הכלכלה הישראלית תוכל להרוויח מעל 120 מיליארד דולר בעשות הקרוב אם יאומץ פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני ארוך השנים, שבו הפלסטינים יקבלו עצמאות ותהיה נורמליזציה ביחסים בין הישראלים ושכניהם, כך על פי מחקר חדש של מכון ראנד, שפורסם היום (שני).

הפלסטינים, על פי המחקר, ירוויחו 50 מיליארד דולר במקרה שכזה, והתוצר הממוצע לנפש יעלה ב-36 אחוזים.
לעומת זאת, לחזרה לאלימות יהיו השלכות כלכליות שליליות משמעותיות, הן עבור הפלסטינים והן עבור הישראלים במהלך העשור הקרוב, כאשר הכלכלה הישראלית תפסיד כ-250 מיליארד דולר בשל החמצת הזדמנויות כלכליות. התמ"ג לנפש של הפלסטינים עשוי לצנוח בעד 46 אחוזים בתרחיש כזה.
ההערכות הללו הן חלק ממאמץ מערכתי לכמת את העלות והתועלת הצפויים לכלכלה ולביטחון תחת חמישה תרחישים עתידיים חלופיים לסכסוך, בהשוואה להמשך הסטטוס קוו. חוקרי מכון ראנד מעריכים שסביר שהקהילה הבין-לאומית תישא גם כן בעלויות. כמו כן, הם לקחו בחשבון ממדים בלתי מוחשיים, כגון תפישת האיום הבטחוני ושאיפות לעצמאות, ובוחנים כיצד גורמים אלה עשויים להשפיע על המשך הסכסוך והמאמצים לפתור אותו.

"אנו מקווים שהניתוח והכלים שלנו יכולים לעזור לישראלים, לפלסטינים ולקהילה הבין-לאומית להבין טוב יותר כיצד המגמות הנוכחיות מתפתחות ולזהות את העלויות והתועלות של חלופות למעגל ההרסני הקיים של פעולה, תגובה וחוסר פעולה", אמר ס. רוס אנתוני, מוביל במשותף של המחקר ומנהל היוזמה הישראלית-פלסטינית של ראנד.
חישובי העלויות והיתרונות הכלכליים של כל תרחיש התבססו בעיקר על "מחשבון עלות הסכסוך" חדשני. המחשבון מספק ניתוח מפורט של עלויות ותועלות כלכליות עבור כל תרחיש, ומאפשר למשתמשים לשנות הנחות על מנת לחקור טווח רחב של תרחישי מדיניות. בניתוח כל עתיד חלופי, החוקרים הסתמכו על תקדימים היסטוריים, מידע שפורסם בעבר וראיונות עם מומחים לנושא.
 כתריסר חוקרים לרבות ישראלים ופלסטינים ומומחים ממדינות אחרות סקרו את טיוטת המחקר. מחברי המחקר הנוספים הם דניאל איגל, קרייג בונד, אנדרו ליפמן, ג'ף מרטיני, בראדלי שטיין, שירה עפרון, סטיבן סיימון, לינדסי אייר ומארי ואייאנה.