מספר מהלכי חקיקה שנועדו להכיר ולתת זכויות לקרובים הנותרים עם השכול לאחר שיקירם נפל, מקודמים ע"י גורמים שונים בתקופה האחרונה. נזכיר, שבשבוע שעבר מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק "משפחות חיילים שנספו במערכה".

החוק החדש מכיר במי שהייתה מאורסת לנספה ביום מותו והוכיחה שהייתה להם כוונה להינשא. ארוסת חלל תהיה זכאית לתגמול חודשי במשך 5 שנים וכן סיוע במימון לימודים אקדמאים וסיוע נפשי לתקופה של 10 שנים ממועד הפטירה.

בכלל זה גם ארוסות של שוטרים, סוהרים, אנשי משמר הכנסת, עובדי שירות הביטחון ואנשי הג"א שנפטרו במסגרת תפקידם, וכן לארוסות חללי פעולות איבה. לאור החקיקה הזו, נודע למעריב שבכוונת ארגון אלמנות ויתומי צה"ל לפנות לציבור ארוסות החללים להצטרף אליהם לארגון בתקופת ההכרה, שהיא כאמור 5 שנים.

לצד החוק הזה, שכאמור כבר עבר בקריאה שלישית, מקודמת יוזמה פרטית נוספת לתיקון החוק הקיים, ע"י האב השכול איציק בונצל, שבנו עמית, לוחם סיירת צנחנים בן 22 נפל בלחימה בעזה. על היוזמה בירך ראש הממשלה נתניהו וחבר הכנסת מהליכוד משה סעדה הצטרף לסייע. חשוב להבין, החוק הקיים, חוק "משפחות חיילים שנספו במערכה" קיים מאז 1950 ואינו מעניק זכויות בדמות קצבאות, לאחים שכולים וליתומי צה"ל בוגרים.

הצעת החוק החדשה באה לתקן זאת והיא אמורה לעלות להצבעה כהצעת חוק ממשלתית במועד סימלי ומכוון. הכוונה היא שהצבעה על הקריאה הראשונה תתקיים עד יום הזיכרון לכל המאוחר. בנוסף לאלה, השבוע צפויה לעלות לוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק מטעמו של הח"כ מתן כהנא שמתמקדת בזכויות יתומי צה"ל שהם מעל גיל 21 וישנן יוזמות חקיקה נוספות. 

יותר מחמישה חודשים חלפו מבוקר השבת השחורה של 7 באוקטובר, למשפחת השכול נוספו מאז כ־700 אלמנות ויתומי צה"ל. לצד צה"ל ומשרד הביטחון, גם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מלווה ותומך במשפחות שנותרו באבלן. הארגון צפוי עוד ללוות את היתומים והאלמנות שנים רבות קדימה. הארגון מקיים מפעלים ופעילויות לאורך השנה, מספק תמיכה רגשית וסיוע, וכן פועל מול משרד הביטחון, הממשלה והכנסת בייצוג צרכי האלמנות והיתומים.

מנכ"ל הארגון שלומי נחומסון ויו"ר הארגון תמי שלח, שלחו היום מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובו בקשה מהשר, לקיים עמו פגישה דחופה בעניין הרפורמה במערך הזכויות של אלמנות ויתומי צה"ל.

במכתב כתבו שלח ונחומסון: "דומה כי אין נושאים רבים אשר הקונצנזוס לגביהם כה רחב כחבות החברה בישראל לנופליה ולשאריהם. החברה הישראלית כולה, זוכרת ומוקירה את המחיר הבלתי נתפס שנדרשו לשלם האלמנות והיתומים אשר איבדו את יקיריהם. על אף חיבוקה החם של החברה והתחייבויות המדינה לדאוג לשארים, נותרה החקיקה המסדירה את מעמדם וזכויותיהם של האלמנות והיתומים ללא עדכון ובאופן המנציח את עוולות העבר".

נחומסון ושלח טוענים שעל רקע אירועי 7 באוקטובר והמלחמה המתנהלת,הצרכים בתיקוני החקיקה הפכו לאקוטיים. לדבריהם משרד הביטחון החליט לקדם שורת תיקונים משמעותיים בחקיקה הקיימת, המסדירה את מעמדם וזכויותיהם של אלמנות ויתומי צה"ל וכוחות הביטחון. 

עוד נכתב: "הרפורמה המקודמת נושאת השפעות תקציביות, המחייבות את מעורבותו והסכמתו של המשרד בראשותך. משום כך אנו מבקשים להיפגש עימך בדחיפות ולהציג בפניך את הצרכים של האלמנות והיתומים וכן לדון בתיקוני החקיקה שיקודמו במסגרת הרפורמה".