כ-30 קצינים ומפקדים פרסמו מכתב הקורא כי מתווה הגיוס הקיים הוא "סכנה ביטחונית חמורה לעם ולהמשך המלחמה", כך דווח היום (שלישי) לראשונה ב"הארץ". המכתב מיועד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר הביטחון, יואב גלנט, לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני, ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, יולי אדלשטיין, ולראש המל"ל, צחי הנגבי.

"נראה כמו ד"ש מסער": בממשלה זועמים על היועמ"שית, שנפגשה עם נתניהו ולוין

"אנחנו, מפקדים במילואים, ביחידות שדה ובמטות, מבקשים לחזק את ידיכם, לדרוש את עזרתכם ולהתריע מפני איום בטחוני מתקרב", כך נפתח המכתב, בו הם מבהירים כי למרות הביקורת "אנחנו נגיע לכל מקום שנדרש, בכל עת שתידרש, ואנחנו נוביל וננהיג את חיילינו לעשות כמונו".

המפקדים מזהירים כי מתווה המילואים החדש, שלפיו "תוכפל ואף למעלה מכך כמות ימי המילואים של חיילינו, מ-18 ל-42 ימי מילואים בשנה, ועד 55 ימים מילואים לקצינים בשנה" ובנוסף, "גיל הפטור מהמילואים הוארך בחמש שנים, עד גיל 52 , ופורסם כי נשקלת האפשרות להפעיל צו 8 בקלות רבה יותר, זאת במקביל לחוסר הנכונות של הדרג המדיני לפעול לכך שתוגדל כמות המשרתים, על מנת שיגויסו לצבא ציבורים אשר היום אינם לוקחים חלק בהגנת המדינה".

במכתב הם דורשים מ"האנשים האחראים מכוח החוק ומתוקף סמכותכם על הפעלתנו בשגרה ובחירום, לעמוד איתן ולמנוע כל מתווה גיוס אפלייתי ופוגעני מעין זה. דברים חייבים להיאמר, וזעקת חיילינו חובה שתשמע: מתווה המילואים המתוכנן הוא אי-שיוויוני בצורה קיצונית, ומנסה לפתור את הצורך בחיילים נוספים בצורה הקלה ביותר עבור הפוליטיקאים – הגברת העומס על המעט שכבר משרתים".

המפקדים ממשיכים להתריע כי "המתווה מערים קושי עצום על חיילינו, וכתוצאה מכך גם עלינו, המפקדים. אנו מתריעים שתחת המתווה החדש צה"ל כבר לא יהיה צבא העם" וכי "זהו מתווה שיעצים מאוד את אי הצדק וחוסר השוויון, וינציח אפליה חמורה בין דם לדם".

הם מלינים על "חוסר הצדק ואי השוויון זועקים לשמיים בהתייחס לעובדה שיש ציבורים שלמים בישראל שלא משרתים בכלל, ובמסגרת 'חוק הגיוס' המתוכנן אמורים לקבל פטור מהמדינה, מעוגן בחוק, משירות צבאי או אזרחי". החשש הוא כי "מערך המילואים לא יוכל לעמוד בדרישות, עד כדי קושי באיוש משימות. אנחנו דורשים מכם לשנות את חוק הגיוס, ואת מתווה במילואים בתוכו, באופן כזה שתהיה בו חלוקה שיוונית בנטל השירות הצבאי, הלאומי והאזרחי".

יאיר לפיד על חוק הגיוס (צילום: דוברות ח"כ)

המתווה חייב, לטענת המפקדים והקצינים החתומים על המכתב, "להבטיח כי כלל הציבורים בישראל יסכנו את חייהם ויתרמו למדינה באפיקים מגוונים, ושלא נהיה אנחנו ובעיקר חיילינו אלו הנושאים לבדנו בעול".

לסיום המכתב, הם מסכמים: "אנחנו מבקשים להודיע ולהתריע כי המתווה המוצע פוגע בביטחון המדינה באופן חמור. הפגיעה האנושה בעקרון צבא העם, הגברת השחיקה, המכה למוטיבציה, הפגיעה בסד"כ וביכולות הביצוע - הכל מונח לפניכם. לא תוכלו לומר "לא ידענו". אנחנו סומכים עליכם שתעשו את הדבר הנכון עבור המדינה ובטחונה".

כזכור, הצעת החוק כוללת, בין השאר, קביעת מכסות גיוס בידי הכנסת, טווח זמן של שנה לעמידה במכסות אלה והארכה במידת הצורך. אי־עמידה ביעדים לגיוס חרדים תגרור סנקציות כלכליות, שייכנסו לתוקף בעוד שלוש שנים ובאופן יחסי לעמידה ביעדים. 
 
סעיף נוסף, המדבר על העלאת גיל הפטור ל־35, מחולל סערה בממשלה. זאת, בעוד הדרג המקצועי במשרד האוצר ממודר לגמרי מהמגעים בעניין. בכירים באוצר העבירו מסר לממשלה, שלפיו אם העלאת גיל הפטור ל־35 תאושר, זה יהיה “אסון כלכלי”, שיקשה על שילוב חרדים בשוק התעסוקה. הדרג המקצועי באוצר מגבש חוות דעת חריפה נגד החלטת הממשלה המסתמנת בסוגיה זו.

לדברי גורמים כלכליים בכירים, דחיית גיל הפטור תגזור אי־יציאה לעבודה של כ־200 אלף גברים חרדים, באופן שיפגע בכלכלת ישראל באופן קשה מנשוא. “תעסוקת גברים חרדים היא כבר היום האתגר הכלכלי הגדול ביותר של ישראל. העלאת גיל הפטור תתקע מקלות בגלגלים ותפגע במצב עוד יותר".