היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פרסם היום (חמישי) הנחייה חדשה בעניין יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית, אותם נהוג לכנות כ"כספים קואליציוניים".



ההנחיה גובשה בהתבסס על עבודת מטה של צוות בין-משרדי משותף של משרד המשפטים ומשרד האוצר, והיא תוצר של הפקת לקחים, לבקשת היועץ וינשטיין, בעקבות פרצות שהתגלו בכל הקשור בהקצאה וחלוקה של תקציבים שמקורם בהסכמים פוליטיים, לרבות בחקירת המשטרה האחרונה בפרשה המכונה ״פרשת ישראל ביתנו״.



ההנחיה לא אוסרת על הסכמים פוליטיים, אלא מגבילה את דרך היישום שלהם. לפי ההנחייה, נקבעו מספר עקרונות שיש לנהוג לפיהם החל מעתה בכל הנוגע ליישום הסכמים פוליטיים אשר יש להם משמעות תקציבית: יישום ההסכם יבוצע על ידי בעל הסמכות על פי דין ללא מעורבות של גורמים פוליטיים שאינם מוסמכים. הכספים יוטמעו בחוק התקציב בהתאם לכללים וכספים אלה לא יסומנו באופן שנתן תחושה כי הוא "שייך" למפלגות או סיעות אף לאחר הכללתו בחוק התקציב.



בנוסף נקבע כי ככלל אין ליישם הסכם פוליטי המייעד תקציב לגוף ספציפי. זאת מחשש כי ייעוד כזה עשוי ליצור תלות של גופים אלה במפלגה שערכה את ההסכם "לטובתם", ואף עשויה לעיתים להוות כסות לטובת הנאה אישית או פוליטית.



בהנחייה החדשה נקבעה חובה על הגורם הפוליטי, הנושא גם ב"כובע" ממשלתי, לערב את הדרג המקצועי במשרדי הממשלה בטרם עריכת הסכם פוליטי בכדי לקבל עמדה מקצועית מבוססת בטרם עריכתו. ולבסוף, נקבעה חובת שקיפות לגבי הסכמים אלה, לצד חובה לקבלת חוות דעת משפטית להסכמים.