ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הלילה (בין חמישי לשישי) לחברי הקבינט המדיני ביטחוני את "תכנית היום שאחרי חמאס". עיקרי התכנית עוסקים במישור האזרחי ובזהות הגוף האחראי על כך, פירוז הרצועה וחופש הפעולה שיישמר לצה"ל בה. 

לאחר הפיגוע: הממשלה החליטה לאשר אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון
סודות הרשת נחשפים: בן גביר, נתניהו וגנץ נלחמים על דעת הקהל - אלו התוצאות

"ישראל תשמור על חופש פעולה מבצעי בכל רצועת עזה, ללא הגבת זמן, לצורך מניעת התחדשות הטרור וסיכול איומים מעזה", נכתב בתחילת המסמך. כמו כן, צוין כי "מרחב האבטחה שמוקם ברצועת עזה בשטח הגובל עם ישראל יתקיים כל עוד קיים בו צורך ביטחוני". 

פעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בנוגע לאזור מעבר רפיח, נכתב כי ישראל תפעל למניעת העברת תחמושת לשטח הרצועה. עם זאת, נראה כי נתניהו מנסה בסעיף זה להתחמק מהתייחסות ברורה לאפשרות של פעולה משמעותית עתידית באזור: "ישראל תקיים 'סוגר דרומי' בגבול עזה-מצרים, לצורך מניעת התעצמות מחדש של גורמי טרור ברצועת עזה.

'הסוגר הדרומי' יפעל, ככל הניתן, בשיתוף פעולה עם מצרים ובסיוע ארה"ב, ויתבסס על אמצעים למניעת הברחות ממצרים הן בתת-הקרקע והן מעל הקרקע, לרבות במעבר רפיח.

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף, יתקיים פירוז מוחלט ברצועת עזה מכל יכולת צבאית, מעבר לנדרש לצרכי שמירת סדר ציבורי. האחריות למימוש יעד זה ולפיקוח על קיומו בעתיד הנראה לעין מסורה לישראל".

המישור האזרחי
עוד מציין ראש הממשלה כי יפעל לכך שהניהול האזרחי והאחריות לסד הציבורי ברצועה יתבססו על גרומים מקומיים בעלי ניסיון ניהלו, שאינם מזוהים עם מדינות או גופים שתומכים בטרור. כמו כן, תתקיים תכנית מקיפה בכל מוסדות הדת, החינוך והרווחה ברצועת עזה.

בנוסף, נתניהו מדגיש כי ישראל תפעל על מנת להביא לסגירת אונר"א, שחלק מפעיליה לקחו חלק בטבח הרצחני בחודש אוקטובר האחרון: "ישראל תפעל להפסקת פעילות אונר"א ברצועה ולהחלפתה בסוכנויות סעד בינלאומיות אחראיות".

בחר לפרסם את המתווה בליל חמישי(צילום: Marc Israel Sellem/Jerusalem Post)
בחר לפרסם את המתווה בליל חמישי(צילום: Marc Israel Sellem/Jerusalem Post)

בסיום המסמך, הביע נתניהו פעם נוספת את התנגדותו להקמת חד צדדית של מדינה פלסטינית: "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים. הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים. ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזו בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום". 

חופש פעולה? כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
חופש פעולה? כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

לפני שבוע חשף ג׳קי חוגי ב"מעריב" את תכנית המובלעות הנשקלת בישראל ליום שאחרי המלחמה. הרעיון מבוסס על שיתוף פעולה ישראלי עם נציגים מקומיים. הוא מדיר את שתי הסמכויות הגדולות של העם הפלסטיני – חמאס והרשות הפלסטינית, ואינו מעניק להם מקום בניסוי. דיפלומטים ערבים הבקיאים בפרטים מספרים, כי בימים אלה מחפשים עזתים שיסכימו לשתף פעולה בפרויקט הראשון.

על הנייר זה נראה מבטיח. נבנה אותם מחדש, מה כבר יכול להשתבש. אך ברגע שיתחיל הביצוע, יושלך למשחק קלף שלא הכרנו: המציאות. מהרגע הראשון יוכרזו המובלעות הללו אזורים עוינים על ידי חמאס, ואותם מנהיגים מקומיים יוקעו כמשתפי פעולה.