חברי כנסת נרגשים יעלו היום על הדוכן במליאה ויישבעו אמונים. זה יהיה אחד הרגעים המרגשים בחייהם, שיפתח עבורם פרק חדש בעשייה הציבורית.



בעוד ארבע שנים, לכל היותר, חלקם יוריד את התמונות מקירות הלשכה, יזדכה על הציוד שנרכש מתקציב הקשר עם הבוחר וייפרד לשלום ממזנון חברי הכנסת, בתקווה לחזור אליו ביום מן הימים. כדי לנצל היטב את השנים הקרובות ואף להגדיל את הסיכויים למושב עם שמכם גם במליאת הכנסת ה־21, חברי הכנסת ה־19, שנפרדים היום מהלשכה, מהרכב ומהעוזרים הפרלמנטריים, מעניקים עצות לנכנסים החדשים למשכן.



״למי שבא מעשייה גדולה בתפקיד הקודם קשה מאוד לתפקד באופוזיציה. לוקח קצת זמן להתרגל לשממה״, אומר ח״כ משה מזרחי (העבודה). ״אני מניח שלהרבה מהחדשים זו סוג של קריירה ראשונה, חדשה, אז הם באים מלאי התלהבות. מה שחשוב זה לא לקפוץ מעל הפופיק, ללמוד את עבודת הכנסת, את הכלים הפרלמנטריים שיש לך ביד.

"גם באופוזיציה, אם אתה מכיר את הכלים במליאה ובוועדות, זה יתרון שאתה יכול לנצל לטובת קידום הנושאים שאתה בוחר לעסוק בהם. אתה רואה את זה אצל חברי כנסת ותיקים שמיומנים בניצול המנגנון והכלים, וזה משהו שצריך ללמוד מאוד מהר״.
 

הח״כ היוצא של העבודה מוסיף טיפ נוסף: ״אתה לא יכול להתפזר, כי הכנסת זה מפעל אדיר שבנוי סביב 120 מחוקקים, ואתה נחשף לחזית בלתי נתפסת של נושאים. חשוב להתמקד בנושא אחד או שניים ולהשקיע בו. באופן טבעי, אתה צריך ללכת למקום שאתה הכי טוב בו והכי אכפת לך ממנו. נורא קל ליפול, כי יש אלף ואחד נושאים שכולם חשובים. קח נושא או שניים שקרובים ללבך ואתה מסוגל לטפל בהם. נושא שלישי הוא שיתופי פעולה בין-מפלגתיים, בעיקר בנוגע להצעות חוק, ובטח אם אתה יושב באופוזיציה. שיתופי פעולה עם אנשים שיש להם קרבה לשלטון חשובים מאוד אם אתה רוצה לקדם נושאים״.
 

"קשה מאוד לתפקד מהאופוזיציה" משה מזרחי. צילום: דוברות הכנסת

 
ההמלצה האחרונה של מזרחי היא ״לנסות ליהנות מהלוגיסטיקה השופעת, כי הכנסת נותנת תנאים בלתי נתפסים כדי שתוכל לקיים את הפעילות הציבורית שלך באופן בלתי מוגבל״.

לשמור על צניעות

חבר הכנסת זבולון כלפה, בכנסת היוצאת בבית היהודי, ממליץ לבאים אחריו לא לשכוח מאיפה באו. ״יש פה כמה סוגיות והראשונה שבהן היא הצני-עות״, הוא אומר.

