בבוקר שאחרי הרכבת הממשלה, התראיין יועצו של ראש הממשלה, ניר חפץ, לרשת ב' והבהיר באופן חד משמעי כי הליכוד יהיה מעוניין להיכנס לממשלת אחדות בשלב מאוחר יותר.



על פי דבריו של חפץ, גם ראש הממשלה יודע כי ממשלת 61 ח"כים, על אף הצהרותיו, היא כזאת שתצטרך בסופו של דבר להיות גדולה יותר. חפץ בחר לתקוף בחריפות את שר החוץ עד אמש, אביגדור ליברמן והוסיף כי הוא לא מבטא את רצון בוחריו, ששאפו לראות אותו כשותף טבעי לממשלת הליכוד. יועצו של ראש הממשלה טען כי "לפחות 67 חברי כנסת משקפים רצון של העם,  אבל ליברמן לקח שישה מהם והשליך אותם לאופוזיציה נגד רצון הבוחר".



חפץ המשיך ותקף: "איווט עיוות את המציאות. הוא כרגע האשם בכך שהממשלה היא כזאת. בנימין נתניהו רוצה להמשיך ולנהל את הממשלה, ולאחר שהצליח להרכיב אותה, הוא ינסה להרחיב אותה. הוא יודע את האפשרויות שעומדות בפניו. הוא שומר את תיק החוץ להרצוג, במידה והדבר יסתדר". על הטענות לפיהן לחברי הליכוד לא נשארו תיקים חשובים ואטרקטיביים אמר: "יש בידי הליכוד הרבה מאוד תיקים חברתיים וחשובים. איך אפשר להגיד שלא נשארו תיקים כשהביטחון נשאר של הליכוד ועוד נשארו תיקי הפנים, התחבורה, האנרגיה, התקשורת, התיירות, התרבות והספורט, משרד הקליטה ועוד".



לבני מבהירה: "לא נצטרף לממשלת נתניהו"



"לא נצטרף לממשלה נתניהו ונלחם בה מהאופוזיציה", כך אמרה הבוקר חברת הכנסת ציפי לבני בראיון לגלי צה"ל. 

"כולנו, גם נתניהו וגם אני, אמרנו דברים ברורים לפני הבחירות. יש בינינו תהום פערים והשקפת עולם איך אנו רואים את מדינת ישראל מבחינת הדמוקרטיה, היהדות, התקשורת, בית המשפט העליון. את כל הדברים האלה. אלה שתי דרכים שונות. ממשלה מקימים כדי להוביל דרך. נתניהו אמר 'אני אוביל או אקים ממשלה עם שותפי הטבעיים ותו לא'. אני אמרתי לפני הבחירות לממשלה הזאת אנחנו לא נהיה שותפים. הוא צדק וכך גם אנחנו”.

"נהיה באופוזיציה, נוביל את דרכנו, נלחם במחוזות שאליהם הממשלה הזאת מובילה את עם ישראל. נלחם בדרכה. אני רוצה שיהיה קשה לממשלה הזאת לקדם את הדברים שהיא רוצה לקדם כי הם רעים לעם ישראל. אנו נלחם בה ולא נהיה שותפים”, הבהירה ח”כ לבני.

"היו בחירות בין שני דרכים. היה מאבק קשה שהוכרע ברגע שנתניהו הקים את הממשלה הזאת בדרך הזאת. מבחינתו הסיפור הוא לא תיקים אלא דרך. לן לדרך הזאת לא נהיה שותפים. המקום שלנו הוא להלחם בדרך הזאת והמקום להלחם בה הוא באופוזיציה”.

"הבעיה שלי היא לא מול שותפיו הטבעיים של נתניהו, אלא במהות של הממשלה הזאת. חלוקת כספים לסקטורים, לא לעם ישראל. הסתכלות על השרדות ולא על עם ישראל. ועל הדרך להחזיר את מדינת ישראל אחורה. הכספים שניתנו לחרדים לא עוסקים בקידומם אלא בחזרה אחורה דווקא לאחר שהתחיל תהליך של השתלבות בעבודה ובשרות הצבאי. לכן כל התוצאה הסופית היא רעה לעם ישראל. האם היא טובה לנתניהו? הוא שילם במחירים מופקעים אבל בכל זאת השרדותו חשובה לו יותר מכל”.

