שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, קיים היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בנושא התפטרותו של וויליאם שאבאס, שהיה אמור לעמוד בראש צוות החקירה שמטרתו הייתה לבדוק האם בוצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע צוק איתן.



"התפטרותו של וויליאם שאבאס מראשות הוועדה החוקרת את האירועים בעזה לא תשנה את המסקנות", אמר ליברמן בפתח דבריו. "המסקנות נכתבו לפני שהוועדה החלה לעבוד, אבל גם בגופים כאלו שהם גופים שבעיקר מבטאים את הצביעות של המערכת הבינלאומית, גם להם ברור שבמקרה הזה הם עברו כל קו אדום שאפשרי. זה שאותו משפטן "מכובד" הסתיר שהוא קיבל כסף מאש"ף וגם הפלסטינים הסתירו שהוא קיבל מהם כסף ותשלומים. אותו סעיב עריקאת שדאג שהוא יקבל כסף מהם והסתירו את זה, זה אומר דרשני ואלו קווים אדומים שאפילו מערכת שהיא כל כך חד צדדית לא יכולה לקבל".



בהמשך דבריו אמר ליברמן: "אני רוצה גם לברף את הדיפלומטיה הישראלית על ההישג.  הרבה אנשים השקיעו פה הרבה עבודה כדי שנגיע לתוצאה הזאת. אמרתי שלמנות את שאבאס לראש הוועדה זה כמו למנות את קין לבדוק מי רצח את הבל ואני שמח שהמשוואה הזו הגיעה לכתובת הנכונה. אני מקווה שכמו במקרה של דוח גולדסטון, שבסופו של דבר כל המסקנות שלו התאדו ובזכות העבודה שדיפלומפטים ממשרד החוץ עשו, גם פה ברור שהמסקנות שהן ברורות וידועות מראש, יתאדו מהר מאוד".



אמש הודיע האקדמאי הקנדי וויליאם שאבאס כי יפרוש מראשות צוות החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם לאירועי מבצע צוק איתן, זאת בשל טענות ישראליות נגדו כי אינו משקיף אובייקטיבי. 



שאבאס, שמונה באוגוסט לעמוד בראש צוות החקירה שמטרתו לבדוק האם בוצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע צוק איתן, הואשם ע"י גורמים ישראלים בהחזקת עמדות אנטי ישראליות ובביקורתיות יתר כלפי מדיניותה, זאת בשל עבודה שביצע בעבר עבור ארגון אש"ף.



במכתב למועצה הבין לאומית של האו"ם לזכויות אדם, כתב שאבאס כי הוא מגיש את התפטרותו המיידית, זאת בשביל ששמו והעבר שלו לא יטילו צל על מלאכת הכנת הדו"ח המסכם של הוועדה, שמסקנותיו צפויות להתפרסם בחודש מרץ. 



"דעותיי לגבי הישראלים והפלסטינים ידועות היטב ופומביות מאוד. העבודה הזו למען הגנת זכויות האדם הפכה אותי למטרה של מתקפות זדוניות רבות", כתב שאבאס במכתבו.