״ראיתי אנשים ששאבו שררה מהתפקיד ויצרו לעצמם ריחוק מהציבור. החיבור לציבור והקשר אליו, בסיורים או בשמיעה של בעיות וצרכים של אנשים ובסיוע להם, זה מה שמקנה עמידה בשליחות עצמה וגם נותן תחושת סיפוק גדולה. לצערי, אנו חיים בעולם של כותרות, ובשביל כותרת אנשים מוכנים לעשות המון, והרבה פעמים מאחוריה אין דבר. אך הציבור יודע להבחין בדברים האלה, מי פועל ומחובר לאנשים ומי רק מעוניין להרוויח פרסום לעצמו, בלי קשר לעשייה אמיתית. חקיקה זה לא חזות הכל ולא הדבר היחיד שקיים. יש לא מעט דברים שאפשר לעשות כחבר כנסת ויש תפקידים שנראים זוטרים שאפשר לנצל לטובה. לדוגמה, מי שמשמש כיו״ר ועדת משנה של אחת הוועדות, נניח, יכול ליצור ממנה כלי לסייע במספר נושאים באמצעות חיבור משרדי הממשלה אליהם״.
 
בנוגע לבחירת עוזרים פרלמנטריים, מציע כלפה לחברי הכנסת החדשים ״לא למנות מיד שני עוזרים, אלא בהתחלה לבחור אחד, לבדוק אותו, ובמקביל להבין מהם הצרכים שלך. זה חשוב במיוחד לקראת הכנסת הזו, שלהערכתי תהיה לה קדנציה ארוכה. התחושה אצל חלק מהאנשים הייתה שמרגע שנבחרתי לת-פקיד אז אני נמצא במגדל שן. המציאות הפוכה, אתה נמצא באקווריום שקוף וכולם רואים אותך. גם כשאתה בתחנת דלק או בסופר בקניות. שימו לב, יש לכך השפעה רבה״.
 
״לא למהר בהתחלה״, ממליץ בועז טופורובסקי (יש עתיד), ״לקחת את הזמן, להבין איפה נמצאים, להפנים את הבירוקרטיה ואיך הדברים עובדים. כמה חודשים ככה, בלי למהר ולהציע חוקים. ברגע שמבינים איך הדברים עובדים, כדאי להתמקד במספר נושאים ולא לוותר עליהם, כי הבירוקרטיה יכולה להרוג כל ניסיון טוב. הצעת חוק יכולה לקחת שנתיים והמטרה היא לנסות לעקוף אותה. הרבה הצעות חוק שהגשתי לא נחקקו בגלל בירוקרטיה, ואף אחד לא שיער שיהיו בחירות כל כך מהר״.
 
טופורובסקי אומר כי רצוי להעניק חשיבות לפניות ציבור: ״כל פנייה זה עולם ומלואו. הרבה אנשים פונים לחברי הכנסת בניסיון אחרון להציל את עצמם. חברי כנסת, בפעולות פשוטות, יכולים לפרק בירוקרטיה שאזרחים נתקעים מולה שנים. שוב, בירוקרטיה היא האויב הכי גדול. כדאי לזכור שכולם בני אדם. כולם באים מכוונה טובה ורצון לשפר. לעולם לא לשכוח שאנחנו בני אדם. בסוף כל יום הסתכלתי על עצמי במראה ושאלתי אם היום נוצל לטובה, למען המטרה שלשמה אני בכנסת. אני ממליץ לחברי הכנסת החדשים להסתכל כל בוקר במראה ולשאול האם היום הם ישפרו את מצבם של אזרחי ישראל. זה תרגיל שיכול לעזור לא לבזבז זמן לשווא״.
 

"לא למהר בהתחלה" בועז טופורובסקי. צילום: פלאש 90
 
ולסיום, טופורובסקי מזהיר את חברי הכנסת החדשים שלא יצפו לתנאים מפליגים: ״זה לא כל כך מתוק כמו שעושים מזה בתקשורת״. 

ח״כ היוצא עפו אגבאריה מטעם חד״ש מציע ״לא לבוא עם דעות קדומות על חברי הכנסת האחרים. אל תביאו את המטען שצברתם בחוץ מהפוליטיקאים ותתחילו לחשוב אחרת, כי במפגש עם חבריכם בכנסת תגלו אנשים אחרים לגמרי. תגלו שהדעה הקדומה שלכם הייתה מאוד לא במקומה. אתה צריך להיות נאמן לעקרונות שלך, לעסוק במהות ולא רק למען התקשורת. לצערי, בשנים האחרונות התקשורת תופסת מקום מאוד נכבד בכנסת. דבר נוסף: לא צריך להאמין לכל מה שנעשה במליאה. זה הרבה שואו. לא להיגרר ולהיסחף לסצנות, להיות יותר עקרוניים וממלכתיים, לא בוטים״.
 
