בצל המגעים לעסקת שבויים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר היום (חמישי) כי "אם ארצות הברית וגורמים נוספים במערב ילחצו את קטר לקיר ויגידו לה 'ההישג הנדרש זה להחזיר את כל החטופים כאן ועכשיו', כולל הוצאת חמאס מרצועת עזה, הדבר הזה יכול לגמור את המלחמה מחר בבוקר עם 100 אחוז מהישגיה".

ב"וועידת הביטחון של ישראל - מצב מלחמה" של תנועת הביטחוניסטים, אמר בנוסף סמוטריץ': "קטאר כרגע היא גורם מעודד טרור, מממן טרור, דוחף טרור שמשחק משחק כפול על כל המגרש הרבה מאוד אינטרסים כלכליים מערביים שגורמים ליחס המערבי הצבוע לקטאר. היום קטאר היא הגורם המעכב ביותר את החזרת החטופים הישראלים. אנחנו יכולים לקבל מחר בבוקר את 136 החטופים הישראלים לו קטאר מציבה אולטימטום חד משמעי לחמאס, הוא עומד דום מצדיע ומחזיר מחר את כל החטופים".

ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)
ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)

"לו העולם המערבי מציב אולטימטום לקטאר היא עושה את זה. לקטאר יש אינטרס מובהק לשמר את חמאס, את השרידות והמשילות שלו בעזה ומחוצה לה ביום שאחרי והיא עושה הכל כדי להכשיל את המאמצים של מדינת ישראל להשיג את יעדי המלחמה שזה להשמיד באופן מוחלט את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס . קטאר בשיתוף פעולה עם חמאס משמרת את החטופים כקלף מיקוח, כמגן חי כמשהו שאמור לעצור את המלחמה ולשמר את שלטון חמאס והקשר שלנו איתם משרת את זה".

"ארה"ב יכולה לייצר נזק בלתי הפיך לקטאר ואני אומר את מילותיי בזהירות. אם גורמים נוספים במערב ילחצו על קטאר להחזיר את כל החטופים כאן ועכשיו ולהוציא את חמאס מעזה הדבר הזה יכול לגמור את המלחמה מחר בבוקר עם 100 אחוז מהישגיה. קטאר לא עושה את זה בכוונה. יש אמירה חד משמעית בקבינט שקטאר לא תהיה מעורבת ברצועה ביום שאחרי המלחמה. אני מקווה שכולנו נחזיק בעמדה הזאת ולא יהיה בה כרסום. עמדתי מתחילת התהליך הייתה שקטאר לא צריכה להיות ציר או מתווך. עשינו זאת לא מעט שנים ומתברר שזאת טעות קשה. יבואו הימים שצריך לתחקר את הההתנהלות של כולנו בשנים האחרונות. אני חושב שטעינו מאוד במדינה וכמערכת ביטחון בהסתמכות על הקטארים אני חשבתי שצריך לנתק את הקשר איתם ושהקשר היחידי שלנו מולם צריך להיות לחץ עליהם".

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

על סוגיית "היום שאחרי" בעזה אמר: "זה יחייב שליטה ישראלית ארוכת טווח בעזה- בטחונית ואזרחית. או שאנחנו שולטים בעזה או חמאס. אנחנו שולטים צבאית ואזרחית באמצעות גורמים מקומיים לא חיילי צהל יפתחו סתימות בעזה. אין אופציה אחרת או שליטה ישראלית או שליטה של חמאס. אין שליטה ישראלית צבאית ואזרחית לאורך זמן בלי נוכחות אזרחית כי יקומו ארבע אמהות, שלושה אבות, שני לוחות הברית ובסוף נברח כמו שברחנו מכל מקום אחר. תהיה נוכחות ישרלאית ברצועת עזה. יהיה שלטון צבאי ואזרחי בעזה, אם לא נהיה בעזה לא נהיה".

ברביעי האחרון הממשלה בדוחא תקפה את ראש הממשלה נתניהו על הביקורת שהשמיע נגד קטאר בפגישה עם משפחות חטופים מוקדם יותר השבוע. "אנחנו מגנים בחריפות את דברי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נגד קטאר", מסר דובר משרד החוץ של קטאר מאג'ד אל-אנסארי. ינוי דברי נתניהו הגיע לאחר שדובר משרד החוץ הודה כי "במשך חודשים דוחא מנהלת דיאלוג שוטף עם הצדדים, כולל ישראל, בניסיון לגבש מסגרת לעסקת חטופים חדשה". עוד הוסיף הדובר כי אמירותיו של נתניהו הן "חסרות אחריות והורסות את הסיכוי להביא לעסקה". בנוסף, הדגיש: "נתניהו פוגע במאמצי התיווך - מעדיף פוליטיקה לעומת הצלת חיים".