"לא חצינו גבול, הציבור ממושמע": האלוף (מיל') יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, התראיין היום (רביעי) לעמית סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על רקע ההפגנות שנערכו אתמול בירושלים בדרישה לשחרור החטופים ובקריאה לבחירות עכשיו. גולן טוען לאלימות משטרתית וקרא למשטרה: "קורא לנציבי משטרת ישראל, צייתו לחוק ולא לפקודות של העבריין המורשע ששולט בכם היום". עוד התבטא באשר לגינויים של השרים מהמחנה הממלכתי.

ראש השב"כ מזהיר לאחר המחאה בירושלים: "עלולה להוביל למחוזות מסוכנים"
"סימן ההיכר של הנאצים": ההתבטאות הבלתי נתפסת של יאיר נתניהו

הוא הגיב לדבריו של השר חילי טרופר ("המחנה הממלכתי"), שכתב כי "המחאה האלימה עלולה לפרק את ישראל", ואמר: "חילי טרופר כנראה לא חי פה, מנותק מהמציאות. כנראה צריך לחלץ אותו מאיזה כוכב לכת עליו הוא נמצא. מה שקורה פה באמת זו ממשלה פשוט מסוכנת לביטחון ישראל, שהוא שותף לה", והוסיף: "מדינת ישראל תקועה, חילי טרופר שותף לתקיעות הזו".

אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)
אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)

הוא התייחס למחאה וגם לכך ששר החקלאות אבי דיכטר ("הליכוד") יודע כי מדובר ב"ממשלה עבריינית", לטענתו: "הציבור יוצא לרחובות ואומר 'אני לא מוכן יותר'. מה שמשחק לידיים של חמאס זה העובדה שמדינת ישראל נלחמת ללא מטרות מלחמה, גם לזה שותף דיכטר. הוא יודע טוב מאוד שזו ממשלה עבריינית, שאסור להילחם ללא מטרות מלחמה, הוא יודע טוב מאוד שאי אפשר גם לחסל את חמאס וגם לשחרר את החטופים. הוא יודע טוב מאוד שאם נחסל את חמאס כמו שראש הממשלה מתהדר בזה, אין אף אחד שישלוט ברצועת עזה, יהיה לנו שם כאוס בלתי נסבל וטרור שילך ויתגבר מתוך קבוצות קיצוניות הרבה יותר מחמאס".

כאמור, השר חילי טרופר כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "המחאה האלימה אמש עלולה לפרק את ישראל. שכל אחד יחשוב כיצד הוא היה מגיב, אם התקפה כזו על אב שכול הייתה מגיעה מצד אחר של המפה הפוליטית. האם הייתם שותקים? האם זו האלטרנטיבה שאתם מציעים לחברה הישראלית? מי שרוצים להעמיד אלטרנטיבה להנהגת המדינה, לא יכולים להיות תמונת מראה שלה".

רונן בר, המחאות בירושלים (צילום: אבשלום ששוני,חיים גולדברג)
רונן בר, המחאות בירושלים (צילום: אבשלום ששוני,חיים גולדברג)

בתוך כך, לאחר שענה כי הוא סומך על ראש השב"כ, רונן בר, סגל שאל את גולן על התגובה בה אמר כי "מדובר במגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם", ונשאל האם הם כמפגינים חצו גבול. גולן ענה: "אני חושב שלא".

הוא הסביר: "הייתי שם. ביום ראשון, שני, אני לא יודע על מה המשטרה מדברת, על מה ראש השב"כ מדבר. לא ראיתי חריגה, ראיתי ציבור ממושמע. יותר מרונן בר, עם ניסיון נרחב בהתמודדות עם אלימות מחאתית של גורמי ימין קיצוני וימין לא כל כך קיצוני ביו"ש לאורך הרבה מאוד שנים, אני אומר לך - מה שאני פגשתי לאורך השנים זו אלימות מטורפת, מה שאני רואה בהפגנות שמתקיימות בימים האלה זה ציבור ממושמע, ציבור שומר חוק, ציבור שמביע את המחאה שלו כי נמאס לו. בוושינגטון עלו על הקפיטול, פה על מה אנחנו מדברים? ציבור סופר ממושמע. אני נגד כמובן אירועים שהם אלימים, המחאה חייבת להישאר לא אלימה".

הפגנה נגד הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עם זאת, הוא טען, כי מתרחשת אלימות משטרתית: "כמי שנמצא שם, מה שאני בעיקר פוגש זה אלימות משטרתית מטורפת, בלי שום קשר למה שעושים המפגינים. זה דבר מסוכן ביותר. אני פונה לנציבי משטרת ישראל, תהיו אתם אנשים שומרי חוק ולא אנשים שמצייתים לעבריינים המורשע איתמר בן גביר שאתם מנסים להתחנף אליו, זה מה שמסוכן. אני מטיף כל הזמן למחאה בלתי אלימה, 99.9 אחוזים מהמפגינים לא אלימים, שומרי חוק, מצייתים לשומרים, מקיימים יחסים טובים מאוד עם השוטרים בשטח. לצערי יש פה יותר אלימות משטרתית מאשר אירועים חריגים שאיזה חמום מוח יזם אותם. אני קורא לנציבי משטרת ישראל, צייתו לחוק ולא לפקודות של העבריין המורשע ששולט בכם היום".

הוא הוסיף כי לטענתו "אנחנו חיים בתרבות של שקר וכזב, יש פה ממשלה שקרנית שהיא פשוט פוגעת יום יום בביטחון ישראל - היא מסוכנת לעתידנו", ואמר: "הממשלה הזו לא מביאה לשחרור החטופים, לא מביאה לסיום הלחימה בעזה, בצפון, גוררת את ישראל לסיכון בלתי מתקבל על הדעת של פתיחת זירה צפונית, זירה איראנית ופתיחת זירה נוספת ביו"ש. אין שום תקווה, אין שום אסטרטגיית יציאה מהמלחמה הזו, אין שום יעדים מדיניים למלחמה, אין עסקת חטופים - אין כלום".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm