לאחר מאמצי הממשלה הנרחבים להביא את התקציב המתוקן ל-2024, כעת מסתבר כי צפוי קיצוץ רוחבי במשרדים השונים – במטרה להקים מתקני כליאה למחבלים שנעצרו מאז שבעה באוקטובר. ההצעה עוררה התנגדות בקרב חלק מהשרים וגרמה לוויכוח קולני במהלך ישיבת הממשלה.

השר בן גביר הסביר את הנסיבות ואמר כי "מתחילת המלחמה שירות בתי הסוהר קלט 5,000 מחבלים, זה פי 2 ממספר האסירים הבטחוניים שהיו. שב״ס מאלתר פתרונות זמניים, אבל חסרים דברים בסיסיים כמו סוהרים עבור אלפי האסירים הללו. חייבים לתקצב עוד מקומות. האוצר אמר לנו שנותן כסף עבור זה למשרד הביטחון, ולמשרד הביטחון אמר שנותן לנו. בפועל הם פשוט לא נתנו לאף אחד".

שר האוצר סמוטריץ' השיב ואמר כי "הכל שאלה של סדרי עדיפויות. השר בן גביר היה צריך להחליט שבשביל לבנות מקומות כליאה הוא מקצץ במקומות אחרים. שיגייס 1500 במקום 2000 שוטרים, שיקים 550 במקום 600 כיתות כוננות, ושצה"ל יקנה פחות טנקים. זה מה יש". השרה גמליאל אמרה כי "אני בכלל לא מבינה למה הממשלה צריכה לתקצב את זה. שמשרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים ימצאו פתרונות לבד".

השר אבי דיכטר הוסיף ואמר כי "צריך פתרונות לעשרת אלפים עצורים, לא ל-2000 עצורים". השר בן גביר השיב לדברי עמיתיו לממשלה ואמר כי "קחו בחשבון שאם לא מאשרים את ההחלטה, המשמעות היא שניאלץ להגיד לצה"ל שאין לנו עוד איפה לקלוט עצורים מעזה. לא יכול להיות שבמלחמה הוספת מקומות כליאה תבוא על חשבון תקנים לשוטרים". שר העבודה יואב בן צור הוסיף: "עם הכסף אפשר להתמודד, הבעיה זה התקנים. אי אפשר לקצץ תקנים מהמשרדים".

ישיבת הממשלה (צילום: דוברות משרד רה''מ)
ישיבת הממשלה (צילום: דוברות משרד רה''מ)

עוד קודם לכן שר הפנים משה ארבל מש"ס כתב בקבוצת ווטסאפ של הממשלה: "קיצוץ רוחבי הוא מנגנון טיפש שלא לוקח בחשבון סדרי עדיפויות. את תקציב המדינה והסיכומים התקציביים העברנו אחרי שבעה באוקטובר. היה ברור לכולם שיש גידול בכמות האסירים והעצירים ושיהיה צורך במתקני כליאה נוספים. אז מה בעצם הבאנו לאישור הממשלה והכנסת תקציב שהוא ישראבלוף?".

כאמור, על פי עמדת שר האוצר על ההמשרד לביטחון לאומי להקצות את הסכום הנדרש כי הרי הנושא אינו חדש ונידון מספר פעמים בקבינט עוד לפני אישור התקציב. מנגד, במשרד לביטחון לאומי טוענים כי הכסף לטובת מקומות הכליאה לא יבוא על חשבון התקנים הדרושים במשטרה וכו'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב והציע פשרה - 100 מיליון יקוצצו בקיצוץ רוחבי ממשרדי הממשלה, אולם בן גביר התנגד והדיון הסתיים ללא החלטה. עם זאת,  לשרים נאמר כי ההחלטה תובא לאישורם בהמשך בהצבעה טלפונית. 

בשל כך, במשרד לביטחון לאומי ושירות בית הסוהר הזהירו "מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נקלטו בשירות בתי הסוהר 4,912 אסירים ביטחוניים. תקן הכליאה בשב"ס עומד על 14,500 כלואים, בעוד שמספר הכלואים בפועל עומד על למעלה מ21,000. לאור התפוסה הגבוהה בכ-50% מתקן הכליאה תוך שימוש בפתרונות זמניים, לצד עליה מתמדת של עשרות עצורים ביום, בעוד מספר ימים שירות בתי הסוהר לא יוכל לקלוט אסירים ביטחוניים נוספים. על מנת שלא לפגוע במאמץ המלחמתי, שירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון לאומי הציגו לממשלה תכנית חירום לצורך המשך קליטת אסירים ביטחוניים נוספים, ככל שהתכנית תמומש, ניתן יהיה לקלוט אסירים נוספים".