שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לפתיחת מחסומים ביהודה ושומרון. השר טען כי החלטת הדרג הצבאי לפתוח את המחסומים עומדת בסתירה למדיניות אשר הוחלטה בישיבת הקבינט האחרונה.

השר סמוטריץ׳ כתב: ״בדיון הקבינט האחרון עלתה לדיון היערכות פיקוד מרכז לקראת הרמדאן והוצגו על ידי שתי תפיסות: זו של הקונספציה הישנה המובילה את הפיקוד הבכיר בצה"ל, ולפיה מדינת ישראל נכנסת לכוננות ספיגה בכל שנה ברמדאן, ובכדי לנסות למנוע פיגועים מעניקה "הקלות" לפלשתינים בשטח בדרך של הסרת מחסומים וכו'. תפיסה זו מייצרת באופן אבסורדי יותר נקודות חיכוך ומפגש ויותר הזדמנויות למפגעים פוטנציאלים לבצע את זממם. מנגד, הצגתי את תפיסתי ההפוכה שנועדה לשים קץ להפיכת הרמדאן לחודש של רצח יהודים וטענתי שברמאדן צריך לייצר 'הכבדות' ולא הקלות. קרי, להאיץ מאוד את לחץ הסיכולים ולחזק את מאמץ ההגנה באמצעות הוספת מחסומים וסגירת צירי התנועה הראשיים לתנועת פלשתינים בכדי לצמצם את מרחבי ההזדמנות לביצוע פיגועים״.

״בדבריך בסיכום הדיון אימצת באופן מלא את העמדה שלי והנחית את צה"ל להציג בדחיפות תכנית להוספת מחסומים וסגירת צירים בכדי לצמצם את ההזדמנויות ולהקשות על ביצוע פיגועים. דבריך אלו אף הופצו בסיכום הדיון הכתוב. למרות זאת, אתמול התבשרו תושבי השומרון כי בכוונת פיקוד מרכז לפתוח לתנועה לראשונה מאז תחילת המלחמה את צומת ג'ית ולאפשר כניסה ויציאה חופשיים משכם לכביש 55 בואכה קלקיליה וטול-כרם. בכל הכבוד מדובר בהחלטה הזויה ומופקרת שמסכנת את המתיישבים באופן מידי. מדובר בציר ששימש לא פעם לפיגועים קטלניים שעלו בחיי אדם. פתיחת מחסום כ"מחווה" ו"הקלה" לרגל הרמדאן זה הכי ה - 6 באוקטובר שיש. הכי המשך הקונספציה הישנה והמסוכנת. אין מנוס מלומר זאת, הדם שיישפך חלילה יהיה על ידיו של מי שקיבל את ההחלטה חסרת האחריות הזו״, הוסיף.

חיילים סמוך למחסום חווארה (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
חיילים סמוך למחסום חווארה (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

לדבריו, ״הוא יהיה גם על הידיים של דרג מדיני שלא מסוגל לאכוף מינימום של הוראותיו ומדיניותו על הדרג הצבאי. בפיקוד הבכיר של צה"ל יש כנראה מי שחושבים שישראל היא צבא שיש לו מדינה ולא מדינה שיש לה צבא, ולכך לא ניתן להסכים. אם אין ערך לדיוני הקבינט, צה"ל אינו מציית להנחיות הדרג המדיני שניתנות בהם ולך כראש ממשלה אין דרך לאכוף זאת אז באמת שאין ערך לדיוני הקבינט. בטל את דיוני הסרק האלה ותחסוך לכולנו זמן יקר״.

לסיום כתב השר סמוטריץ׳: ״אני דורש כי המחסום הנ"ל יישאר סגור וכי תעמוד על כך שתוצג לנו עוד הערב תכנית להידוק ההגנה בישובים והצירים באמצעות הוספת מחסומים וסגירת צירים כפי שהנחית בדיון הקודם״.

ראשי המועצות בשומרון, יוסי דגן ועוזאל ותיק יצאו היום בקריאה נחרצת לבטל את ההחלטה לפתוח דרכי גישה נוספות מהעיר שכם. לדבריהם "אסור לפתוח את המחסומים הבטחוניים, בוודאי לא בזמן המועד לפורענות של הרמאדן".