לרגל יום השואה הבין-לאומי, נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח היום (רביעי) את ילדי ״הקינדר טרנספורט״, משלוחי הצלת הילדים שהוברחו מגרמניה הנאצית לאחר ליל הבדולח ובכך ניצלו. 

באירוע נכחו תשעה שורדי שואה, שנשלחו כחלק ממבצע ההצלה וקיבלו אותות הוקרה מנשיא המדינה ורעייתו ומיו״ר מצעד החיים העולמי, שמואל רוזנמן. הנשיא הרצוג הודה לניצולי השואה על תרומתם ואמר: ״‏האירוע הזה מרגש במיוחד. זה מרגש לראות ניצולים אחרי 85 שנה, זה מרגש לשמוע את הסיפור האישי של כל אחד ואחד מכם, והסיפור הציוני של כל אחד ואחד מכם, אבל זה מרגש במיוחד, בגלל התקופה שאנחנו נמצאים בה. 

כשאני מסתכל עליכם אני אני יודע שנצח ישראל לא ישקר! ושעם ישראל חי! זה מאוד מרגש אותי לחשוב על ההורים שלכם, שלקחו החלטה דרמטית. הם לא ידעו מה יהיה, לא הייתה שום יכולת לצפות את העתיד. אבל, הם החליטו לשים אתכם על הרכבת, ובכך הצילו את חייכם, ואיפשרו לכם לבנות חיים מדהימים עם הדורות הבאים. כל אחד ואחת מכם בפני עצמו, הוא סיפור מופלא.

זה מרגש שבניתם לעצמכם חיים במדינה הזו, בארץ זרה, והמשכתם הלאה. חזרתם למולדת. 

אבל, זה גם שינוי עצום בחיים. זה מרגש אותי שהשגריר של גרמניה נמצא פה- סטפן זייברג שהוא דובר עברית רהוטה, ומבטא בצורה יוצאת דופן בחודשים האחרונים את השינוי העמוק שעברה גרמניה, כשהיא ניצבת לצידנו במערכה כבדה שאנחנו נמצאים בפניה. 

‏זה מרגש לראות את ארגון ׳מצעד החיים׳ שמנחיל את הסיפור מדור לדור בצורה כל כך עוצמתית במצעדי החיים השונים, וכמובן גם בפרויקטים מהסוג הזה- שמספרים נגזרות של הפרק העצום הזה בהיסטוריה, ומנכיחים לכולנו את עוצמת הזוועה מצד אחד, ואת העובדה שמדובר גם בחיים מצד שני".

יצחק הרצוג עם ״ילדי הקינדר טרנספורט״ (צילום: חיים צח, לע''מ)
יצחק הרצוג עם ״ילדי הקינדר טרנספורט״ (צילום: חיים צח, לע''מ)

מרים בית תלמי שפירו, ניצלה גם היא במסגרת משלוחי הצלת הילדים. מרים היא תושבת קיבוץ זיקים ושרדה את הטבח הנורא של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר: ״לא פחדתי. אני לא יודעת מה זה פחד. אני כבר רגילה. למחרת הטבח נתנו לי חצי שעה לארוז לפני הפינוי ופתאום היה לי דה ז'ה וו. עמדתי שם, אישה בת 88 מחוץ לבית שלה, ופתאום נזכרתי בילדה בת ה-3 שהייתי. לא זכרתי את הדברים האלה לפני כן, את תחושת הפליטות, אבל פתאום חזרתי למקום שממנו באתי. וזו הפעם השנייה שאני עוזבת את הבית שלי״. כבר יותר מחודשיים שמרים נמצאת בבית מלון במעלה החמישה: "אני מקווה שנוכל לחזור כבר בקרוב. הבית לא נפגע, ואפילו העץ ששתלתי בחצר שבועיים לפני המלחמה – שרד״.  מרים דיברה באירוע כנציגת השורדים ואמרה כי ילדי הקינדרטרנספורט חיכו שנים כדי שיכירו בסבל שעבר עליהם״.

בסיום האירוע הנשיא החליט להפתיע את המשלחת ולהציג בפניהם את שרת החוץ של הולנד שהגיעה לפגישה מדינית עם הנשיא.