל האוויר את הכינוי "לביא", על שמו של מטוס הקרב הישראלי שבנייתו בוטלה. בנוסף, ישראל רכשה מחברת "ליאונרדו" האיטלקית גם שבעה מסוקי AW119, שהחליפן מסוקי בל 206 ישנים בהכשרת טייסי המסוקים החדשים של החיל.

בעוד שפגיעה באספקת חלפים למסוקי ומטוסי האימון, לא תשפיע ישירות על הלחימה, הרי שבספינות הטילים של חיל הים, כולל בחדשות שבהן, מדגם סער 6, מותקנים תותחים של חברת אוטו מלארה האיטלקית, המשמשים את חיל הים בתקיפות עצימות ברצועת עזה. נציין כי גם איטליה רכשה מישראל מערכות נשק אסטרטגיות: בתמורה לרכישת מטוסי אימון במיליארד דולר, רכשו האיטלקים בסכום דומה לוויין ריגול מקביל ללווייני האופק של צה"ל ושני מטוסי בקרה אווירית, מקבילים למטוסי הנחשון של חיל האוויר, שניהם מהתעשייה האווירית. מאז, הזמינה איטליה מישראל שני מטוסים נוספים בסכום של כ-550 מיליון דולר.