לכנסת תוגש היום (שני) הצעת חוק "זכויות המלצרים", אותה יזם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ביחד עם פעילים בענף המסעדנות ומלצרים.



לדברי חנין, הצעת החוק אמורה לייצר רפורמה גדולה בענף המסעדנות. מדובר בהצעה חדשה הקוראת להסדרת ענף המלצרות וקובעת, כי יש להפריד בין תשלום השכר לבין דמי השירות המגיעים מידי הלקוחות. יוזמי החוק: "מדובר בחוק היסטורי שישים סוף לניצול בענף המלצרות. ההצעה קוראת תתקן עוול של שנים שבגינו מאות אלפי מלצרים הועסקו ללא זכויות סוציאליות ומבלי שמקום עבודתם משלם להם שכר".



הצעת החוק גובשה במשך שנים בשיתוף פעילים בענף המסעדנות, מלצרים וחבר הכנסת דב חנין. בעיקרה, קובעת הצעת החוק כי על המעסיק לשלם לעובדים שכר בסיס, בגובה של לפחות שכר מינימום, וכי דמי השירות (הטיפים) יהיו שייכים למלצרים נותני השירות ולא יחשבו כחלק מהשכר. כמו כן, המעסיק יהיה מחויב לתשלום על שעות כוננות (סטנד ביי) למלצר בבית העסק או בביתו מתחילת המשמרת, ולא יוכל לעקב את שעת הכניסה לעבודה. בנוסף, קובעת הצעת החוק הטבת הקלה בתשלום במס לבעלי העסקים בענף המסעדנות למשך חמש שנים, על מנת לסייע להם ביישום החוק החדש.



בענף המסעדנות נמנים למעלה מ-100 אלף עובדות ועובדים כמלצרים, ברמנים, מארחים, טבחים, עוזרי מטבח ושוטפי כלים. רובם המוחלט לא נהנה מזכויות סוציאליות בסיסיות כגון תשלום בעבור שעות נוספות, שעות שבת וחג, ימי מחלה וחופשה, דמי נסיעות, פנסיה ודמי הבראה. הדבר נובע מכך שמעסיקים רבים בענף מנצלים את הוואקום החקיקתי בתחום, ונוהגים להישען על דמי השירות המגיעים למלצר כמקור לתשלום שכר הבסיס, ביטוח לאומי וזכויות סוציאליות. המצב הנוכחי מוביל לכך שהמלצר לא זוכה לשכר ממקום עבודתו והמעסיק זוכה לכוח עבודה ללא עלויות. זהו מצב חריג שאין שני לו בשום ענף בארץ.



הנתונים שהתגבשו מטעם הארגון 'מלצרים עם כבוד' מעידים על תמונה קשה. כיום כ-70% מהמלצרים משתכרים פחות מ-4,000 , 40%מהמלצרים אינם מודעים לזכויותיהם, 85% מהמלצרים אמרו שאם יקבלו זכויות ירגישו יותר מכויבות כלפי העסק, 90% מהמלצרים לא מקבלים שכר על שעות כוננות, 56% לא מקבלים החזר נסיעות, 60% מקבלים תלוש שכר פיקטיבי.



ח"כ דב חנין, יוזם החוק: "אסור להסכים עם מצב שבו ענף שלם מתנהל כך שהמעסיקים אינם משלמים שכר לעובדיהם. במדינת ישראל ישנו חוק שכר מינימום וחוקי עבודה וענף המלצרות לא צריך להיות חריג ופטור מהחקיקה המגינה על העובדים. תשלום שכר בסיסי וזכויות בסיסיות לא צריכים להיות נתונים לחסדיו של המעסיק".



אלון-לי גרין, פעיל חברתי, מיוזמי הצעת החוק ואיגוד המלצרים: "יש לנו מסר מאוד בסיסי וברור לכל המעסיקים והמסעדנים: טיפ הוא לא שכר והזכויות של המלצרים הן לא הפקר. אנחנו מגיעים לכנסת עם הצעת חוק זכויות המלצרים במטרה ברורה וממוקדת - להעניק ל-100 אלף מלצרים, מארחים, ברמניות ועובדי ענף המסעדנות זכויות בסיסיות. אלה לא זכויות מפליגות או מוגזמות, אלא רק הזכויות להן זכאים שאר העובדים במדינת ישראל. החוק שלנו יעניק לראשונה לעובדים בענף המסעדנות שכר בסיס, זכויות סוציאליות וביטחון תעסוקתי וחברתי. הגיע הזמן שהמלצרים יקבלו את הזכויות הללו והגיע הזמן שהכנסת תידרש לסוגייה ותסדיר את הג'ונגל שמשתולל בענף המסעדנות. הגיע הזמן לצדק חברתי למלצרים".



יונתן חסידים, מארגון מלצרים עם כבוד, השותף לקידום החוק: "המלצרים בישראל משוועים לחוק שישים סוף לניצול בענף. המצב הקיים בענף מחייב את המחוקק לפעול בדחיפות למען עשיית סדר וצדק חברתי. לא ייתכן שמעל ל-100 אלף מלצרים עובדים ללא משכורת בסיס וללא זכויות סוציאלות המחייבות כל מעסיק בישראל. מלצרים עם כבוד הוקם לפני שנה וחצי, במכללת הדסה בירושלים, במטרה אחת: לעגן את הזכויות של המלצרים בחוק ואנחנו נתמוך בכל חבר כנסת שיקדם חקיקה בנושא. זה חשוב לא רק למלצרים אלא לכלכלה כולה. בענף שבו 50% מהסטודנטים הם מלצרים, אין ספק שתיקון המצב ירתום לביטחון הכלכלי של הסטודנטים.



החוק נוסח בשיתוף עם הלשכה המשפטית של ועדת העבודה והרווחה והלשכה המשפטית של ועדת הכספים של הכנסת.