לאגבאריה יש המלצה ספציפית לחברי הכנסת הערבים שפותחים קדנציה ראשונה: ״תבינו שהסיטואציה שבה אתם נמצאים היא מאוד קשה. עסקו 
בדברים העיקריים שהם פתרון הסכסוך ושוויון לאוכלוסייה הערבית בישראל״.

להשקיע בוועדות

״מהזמן הקצר שהייתי שם, הייתי מציע קודם כל ללמוד״, אומר ח״כ דוד צור (התנועה). ״יש לא מעט חוקים שנחקקו ותקנות שתוקנו וחשוב ביותר ללמוד את הדברים, בעיקר לפני שמגיעים לדיונים בוועדות״. צור מדגיש כי ״דיוני המליאה הם רק חלק קטן מהעשייה ואת עיקר המאמץ צריך להשקיע בוועדות. לקדם חוק זה דבר מאוד מורכב.

"צריך לייצר תשתית נכונה לפני, כדי לא להתרסק במכשולים בדרך, כמו למשל בוועדת השרים לחקיקה. כשאתם מגישים הצעת חוק, תראו שיש לכם רוב בסיעות הבית ובמיוחד בקואליציה, אחרת גם אם החוק נהדר הוא יתרסק פוליטית. העובדים של הכנסת הם אנשים מסורים. בכלל, הכנסת היא מקום מאוד יעיל וצריך לתת יחס הוגן לעובדים. תתייחסו בכבוד גם לעובדי המזנון. רובם עובדי קבלן ואסור לנו לשכוח מאיפה באנו ולאן אנחנו חוזרים״.
 
צור מוסיף כי ״מדובר באחד המקומות היותר שקופים בשירות הציבורי. מי שאוהב להיות ב׳אח הגדול' - הכנסת זה המקום. תמיד תזכור שאתה מצולם בכל מקום ובכל נקודת זמן, חוץ מהשירותים במשרד. אפילו את השפתיים קוראים, אז צריך להתנהג כמו מסי וניימאר, כשהם עומדים לפני בעיטת העונשין ושמים ידיים על השפתיים, כדי שלא יראו מה הם אומרים, לאיזה כיוון הם מתכננים לבעוט״.
 
חברת הכנסת יפעת קריב (יש עתיד) אומרת ש״אני ממליצה לחברי הכנסת החדשים לזכור מאיפה הם באו ולהישאר בגובה העיניים. לזכור שבכל רגע הם יכולים לחזור לאיפה שהם באו, בדיוק כמו שקרה לנו, לכן צניעות, יושרה והגינות חשובים. יש כמה אנשים בכנסת שהתבלבלו״.
 
בניגוד לרוב חבריה, קריב ממליצה להתחיל לעבוד מיד: ״אני אומרת לאלה שבאים עכשיו, תבינו שזה יכול להיות קצר וזה יכול להיגמר. יכולה להיות מלחמה באמצע, אז צריך מיד להתחיל לעבוד, אין אפילו שבועיים של חסד, תשכחו מזה. מי שנכנס לכנסת צריך לדעת שזו עבודה של 24/7 וצריך לבוא מוכנים לזה. הכנסת היא מקום עבודה קשה ודורש. אני נוטה להאמין שרוב הנבחרים יודעים את זה. בגדול, זה לעבור לגור בלשכה בכנסת. בעיני, ככה זה גם צריך להיות״.
 
לסיום, קריב ממליצה לבחור בצורה מושכלת את העוזרים הפרלמנטריים: ״תבחרו עוזרים שהם אנשים טובים. שיהיו אנשים חיוביים ומסודרים ושה- לשכה תהיה מלאה באנרגיות טובות״.