חברי כנסת משלוש ועדות בכנסת ביקרו אתמול (ראשון) בישובים בדואים בנגב, כדי להכיר מקרוב את המצב בשטח ולשמוע את טענות התושבים. הסיור נערך ביוזמת ארגון אג'יק-מכון הנגב, והתמקד בשני נושאים עיקריים: המחסור במיגון בישובים הבדואים והטיפול הנפשי בילדים ובבני נוער בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

במהלך הסיור, ביקרו חברי הכנסת בכפרים הלא מוכרים שבהם גרים כ-140,000 תושבים. הם פגשו משפחות שאיבדו בני משפחה במלחמה, ושמעו על הקשיים הרבים שהם מתמודדים איתם, בהם מחסור במיגון, תנאי מחיה קשים וחוסר ביטחון.

חברי הכנסת הביעו זעם על העובדה שהממשלה לא עשתה מספיק כדי לספק מענה למצוקת התושבים הבדואים. הם קראו לממשלה לתקצב מיגון נוסף לישובים הבדואים, ולדאוג לטיפול נפשי לילדים ובני נוער שנפגעו מהמלחמה.

בתום הסיור, התכנסו חברי הכנסת עם נציגי הממשלה והארגונים החברתיים. הם סיכמו כי משרד החינוך ימפה את מוסדות החינוך בנגב שטרם מוגנו, ובשיתוף פיקוד העורף ומשרד הנגב והגליל ימוגנו בתי הספר והגנים.

חברי הכנסת ירדו לנגב (צילום: אג'יק - מכון הנגב)
חברי הכנסת ירדו לנגב (צילום: אג'יק - מכון הנגב)

כמו כן, הומלץ לממש את התקציב עבור שירותים פסיכולוגים בישובים הבדואים בנגב, ואם לא ניתן לגייס פסיכולוגים בשל מחסור באנשי מקצוע, לגייס במקומם אנשי טיפול כגון מטפלים בבעלי חיים, עובדים סוציאליים קליניים וכדומה.

הסיור של חברי הכנסת הוא צעד חשוב לקידום הטיפול במצוקת התושבים הבדואים בנגב. הוא מראה כי חברי הכנסת מודעים לבעיות הקשות שהתושבים מתמודדים איתן, והם מחויבים לפעול למצוא פתרונות.

חברי הכנסת ביקרו את משפחת אלקרעאן שאיבדה ארבעה מבניה מפגיעת רקטות. ח"כ ביטון אמר: "אני משתתף בצער המשפחה שאיבדה ארבעה מבניה בשבעה באוקטובר. ראינו את הגיבורים של החברה הבדואית שנכנסו לעוטף עזה והצילו אנשים. יש לנו חוב מוסרי כלפי אלה שנהרגו כאן, ורצון לקדם את החיים משותפים". 

סלימאן אלעמור ואילן עמית, מנכ"לים שותפים בארגון אג'יק-מכון הנגב: "הסיור שנערך היום ביוזמת אג'יק-מכון הנגב, הוא המשך ישיר לוועדה המיוחדת שהובלנו והתכנסה בחודש שעבר, בנושא צמצום פערים חברתיים בפריפריה, בה הצפנו את האתגרים של החברה הערבית הבדואית בנגב בתוך המציאות הקיימת.

היום הייתה לנו ההזדמנות לא רק לדבר עליהם אלא גם להראות אותם ואנו נמשיך לעקוב ולראות כי האתגרים הללו מקבלים מענה ואנו שמחים על ההירתמות ושיתוף הפעולה של כל שלוש הוועדות ומעריכים את העבודה המשותפת של המשרדים הממשלתיים והארגונים החברתיים הרתומים לנושא ומאוד מודים לכלל יו"ר הועדות וחברי הכנסת שהשתתפו".

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל  וח"כ אברהם בצלאל יו"ר הוועדה לצמצום פערים אמרו כי לחברי הכנסת יש רצון לקדם פתרונות לטובת האוכלוסייה ביישובים הבדואים בנגב.

לדברי ח״כ יוסף עטאונה, "זה לא מובן מאליו ששלוש ועדות מתכנסות בכנסת ומגיעות לסיור. שלושת החודשים האחרונים חשפו לחברה הישראלית את מצוקת הכפרים הבלתי מוכרים בנגב שהופקרו ללא מענה מהממשלה, במיוחד בסוגיית המיגון. אנחנו מבקשים מענה מהממשלה אבל אף אחד לא לוקח אחריות על המיגון במוסדות החינוך בכפרים הלא מוכרים".

ח״כ וליד אלהוושלה הוסיף: "אף אחד מהממשלה לא הקשיב לנו בעניין המיגון. יש בנגב 140,000 תושבים ללא מיגון. שלחנו הרבה מכתבים אבל אף אחד לא הגיב לנו.

המדינה חייבת לשנות מדיניות כלפי הבדואים. אנחנו רוצים לחיות פה בכבוד ולהביא לשגשוג גם בנגב". עוד התייחס לנושא הריסת הבתים ואמר:  "אי אפשר להרוס בלי לתת חלופות דיור. אני מקווה שהמסר יעבור לראש הממשלה שטרם ביקר בישובים הבדואים בנגב שספגו אבדות קשות".

ח"כ אלון שוסטר תושב הנגב אמר כי  החוסן של מדינת ישראל והאם החברה הישראלית יכולה לתת תחושת בית לערבים שחיים איתנו יבחן כאן.
בישיבה השתתפו נציגים ממשרד החינוך, ממשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, נציגים מפיקוד העורף ועוד שהקשיבו לטענות התושבים.

לבקשת יושבי הראש של הוועדות, משרד החינוך ימפה את מוסדות החינוך בנגב שטרם מוגנו ובשיתוף פיקוד העורף ומשרד הנגב והגליל ימוגנו בתי הספר והגנים.

עוד ביקשו יושבי הראש לממש את התקציב עבור שירותים פסיכולוגים בישובים הבדואים בנגב, ואם לא ניתן לגייס פסיכולוגים בשל מחסור באנשי מקצוע, לגייס במקומם אנשי טיפול כגון מטפלים בבעלי חיים, עובדים סוציאליים קליניים וכדומה. עוד קראו ח"כ דלל, ביטון ובצלאל לדאוג לכך שבתקציב 2024 יתוקצבו מיגוניות נוספות לתושבי האזור.