לבני נשאלה האם גם הרצוג שותף לעמדה זאת והאם נכון הדיווח של אמנון אברמוביץ מאמש בערוץ 2 לפיו  נתניהו הציעה להרצוג להצטרף לממשלה בלעדיה, אך הרצוג הביע חשש מכך שלבני תפרוש ולחבור ללפיד. בתשובה היא הכחישה את הדברים ואמרה: “מערכת היחסים שלי ושל הרצוג היא שכל כנות ופתיחות. אנו מתואמים בינינו. שותפים לדרך וחברים טובים. הידיעה של אברמוביץ הוכחשה על ידי הליכוד וגם על ידי הרצוג.אנו עובדים כשותפי אמת”.

לבני, שרת המשפטים בעבר, נשאלה לגבי מינוייה של איילת שקד לשרת המשפטים בממשלת נתניהו ה-4 ואמרה: “ביני לבין הבית היהודי בכלל וגם שקד יש הבדלי דעות עמוקים. היא הביעה את דעתה שהיא רוצה להחליש את העליון אני רוצה לחזק. אני מקווה שיקרה דבר אחד. שעם הכרותה את מערכת המשפט והחוק היא תבין בחשיבות המערכות האלה למדינת ישראל וככל שתכיר בהם מהר יותר כך אנו נצטרך באופוזיציה פחות לעמוד כחומה בצורה להגן עליהם”.

גם חבר הכנסת זאב אלקין מצווות המשא ומתן של הליכוד, סיפר בגלצ על הרכבת הממשלה החדשה והמשא ומתן עם הבית היהודי: "במקרה הספציפי עם הבית היהודי, לצערי, רוב המחלוקות הסתכמו בסיפור הזה של התיקים", הוסיף אלקין.

"הייתי מעדיף שיטה קצת אחרת. מפלגה שקיבלה 30 מנדטים לעומת מפלגות אחרות שקיבלו שליש ממנה או רבע, לא תהיה במצב שבסופו של דבר מנסים לסחוט אותה על ימין ועל שמאל", אמר אלקין, "אבל כשאני מסתכל על התוצאה הסופית, אני חושב שהיא טובה לליכוד, במצב פוליטי לא פשוט שאחת ממפלגות הגוש ברגע האחרון החליטה לעזוב אותו".

אלקין התייחס גם לסיכום עם איילת שקד על תפקיד שרת המשפטים: "לאור הסיכומים, הויכוח היה לא רק על עצם הכותרת 'תיק המשפטים' אלא גם על סמכויות שכרוכות בכך, בראש ובראשונה ניהול ועדת השרים לחקיקה שהיא צומת קואליציונית מרכזית ומפלגת שלטון לא יכולה להיות מודרת ממנו. הגענו להבנות, מה שיאפשר לנהל את הקואליציה בצורה סבירה".

"איילת שקד תהיה יושבת ראש ועדת השרים לחקיקה, אבל יהיה לצידה ממלא מקום שימנה רה"מ מהליכוד, והם יעבדו במשותף, ולכן לליכוד תהיה שותפות מלאה בניהול הועדה". הוסיף אלקין. הרחבת הקואליציה ליותר מ-61 חברים, סבור אלקין, אינה הכרחית: "היא תוכל לעבוד כקואליציה של 61 חברים".
"בוודאי שאנחנו מעוניינים בקואליציה יותר רחבה ואני חושב שנקים את הממשלה וננהל שיחות עם השותפים האפשריים שיכולים להיות", אמר אלקין. עם זאת, הוא הוסיף: "בהחלט היו ממשלות בישראל שתפקדו כמה שנים טובות גם ב-61 חברי כנסת".