ראש השב"כ רונן בר התייחס הבוקר (רביעי) באופן חריג למחאה הסוערת שהתקיימה אמש מול משכן הכנסת ומעון ראש הממשלה בירושלים.

בר אמר כי "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים.ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".

רונן בר ראש השב''כ (צילום: יונתן זינדל)
רונן בר ראש השב''כ (צילום: יונתן זינדל)

בתוך כך, המערכת הפוליטית סוערת גם היא לאחר המחאה אמש. השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) אמר הבוקר (רביעי) כי "המחאה האלימה אמש עלולה לפרק את ישראל". גם שר התקשורת שלמה קרעי הגיב ואמר כי "מדובר באותם פורעים מה-6 באוקטובר שכמעט גמרו את המדינה".

השר טרופר הדגיש כי "המחאה היא ביטוי נוסף לרוח הרעה שהחלה מנשבת כאן וניתן למצוא אותה גם בשפתו של אחד מראשי המחאה שקבע, שגנץ ואייזנקוט אחראים למותם בייסורים של החטופים והחטופות ואז תקף באופן אישי ונמוך את אייזנקוט, שאיבד את בנו תוך כדי מלחמה". לדבריו, "שכל אחד יחשוב כיצד הוא היה מגיב, אם התקפה כזו על אב שכול היתה מגיעה מצד אחר של המפה הפוליטית. האם הייתם שותקים? האם זו האלטרנטיבה שאתם מציעים לחברה הישראלית? מי שרוצים להעמיד אלטרנטיבה להנהגת המדינה, לא יכולים להיות תמונת מראה שלה".

בני גנץ וחילי טרופר בצעדת משפחות החטופים (צילום: דוברות בני גנץ)
בני גנץ וחילי טרופר בצעדת משפחות החטופים (צילום: דוברות בני גנץ)

המחאה נגד הממשלה בסמוך לכנסת (צילום: גיל לוין)
המחאה נגד הממשלה בסמוך לכנסת (צילום: גיל לוין)

עוד ציין כי "אני לא מרגיש חלש או מפוחד. נדמה לי שעמדתי בחיי מול מספיק מחבלים במרחק של הלבן בעיניים, ולהבדיל, התמודדתי עם כמה קשיים ואתגרים בחיים, כדי שלא יישאר בי פחד עבור יריבים פוליטיים. נדמה לי שעברתי כמה דברים בחיים בכלל, ובשדה הפוליטי בפרט, כדי שאדע שלא מדובר בחולשה. זו פשוט לא דרכי. ככה בהיר, פשוט ולגמרי חזק ובטוח. אני לא שונא. אני לא מתיז רעל ואני משתדל שלא לגדף את מי שחושב אחרת ממני".

טרופר קבע כי "להוות אלטרנטיבה משמעותה להציע משהו אחר לחברה הישראלית. זה יהיה עצוב מאוד אם האלטרנטיבה תהיה לא יותר מחיקוי דהוי או תמונת מראה של הצעת הרעל שמוצעת בחלקים מהצד הפוליטי היריב. נשבר הלב על הלוחמים שמחרפים את נפשם בעזה, ואם מתעדכנים בחדשות, שומעים שהעם ששלח אותם שוב נקרע מבפנים. אם איננו רוצים שהמדינה שלנו תטבע בשפת ביבים, באלימות ובים של שנאה, אז ראוי לעמוד מול מי שמטביע אותנו, בלי קשר למחנה ממנו הוא מגיע. שנאה היא שנאה. אלימות היא אלימות. למחלוקות ולמחאה יש כמובן מקום אבל לאפשרות של שנאה ופילוג אין הרבה קונים בחברה הישראלית. האפשרות להציף את הרחובות בשנאה אל מול השנאה שזורמת בחלק מהאוחזים בשלטון, היא אפשרות רעה מאוד".

"הכאבים עצומים וגם הזעם מצטבר. יש סיבות רבות לכעוס, אבל אין סיבה לחזור לשפה ולהתנהלות שהיו כאן עד ה-7 באוקטובר. רוב העם, לא משנה מה עמדותיו הפוליטיות, לא רוצה לחזור לשם. לא מוכן לאפשר שוב לקיצונים לנהל את החברה הישראלית. הם כבר שברו אותנו מבפנים. עכשיו אנחנו רוצים לקום. ביחד", סיכם.

הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

השר קרעי צייץ בחשבון ה-X שלו וכתב: "מה שקרה בירושלים הלילה הוא טירוף מוחלט שיש לעצור ביד קשה ולא מתפשרת. פעולתם המתפרצת והאלימה של האנרכיסטים האלו, ללא ענישה כואבת, מסכנת את היסודות הבסיסיים של הדמוקרטיה ומציבה באור שלילי במיוחד את גורמי אכיפת החוק ובפרט את הגורמים המשפטיים המנצחים באוזלת ידם על התזמורת המופרעת הזו. אני מחזק את השוטרים שצריכים להתמודד מול הברבריות הזו, אבל לא ברור איפה גורמי הבטחון הייעודיים שמחוייבים למנוע זאת ולשמור על ראש הממשלה מפני פורעים שאיבדו את זה ומנסים להרוס אותנו מבפנים".

"אל תתבלבלו. אלו לא משפחות החטופים. מדובר באותם פורעים מה-6.10 שכמעט גמרו את המדינה וחושבים שאולי שכחנו. אנחנו לא שכחנו. הוי מתפלל בשלומה של מלכות - שאלמלא מוראה - איש את רעהו, חיים בלעו״. חייבים להכניס להם פחד מהמלכות בענישה כואבת, אחרת יבלעו את כולנו".

השר בני גנץ התייחס גם הוא למחאה אמש: "עוצמתו של צה״ל ורוח הלוחמים הן חלק משמעותי ביכולתנו לנצח את המלחמה - אך אחדות העם היא המפתח לעתידנו. אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור. אנו אחים, עם אחד, באחד מרגעיו הקשים - אסור לנו לחזור ל-6.10".

נזכיר כי במחאה אמש אלפים התנכסו מול משכן הכנסת בקריאה לפרק את הממשלה ולצאת לבחירות, וגם בקריאה לשחרר מיד את החטופים שבשבי חמאס. לאחר העצרת, מאות צעדו עם לפידים לעבר מעון ראש הממשלה. במהלך הצעדה הקימו המפגינים את המעון ברחוב עזה, ניסו לפרוץ מחסומים והתעמתו עם המשטרה. לטענת המפגינים, השוטרים אף התעמתו עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שעדיין חטוף בעזה.